
Bilvärldens ”kyrkogård” är fylld av modeller som egentligen förtjänade bättre. Det gäller särskilt olika prestandaversioner som fallit i glömska.
Kanske var de före sin tid, kanske drunknade de i marknadsföringsbruset, eller så var de bara lite för udda.
I den här artikeln gräver vi fram några av de mest bortglömda prestandabilmodellerna genom tiderna.

Mazda 6 MPS
När Mazda lanserade en sportigare version av mellanklassmodellen Mazda 6 hade märket gjort sin hemläxa. Bilen hade fyrhjulsdrift och trimmad fyrcylindrig turbomotor på 260 hk.
Modellutbudet växte med Mazda 3 MPS, men den blev bara framhjulsdriven. I dag finns inte några MPS-modeller kvar i Mazdaprogrammet.

Mercedes A-klass AMG
Mercedes minsting var kanske inget som lockade sportbilsentusiaster. Men Mercedes gjorde åtminstone ett försök med A210 Evolution som fick en 140-hästars 2,1-litersmotor.
Två riktiga AMG-versioner togs också fram av Mercedes A-klass – en med 3,2-liters V6-motor och kompressor, en med dubbla (!) fyrcylindriga motorer på totalt 3,8 liter. Ingen av dem gick dock vidare från prototypstadiet.

Renault Sport Spider
Renault har många udda modeller i bagaget, inte minst turboversionen av Renault 5, men frågan är om inte Sport Spider tar priset. Med specialbyggt aluminiumchassi och extremt låg vikt gjorde det inget att motor och växellåda hämtades från Clio och Megane.
”En kompromisslös, fräckt tvåfärgad badtoffla med plastkaross, låg vikt och superdirekta köregenskaper”, skrev Calle Carlquist i en artikel du kan läsa här.

Toyota Corolla med kompressor
I dag har Toyota flera så kallade GR-modeller i utbudet med fokus på prestanda. Men ingen av dem kan skryta med kompressormatad motor.
Det kan dock Toyota Corolla T-Sport Compressor. 1,8-litersmotorn hade omkring 220 hästkrafter och ett udda motorljud.

Volkswagen Beetle RSi
När Volkswagen skulle testa den kommande modellen Golf R32 med sexcylindrig motor och fyrhjulsdrift togs en så kallad ”mula” fram. Tekniken klämdes in i en Volkswagen Beetle för att lura förbipasserande.
Men modellen fick grönt ljus för serieproduktion och döptes till Beetle RSi. Med enorma skärmbreddare, stor spoiler och gigantisk vinge bak stack den verkligen ut.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.