Nästa artikel
Lyckat koncept

Lyckat koncept

Publicerad 25 december 2014
VW Passat var inget kvalitetsbygge men designen, användbarheten, ekonomin och vägegenskaperna kompenserade.
Volkswagen Passat sålde mycket bra redan från den septemberdag 1973 då det första exemplaret rullade mot Sverige. Längsmonterad motor framför framaxeln och framhjulsdrift via en växellåda monterad just bakom gav fina innerutrymmen och god komfort till ett konkurrenskraftigt pris. VW skröt med att armbågsutrymmet bak var endast en centimeter mindre än i Volvo. Benutrymmet bak var som i en Mercedes W123.

Passat fanns som två- och fyradörrars halvkombi samt Variant – Volkswagenspråk för kombi. Egentligen kom konstruktionen från Auto Union, eller rättare sagt DKW eller Audi, med ett stänk av NSU på slutet. Volkswagen kom över en hel del framhjulsdriven kompetens när man 1964 köpte upp Auto Union. Namnet DKW paketerade man raskt om till Audi för att slippa tvåtaktsstämpeln.

Inom Auto Union pågick utvecklingsarbete med nya modeller och de första DNA-kedjorna till vad som skulle bli Volkswagens vattenkylda sjuttiotal återfinns här. Volkswagen köpte även upp NSU 1969. Deras just färdigutvecklade K70 lanserades som en Volkswagen. Därmed förbereddes både marknaden och det omfattande verkstadsnätet på vad som komma skulle.

Audi 80, som presenterades året före Passat, var en nästintill identisk bil mekaniskt. Det var med koncernens vattenkylda modeller som man på allvar började tala om plattformar, i det här fallet heter den ”B1”. Genom att hålla mekaniken någorlunda samlad inom Volkswagengruppen och sedan låta den individuella biltillverkaren klistra vad den uppfattar som sin egen personlighet utanpå hålls produktions- och utvecklingskostnader nere.

Konceptet är framgångsrikt och har tjänat Volkswagen väl genom fyra decennier. Men frågan är nu som då om det verkligen skapar särskilt charmiga bilar.

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 1/14.

Diskutera: Vad tycker du om klassiska Passat?
VW Passat LS 1975

Nypris: 28 075 kronor.

Värde idag: 10 000–20 000 kr.

Motor: Fyrcylindrig radmotor med överliggande kamaxel, kamrem två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 471 cm3. Max effekt 75 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 114 Nm vid 3 500 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.

Mått: L 425/B 161/H 136 cm.  

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. MacPherson fjäderben fram. Stel axel bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak.

Fartresurser: Toppfart 161 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 12,5 s.

Förbrukning: 0,87 l/mil.



Livscykeln



1972 Audi 80 börjar tillverkas i maj och kommer till Sverige som 1973 års modell. Först bara som tvådörrars sedan. Bilarna får mycket beröm för lysande vägegenskaper.

1974 Passat, på B1-plattformen, introduceras i Sverige. Passat finns som två- och fyradörrars halvkombi och som femdörrars kombi – Variant. Sportiga TS med 85 hk har dubbla strålkastare.

1975 Sätesstoppning i skummaterial och modifierat länkage till växellådan. Kortare spak – precisare lägen. Kantiga kofångare med ändbitar i plast som gärna ramlar av.

1976 1,5-litersmotorn byter plats med en 1,6 och 1,3:an försvinner i Sverige. 75 hk blir 72 på grund av strängare avgaskrav. Toppmodellen heter nu GLS och har 82 bränsleinsprutade hästkrafter.

1979 Facelift med klossigare front och akterparti. Plastöverdragna kofångare. Dieselmotor på 50 hästkrafter finns att köpa.

1979 Passat med 110 hästars insprutningsmotor – GLI.

1980 På hösten 1980 tillverkas nästa generation Passat, B2. Över två miljoner B1 har tillverkats. Under skalet är B2 mycket lik B1, men för första gången kan Passat levereras med femväxlad låda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-25 10:34
Hackenbush

Passat har alltid varit en bra och rejäl familjebil.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-25 11:40
Peter i Sydney

Hade en kompis som hade en femdörrars i exakt samma färg. En fruktansvärd rostburk. Han blev avskräckt för livet och kört Peugeot sedan dess.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-25 13:45
Axelman

Praktisk bruksbil på den tiden. Men krockskyddet var nog som wellpapp och rostskyddet ungefär lika.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-25 18:53
Pi

Tyvärr var väl de flesta bilar både rostbenägna och dåliga ur krock-synpunkt vid den tiden som Passat lanserades så det var nog inget specifikt för just Passat. Möjligen kanske Volvo på den tiden var lite bättre än genomsnittet men annars var det nog "same shit" - i alla fall när vi talar om bilar i ungefär samma prisklass.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-25 20:35
Diesel

Den första generationen Passat, Golf och Scirocco var väl desgnade av Italdesign Giugiaro. Sciroccon är en personlig favorit. Även idag så lyckas VW få till en harmonisk och stilren karossdesign.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-25 23:04
Hackenbush

Nu ja, men inte 1973

#8 • Uppdaterat: 2014-12-26 09:01
Peter E

Min far hade en sån här -76.a. En gul. Med grön klädsel. Hade den i 12 år, sedan var den inte riktigt ny om man säger så...
Var 29.e sekund köps det en ny Passat i världen, så den trista bilen verkar gå hem hos köparna i alla fall.

#9 • Uppdaterat: 2014-12-26 11:20
hultarn

Jag hade en Audi 80 -77, den var rymlig och lätt, men drog mycket soppa pga avgasreningen och rostade förskräckligt. Bl.a. satt inte golvet ihop med tröskeln hela vägen från fram- till bakhjul! Det var en intressant upplevelse att se hur man sjönk tillsammans med golvet när man satte sig i bilen....

Men, efter jag rensade ut luftpump och några meter slang till förmån för Weber så sjönk förbrukningen c:a 2 dl/mil.
Några timmar med svetsen så kändes det tryggare att köra också.

Men, rejäl kan man knappast kalla bilen, väldigt pappig, det ramlade loss delar hela tiden. Det märktes att man strävat efter att göra bilen lätt.

#a • Uppdaterat: 2014-12-26 12:49
SKF

Passat från 1974 är förmodligen den vekaste och "plåtburkigaste" bilen som jag har åkt i. När man slog igen bildörrarna på den lät det verkligen "Boink!" Åtminstone den första årsmodellen var ingen halvkombi utan hade en baklucka som slutade nedanför bakfönstret.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.