Dyra bilval görs sällan av rent rationella skäl. Handen på hjärtat är det många som drömmer om en stor suv. Vem vill inte gotta sig i bekväm lyx lite från ovan? Kanske är det äventyraren inom dig som söker efter en tuff bil för leriga vägar i skogen? Behöver du dra tunga släpvagnar passar också en stor suv.
Tänk på att förra ägaren kanske köpte bilen av just den anledningen, så titta efter
slitage på stötdämpare och fjädring, leta efter bucklor, läckage eller skrapmärken.
Begbilar som är dyrare än nya bilar är ofta svåra att sälja. En begagnad lyxsuv med prislapp runt halvmiljonen kan vara trögsåld. Om du är spekulant, var beredd på att en sådan bil också kostar rejält med slantar att äga efter köpet.
Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Audi Q7
Q7 är syskonbil till Touareg – och det märks. Audin finns även den med höjbar luftfjädring. Dragvikt på 3,5 ton är en fördel, liksom effektivt 4WD-system. Q7 finns med antingen sju- eller fem sittplatser. Bilar med fem sittplatser bör vara några tusenlappar billigare.
- Registreringsår/mil: 2018/8 000
- Kaross: Suv/5d
- Motor: Diesel 3,0 l/272 hk
- Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
- Skatt: 3 814 kr
- Begpris: 503 900 kr
- Nypris 2018: 661 400 kr
- Rost: Ej testad
- Säkerhet: Bättre än medel (E)
- AutoIndex: Bättre än medel
Plus: Komfort, 4WD-system, säkerhet, dragvikt.
Minus: Dyr att köpa och äga.
BMW X5
Tredje generationen X5 är på många sätt en typisk BMW. Kärnvärden som körglädje och prestanda finns kvar även i suv-kostymen. Hybriden får dra 2,7 ton, andra X5 klarar 3,5 ton på kroken. Smolken i bägaren är en del kvalitetsproblem, både elektroniska och mekaniska.
- Registreringsår/mil: 2018/8 000
- Kaross: Suv/5d
- Motor: Bensin/el 2,0 l/313 hk
- Dekl. förbrukning: 3,3 l/100 km
- Skatt: 360 kr
- Begpris: 435 900 kr
- Nypris: 2018 690 100 kr
- Rost: Bättre än medel
- Säkerhet: Bättre än medel (E)
- AutoIndex: Bättre än medel
Plus: Vägegenskaper, förarplats, prestanda.
Minus: Dyr att äga, stötig fjädring, kvalitetsmissar.
Mercedes GLE
Mercedes GLE är bekväm terrängkombi med limousinekänsla. På pluskontot finns även dragförmågan på 3,5 ton. Märkliga reaktioner från styrning och broms gjorde att GLE presterade svagt i vårt undanmanöverprov. Vissa elektronikfel kan finnas, liksom oljeläckage från växellådan.
- Registreringsår/mil: 2018/8 000
- Kaross: Suv/5d
- Motor: Diesel 3,0 l/258 hk
- Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
- Skatt: 4 388 kr
- Begpris: 406 600 kr
- Nypris: 2018 640 000 kr
- Rost: Bättre än medel
- Säkerhet: Bättre än medel (E)
- AutoIndex: Bättre än medel
Plus: 4WD-system, komfort, förarplats, utrymme.
Minus: Broms/styrning, elektronikfel, priser.
Volvo XC90
Andra generationen av Volvos stora suv XC90 är bekväm och ger en lyxkänsla som ingen Volvo tidigare kommit i närheten av. Styrkänslan är bra, utrymmena generösa och säkerhetsnivån hög. Tyvärr har XC90 drabbats av en hel del fel, både elektronik och mekanik har krånglat.
- Registreringsår/mil: 2018/8 000
- Kaross: Suv/5d
- Motor: Bensin/el 2,0 l/407 hk
- Dekl. förbrukning: 2,1 l/100 km
- Skatt: 360 kr
- Begpris: 546 700 kr
- Nypris 2018: 806 000 kr
- Rost: Medel
- Säkerhet: Bättre än medel (E)
- AutoIndex: Medel
Plus: Säkerhet, sittkomfort, utrymme, finns sjusitsig
Minus: Dyr, kvalitetsproblem på elektronik och mekanik.
Volkswagen Touareg
Dra tunga lass, köra i terräng och vara en bekväm familjefraktare. Volkswagen Touareg är rena multiverktyget. Men priset är högt.
- Registreringsår/mil: 2018/8 000
- Kaross: Suv/5d
- Motor: Diesel 3,0 l/286 hk
- Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
- Skatt: 4 335 kr
- Begpris: 497 700 kr
- Nypris 2018: 789 900 kr
- Rost: Ej testad
- Säkerhet: Bättre än medel (E)
- AutoIndex: Sämre än medel
Plus: Komfort, framkomlighet, dragkapacitet, säkerhet.
Minus: Begpriser, bränsletörst, kvalitetsproblem.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.