Nästa artikel
8 roliga sommardrömmar – för under 50 000 kronor
Lista

8 roliga sommardrömmar – för under 50 000 kronor

Publicerad 7 maj 2020
Det behöver inte kosta skjortan att köra rolig sommarbil. Här är åtta modeller som kan förgylla landsvägsturerna.

En gammal klassisk sanning i bilvärlden säger att du inte ska köpa en cabriolet på våren – det kan vara betydligt mer förmånligt att slå till efter säsongen, på hösten.

Men det är mycket roligare att köpa cabriolet på våren och i den prisklass vi tittar närmare på här spelar heller inte säsongsvariationerna så stor roll.

Att åka öppet är en helt egen bilupplevelse som kan vara lika härlig mitt i högsommaren som en bit in på hösten, så länge värmen och halsduken är på. 

Det finns många roliga alternativ att välja på för den som är ute efter en relativt billig sommarbil med fri takhöjd och de flesta bilarna på den här listan borde också hålla värdet ganska bra över tid, så länge bilen servas och sköts som den ska.

Men, var är Mazda MX-5, undrar du kanske? Den passar utmärkt på den här listan men den är samtidigt själva sinnebilden av en prisvärd sommarbil som de flesta redan känner till och kommer ihåg. Det är roligare med bilarna som – oftast oförtjänt – fallit i glömska!

Opel Tigra Twintop: Befriande undermotoriserad

Först ut är en bil många glömt och som minst lika många inte visste fanns. Rolig motor? Nej. Aggressiv design? Definitivt inte. Men Opel Tigra som cabriolet lockar istället med en väldigt sympatisk framtoning och låga driftkostnader. 

Det finns roligare cabbar att köra men om du tycker själva cabupplevelsen är viktigare än vad som finns under huven kan detta mycket väl vara rätt val.

Mercedes SLK: Pionjärpremiumcabben

Det börjar bli svårt att hitta Mercedes SLK av första generationen i fint skick men det går för den som är envis. Den här lilla plåtcabben dök upp 1996 och satte igång en trend i bilvärlden med små premiumcabbar. 

Mercedes SLK lockar med snygg design signerad Bruno Sacco, fräsiga instrument och överraskande mycket Mercedeskänsla i litet format. 

Många exemplar är importerade vilket inte behöver vara någon nackdel men kolla försäkringspremien först innan du slår till, den kan nämligen vara högre på importbilarna.

MG F: Brittisk och bakhjulsdriven

Engelsmännen kan ju det här med små roliga cabrioletbilar. MG F (eller MG TF som den också hette) är en liten cabriolet med mittmotor och bakhjulsdrift som såldes mellan 1995 och 2011. Detta var första sportbilen från MG sedan 1980 och MG F hade fyrcylindriga motorer på 1,6 eller 1,8 liter.

BMW Z3: Tysk sportroadster

BMW:s lilla roadster har blivit en riktig designikon. Med Z3-modellen tittade BMW-ingenjörerna på hyllorna och tog vad de hade – och resultatet blev inte alls så tokigt. 

Första årsmodellerna hade tveksam kvalitetskänsla och de flesta köpare valde minsta motorn som är lite för klen, men med åren blev modellen allt bättre och designen står sig riktigt bra än i dag. Att bilen dessutom extraknäckte i en Bondfilm är förstås ingen nackdel.

Toyota MR2: Pålitlig mittmotordröm

En mittmotoriserad sportbil – från Toyota? Kan det verkligen stämma? Jo, faktiskt. Tredje generationen MR2 är inte alltför vanlig i Sverige men några exemplar rullar ändå på vägarna. Modellen introducerades 1999 och har en 1,8-litersmotor på 140 hästkrafter, men här är det inte effekten och prestandan som är grejen utan chassibalansen.

Volvo C70: Bekväm och vintervänlig

Vissa exemplar av första generationen Volvo C70 går att hitta för under 50 000 kronor och då får du ganska mycket för pengarna. Detta är ingen kurvsmiskare men en väldigt åretruntduglig komfortcabriolet för långa söndagsturer.

Saab 9-3: Livfull trots utdött märke

På tal om bekväma cabrioletbilar från svenska tillverkare: då kan vi förstås inte bortse från Saab 9-3. Första Saabcabben blev en överraskande succé för märket och de efterföljande modellerna gjorde mycket för varumärket. Precis som med Volvo C70 är det mer komfort än sport som gäller här, men det är förstås inte helt fel på svepande landsvägsturer där även packning och passagerare ska med. Plus för pigga turbomotorer.

Audi TT: Designikon än i dag

Så här 22 år efter premiären är det svårt att förstå vilken designchock Audi TT var. En bil med den designen från ett märke som Audi, som sällan lättar på slipsknuten!

I dag har Audi TT blivit en designikon och karossen bjuder på många läckra små detaljer. Cabrioletmodellen är vanligast med 1,8T-motorn som är mer bruksmaskin än högvarvig sportmotor. Se upp med sportchassit som är onödigt hårt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.