Kadett, Rekord, Olympia, Kapitän och GT – Opel var ett av Sveriges största märken på 1960-talet. Nu kommer en specialtidning om just dessa bilar!
Hundra sidor om Opels 1960-tal – det bjuder vår systertidning Klassiker på i första utgåvan av sin nya samlarserie. De har samlat de bästa artiklarna från Klassiker i en exklusiv specialtidning som trycks i ett mycket begränsat antal.
Bilarna, människorna, rallyverksamheten från Opels gyllene årtionde. Klassikers samlarserie kommer inte att finnas i tidningsbutikerna utan endast att säljas genom utvalda kanaler. Enklast beställer du via www.klassiker.nu/opel60
Diskutera: vilken Opelmodell från 1960-talet är din favorit?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hade jag valt en Opel från 60-talet hade det blivit en Rallye Kadett 1,9 eller en Commodore GS Coupé.
I decenniet efter hade det blivit en Kadett Rallye 2.0E.
Coupé-karossen av Rekord/Commodore som kom 67 är utan tvekan fortfarande en av de snyggaste Opel-modellerna tillsammans med A-Mantan. Så antingen en Commodore GS/E eller en A-Manta GT/E även om den först kom en bit en på 70-talet...
Haft den tidningen i två veckor nu.
Opel Record 1900 69:a, bakhjulsdriven, pigg men livsfarlig på vinterväglag!
Sladdbenägen, men inte livsfarlig som vissa Mercedes, BMW och kanske Volvo.
Min pappa hade en 70 som kördes på vintern i 14 år på uteslutande sommardäck, sladdigt och småslängigt men inte värre än det gick att hantera, aldrig i något dike.
En favorit är faktiskt Kadett A, de var så jäkla roliga att köra. Kompakta och ändå rymliga. fast en Rallye Sprint är förstås lite piggare.. :-)
Sen var förstås de stora Kapitän, och senare Admiral och Diplomat sköna. Lite USA-smak.
Något problem i vinterväglag har jag varken haft med mina Oplar, Fordar eller någon av mina andra bakhjulsdrivna bilar. De var lättkontrollerade och kommunicerade bra.
Däremot överraskade Saab 99 mig rejält ett par gånger. Enda gången jag varit i diket faktiskt.
Commodore coupe 67-71 är en av de snyggaste standardbilarna någonsin. Opel hade många fina modeller fram till 1986, undantaget Rekord 77-82. Efter 1986 blev de alldeles för opersonliga och tråkiga förutom Senator / Omega 3000 24v som hade en helt sagolik motor. Den motorn i en Commodore A eller en Monza skulle vara smaskens.
Min favorit är den Rekord C Coupé Holiday -71 jag hade i 7 år. Hade en -63 a först men C modellen var 60 talets snyggaste. Hade även en Manta B, en Commodore GS/E D modell, en Omega A och avslutade Opel serien med en Omega B MV6, en enormt skön landsvägskryssare. Men -71:an är favoriten. Har nu bara haft någon Vectra och Corsa som andra bil. Opel har haft en tråkig resa. Misshandlat av GM och nu som ett andra märke hos PSA.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.