Varför väljer man elbil? Körglädje och acceleration ligger oftast inte högt på listan över anledningar. Det vill Green Car Reports råda bot på med hjälp av en lista över de tolv elbilar som gör 0-100 snabbast.
Teslan som ligger i topp är helt klart imponerande snabb i starten och visar verkligen att elbilssegmentet har potential även för den som nöjeskör.
Källa: Green Car Reports
Diskutera: Vilken bil på listan är din favorit?
- Tesla Model S Performance: 4,2 sekunder.
- Toyota RAV4 EV: 7,0 sekunder.
- BMW i3: 7,2 sekunder.
- Chevrolet Spark EV: 7,6 sekunder.
- Mercedes B-Class Electric Drive: 7,9 sekunder.
- Honda Fit EV: 8,5 sekunder.
- Fiat 500E: 9,1 sekunder.
- Volkswagen e-Golf: 10,0 sekunder.
- Ford Focus Electric: 10,4 sekunder.
- Nissan Leaf: 11,5 sekunder.
- Smart Electric Drive: 11,5 sekunder
- Mitsubishi i-MiEV: 15 sekunder
Källa: Green Car Reports
Diskutera: Vilken bil på listan är din favorit?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vilken bil på listan är din favorit?" Självklart Nr 5 Mercedes B-Klass Electric Drive.
Men jag ser hur Tesla lusar precis bakom lastbilarna på motorvägen för att få strömmen att räcka till. Sedan sitter de och sover på IKEA:s miljöbilsparkering medan den laddas innan de fortsätter sin resa. Det lockar ändå inte med snabb acceleration.
BMW i3........
Hade bara det funnits ett vanligt uttag som klarar mer än 6A (minst 10A behövs för att kunna ladda över natt) i min carport jag hyr av bostadsbolaget så hade det stått en sådan där ASAP.
Reverend Benny: Om du ringer ditt bostadsbolag och förklarar varför, så byter dom nog säkring.
Som kanske en och annan märkt så reagerar jag starkt när jag ser en helt i onödan korkad konstruktion. Det spelar ingen roll hur bra en bil i övrigt är när den har så otroligt korkat konstruerade bakdörrar som BMW:n.
Teslan är förstås den självklara favoriten - särskilt om de får fart på sina laddstationer och helst även batteribytessystemet. Fast ännu hellre förstås bättre batterier.
I lite mer normala prisklasser ligger nog Golfen bra till.
@Lingonnasse
Jag har försökt, men då det är ett "motorvärmaruttag" så gör dom inte detta.
Däremot så skulle dom "ta till sig detta" och fundera.
Men vi får se vad som händer, känns ju som infrastrukturen finns på många ställen och det bara är smågrejjer som behövs fixas för att få saker att fungera.
@ Roy
Kan hålla med dig om bakdörrarna, kanske inte helt optimalt men ser man till helheten så är det en rätt fräck design och kommer sällan åka mer än 2 i bilen.
Tror mkt av detta designgrepp är att dom vill sticka ut lite, något som säkert kommer slätas ut i en facelift.
Är lite förvånad, jag trodde inte att elbilsköparna är ute efter den som accelererar snabbast av dem alla. Trodde det var mer ekonomin i äganden som intresserade och förstås miljöaspekten.
Köper man en Tesla, så är nog inte ekonomi och miljö det som står högst på kravlistan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.