
I år är det 30 år sedan Volvo 480 ES visades upp för första gången. Även om bilen aldrig blev någon storsäljare i Sverige så hade den stor betydelse för Volvo.
480 ES är inte odelat älskad, åsikterna är betydligt fler än ägarna. Att den såg inte ut som Volvo borde var ett vanligt klagomål. Att den dessutom byggdes i Nederländerna och hade Renault-motor gjorde att många inte ansåg att det var en Volvo alls. Den sålde inte heller särskilt bra i Sverige, men i England gick den hyfsat och allt som allt byggdes drygt 76 000 exemplar av bilen mellan 1986 och 1995.
Även om den inte gick hem stort på den svenska marknaden så var den nyskapande för Volvo. Den hade framhjulsdrift, tvärställd motor och digitalt elektroniskt informationscentrum, färddator alltså. 480 banade därmed vägen för Volvos senare modeller, inte minst 850. Att det dessutom var Volvos första sportbil sedan P1800 slutade tillverkas 1973 gjorde förstås inte saken sämre.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo 480?
Även om den inte gick hem stort på den svenska marknaden så var den nyskapande för Volvo. Den hade framhjulsdrift, tvärställd motor och digitalt elektroniskt informationscentrum, färddator alltså. 480 banade därmed vägen för Volvos senare modeller, inte minst 850. Att det dessutom var Volvos första sportbil sedan P1800 slutade tillverkas 1973 gjorde förstås inte saken sämre.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo 480?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
76 00 exemplar byggda... Saknas det inte en nolla?
Visst är väl detta Volvos mest misslyckade bil. Ful, trång.
Jag vet vem som var projektledare. En flaska champagne, så avslöjar jag inte :o)
@Gunnar Lindberg, visst saknades det en nolla. Ordnat nu.
Den ser ut som en japansk bil från samma tid. Fast idiotiskt konstruerad. Och bortsett från det: någon sportbil var det knappast.
Spelar ju ingen roll om det var en sportbil eller inte, kolla bara idag. Idag kallas allt för sport vare sig det är Suv, kombi eller Van.
Volvo 360 var snyggare..
Att påstå att den här Volvon var ful är en klar överdrift men den åsikten är inget jag vill bli ovän med någon för. Var och en får ju tycka vad den vill, skönheten sitter som bekant i betraktarens öga.
Synd bara att den inte hade en rejäl volvomotor från den tiden.
Japanen den liknar heter Honda Accord Aerodec, i motsats till Volvon var det en riktigt bra bil.
Av en anledning jag inte minns fick jag en 480ES på halsen som mek. Bilen ägdes av en Rysk Schackspelare som hade nått framgång med sitt spel, och turnerade i Europa.
För han var bilen en dröm som få ryssar kunde uppnå då, för mej var det en plåga, vilket jäkla skräp, men det var alltid kul att gissa om den ena, den andra el båda strålkastarna var uppe el nere, och om dom var tända el släckta.
Fulåtti en sportbil?
Suck!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.