Den Volkswagen ID 3 som ingår i Vi Bilägares långteststall har inte fått en helt enkel start. Flera funktioner har saknats, köregenskaperna på vinterväg har fått viss kritik och allvarliga buggar ställer till problem.
Maria Dahlin ska snart lämna över bilen till nästa förare och i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast listar hon tio saker hon älskar med bilen – och tio detaljer som kunde varit betydligt bättre.
Du kan lyssna på avsnittet ovan eller läsa punkterna nedan.
Tio saker vi ogillar med Volkswagen ID 3
Förvärmning. Det går inte att värma upp kupén i förväg via appen. Vad är det som är så svårt? Det funkar bra i andra bilar. Räddningen ska vara version 2.1 av mjukvaran som kommer senare i vår.
Buggarna. Det blev bättre med version 2.0 av mjukvaran men det känns ändå inte som någon trygg ägarupplevelse.
Ingen frunk. Det finns inget främre bagageutrymme. Om bilen nu är utformad för eldrift från början med den smarta MEB-plattformen, kunde den då inte ha fått en plats att förvara laddsladdarna på? Nu läggs de under bagagerumsgolvet och det är inget vidare när bagaget ovanför är fullt med väskor.
Mugghållarna. De är olika stora i armstödet i baksätet. Mina tvillingar har likadana vattenflaskor men den ena får inte plats. Barnen får ha olika stora vattenflaskor och då kommer det bråkas.
Skärmen. Även om jag lärt mig någorlunda hur saker och ting fungerar blir det mycket knappande med alla inställningar. Dessutom är systemet trögstartat.
Ljusinställningen går tillbaka till autoläget så fort bilen startas om. Har jag bestämt att det ska vara halvljus vill jag spara den inställningen till nästa gång bilen ska köras.
Batterireserven börjar på 20 procent. Att börja planera för laddning när det är en femtedel kvar av batteriet känns väldigt stressande. Dessutom rekommenderar Volkswagen att bara ladda till 80 procent. Då är det inte så mycket kvar.
Styrkänslan. Det känns som att åka svävare, lite ovanför markytan. Vid dåligt fäste vet man inte vad bilen håller på med.
Lastomöjligheter. Det går inte att ha något på taket och man får bara ha 55 kilo på dragkroken.
Energiförbrukningen. Bilen drar väldigt mycket el. Förbrukningen ligger på 25 kWh/100 km. Deklarerad förbrukning är 15,9. Den Ford Mustang Mach-E vi provkör just nu drar 23 kWh/100 km.
Tio saker vi gillar med Volkswagen ID 3
Isofix fram. Det är jättekul att åka fram, tycker barnen. Vi har ett schema för vem som får sitta fram och barnen turas om.
Smarta farthållaren. Bilen bromsar in själv när hastigheten på vägen sänks. Men ibland kan den se skyltar den inte borde se längs motorvägen och det är mindre bra. Men i stadstrafik bromsar den in snyggt om till exempel en 60-väg blir en 40-väg.
Ärlig räckvidd. Den är bra på att uppskatta hur lång räckvidden är efter laddning.
Plant golv i baksätet. Skönt att slippa den bökiga kardantunneln.
Smarta fickor på baksidan av framstolarna. Två mindre fickor för småprylar.
Laddstatus i appen. Smidigt att kunna se status på laddningen direkt i mobilen.
Backkameran. Jag parkerar förvånansvärt rakt med bilen, det är inte alls bökigt att backa in till laddstationen. Den fälls ut med VW-märket så den smutsar inte igen på vintern när det är slaskigt.
Vändradien. Det går att vända på en femöring, smidigt i stadstrafik.
Strålkastarna. Det är smart att skärma av helljuset. Den klarar dock inte alla mötessituationer. Ljuset är dock väldigt bra.
Värmen. Det känns väldigt lyxigt med rattvärme i tre steg – det är min favorit! Tredje steget är dessutom riktigt varmt.
Läs också: Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.