Nästa artikel
Prestandamodellerna som fallit i glömska – helt oförtjänt
Lista

Prestandamodellerna som fallit i glömska – helt oförtjänt

Publicerad Igår 17:10
För udda för sitt eget bästa? Här listar vi fem snabba prestandabilar som blivit oförtjänt bortglömda.

Bilvärldens ”kyrkogård” är fylld av modeller som egentligen förtjänade bättre. Det gäller särskilt olika prestandaversioner som fallit i glömska.

Kanske var de före sin tid, kanske drunknade de i marknadsföringsbruset, eller så var de bara lite för udda.

I den här artikeln gräver vi fram några av de mest bortglömda prestandabilmodellerna genom tiderna.

Foto: Mazda

Mazda 6 MPS

När Mazda lanserade en sportigare version av mellanklassmodellen Mazda 6 hade märket gjort sin hemläxa. Bilen hade fyrhjulsdrift och trimmad fyrcylindrig turbomotor på 260 hk.

Modellutbudet växte med Mazda 3 MPS, men den blev bara framhjulsdriven. I dag finns inte några MPS-modeller kvar i Mazdaprogrammet.

Foto: Mercedes

Mercedes A-klass AMG

Mercedes minsting var kanske inget som lockade sportbilsentusiaster. Men Mercedes gjorde åtminstone ett försök med A210 Evolution som fick en 140-hästars 2,1-litersmotor.

Två riktiga AMG-versioner togs också fram av Mercedes A-klass – en med 3,2-liters V6-motor och kompressor, en med dubbla (!) fyrcylindriga motorer på totalt 3,8 liter. Ingen av dem gick dock vidare från prototypstadiet.

Foto: Renault

Renault Sport Spider

Renault har många udda modeller i bagaget, inte minst turboversionen av Renault 5, men frågan är om inte Sport Spider tar priset. Med specialbyggt aluminiumchassi och extremt låg vikt gjorde det inget att motor och växellåda hämtades från Clio och Megane.

”En kompromisslös, fräckt tvåfärgad badtoffla med plastkaross, låg vikt och superdirekta köregenskaper”, skrev Calle Carlquist i en artikel du kan läsa här.

Foto: Toyota

Toyota Corolla med kompressor

I dag har Toyota flera så kallade GR-modeller i utbudet med fokus på prestanda. Men ingen av dem kan skryta med kompressormatad motor.

Det kan dock Toyota Corolla T-Sport Compressor. 1,8-litersmotorn hade omkring 220 hästkrafter och ett udda motorljud.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Beetle RSi

När Volkswagen skulle testa den kommande modellen Golf R32 med sexcylindrig motor och fyrhjulsdrift togs en så kallad ”mula” fram. Tekniken klämdes in i en Volkswagen Beetle för att lura förbipasserande.

Men modellen fick grönt ljus för serieproduktion och döptes till Beetle RSi. Med enorma skärmbreddare, stor spoiler och gigantisk vinge bak stack den verkligen ut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.