Oroa dig inte, BMW har en bil för dig, eller snarare hade. Fast vägen till succéserien som brukar kallas 02 var en smula krokig innan debuten skedde för snart 50 år sedan.
Efter ett 1950-tal när BMW specialiserat sig på svårsålda bilar åt direktörer med smak för utdöda stilideal (501/502) och för låginkomsttagare som därtill var nödda och tvungna (Isetta/700) visades på Frankfurtsalongen 1961 äntligen prototypen till BMW:s ”Neue Klasse”. Det blev en modell som räddade företaget undan en hotande konkurs och som två år senare ledde till att förvånade aktieägare fick utdelning för första gången på 20 år.
BMW 1500/1800 var en fyradörrars familjebil i övre änden av prisskalan och träffade helt rätt i den luriga korsningen mellan produktionsförmåga och lönsamhet. Dessutom utgjorde Neue Klasse grunden för 1600-2, den modell som på allvar definierade BMW:s varumärke som lite sportigare, lite roligare än andras. Den sista siffran betecknade förstås antalet dörrar, tekniskt sett skiljde inte så mycket mellan nykomlingen och fyrdörrarsmodellerna. 1600-2 var lite mindre i alla dimensioner och det vet ju alla vad det betyder för rattarlyckan.
Debut vid 1966 års Genèvesalong, succén var omedelbar. Maken till körglad och samtidigt hyfsat praktisk bil med rätt ungdomlig framtoning fanns knappt. Två år senare kom 2002, den mest framgångsrika i modellseriens drygt decennielånga produktion. Cylindervolymen ökades här från 1 573 cm3 till 1 997 och effekten steg från 85 hk till antingen 100 i enkelförgasarversionen eller 120 hk i 2002 ti med dubbla förgasare.
Bra reservdelstillgång, slitstarka motorer, tveksamt rostskydd och känsliga hjulupphängningar/differential – kolla noga och slå sedan till!
Nypris: 29 800 kr (1974).
Värde idag: 50 000–70 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig, två ventiler per cylinder. Enkel förgasare. Vattenkylning. Volym 1 990 cm3. Max effekt 100 hk DIN vid 5 500 v/min. Max vridmoment 157 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 435/B 158/H 141 cm. Tjänstevikt 1 110 kg.
Fjädring/hjulställ: Fram: MacPherson med undre tvärlänk och krängningshämmare. Bak: Snett bakåtriktade triangellänkar, skruvfjädrar och krängningshämmare.
Styrning: Snäcka och rulle.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 173 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 10,6 s.
Förbrukning: 1,07 l/mil.
1966 BMW 1600-2 introduceras i Genève. Ändelsen i modellbeteckningen indikerar antalet dörrar. Motorn hämtas från den större Neue Klasse-serien.
1967 Tyska Baur visar en cabrioletversion på Frankfurtsalongen. Premiär också för 1600 TI, bestyckad med dubbla förgasare som ger 20 hästkrafter extra. Totalt 105.
1968 2002 presenteras, starkast i modellprogrammet sett till vridmoment – men inte till effekt.
1969 2002 ti etablerar sig i toppen. Även här ger förgasartricket 20 hästkrafter ytterligare.
1971 Såväl exteriör som interiör uppdateras. Nya 2002 tii med insprutning från Kugelfischer lämnar 130 hästkrafter.
1973 I nomenklaturen råder nu ordning och reda. 2002 turbo säger hej till publiken. Sju sekunder till hundra.
1974 Fyrkantiga baklyktor. Grillen är svart och ratten fyrekrad. Touring fasas ut. 2002 turbo försvinner efter att ha tillverkats i 1 672 exemplar.
1975 BMW 1502 introduceras och övriga modeller tackar för sig. Anledningen heter E21, BMW:s helt nya 3-serie.
1977 Tillverkningen av 1502 upphör i augusti.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min mor körde en Orange 2002 (inte turbo) och även om hon älskade sin bil så hörde jag henne gnälla att varje vinter så "frös" växellådan och hon inte kunde växla innan bilen blivit varm.
Efter många turer till mekaniker med diverse oljebyten så blev det ingen skillnad utan hon accepterade denna egenhet. Riktigt charmig bil förutom att den inte gick att växla vid minusgrader innan den blivit varm.
ZÛNDFOLGE 1 3 4 2 ingjutet på ventilkåpan :-) . Underbar Tysk grundlighet.
Det anses i förståsigpåkretsar att den här skulle ha varit Isabella II, men efter Borgwards konkurs fick BMW ta över konceptet och det var ju tur det.
BMW var ju nästan lika konkursmässiga i början av 1960-talet.
Jag var nära att köpa en i slutet av 60-talet,men så blev jag vittne till och var med och tog hand om ett exemplar som voltade. Efter den erfarenheten vara bara att fortsätta köra Amazon!!
Köpte 1968 en silverfärgad 2002. Den levererades som nummer 2 i Sverige (BMW och FIAT-försäljning i familjen) och var en best på den tiden! Den hade de mycket snyggare runda baklysena än de senare fyrkantiga. Var en mycket trevlig bil att köra.
2002 är nog en av de snyggaste BMW någonsin.
Min första bil var en 1802 -73 Inkarot (orange). Så jävla rolig att köra trots ynka 85 hk.
Dyra reservdelar och komplicerad teknik är det mest bestående minnet som finns kvar efter BMW från den tiden. Vissa modeller fick man ta bort grenröret för att få ut startmotorn bara som ett exempel.Kanske inte så konstigt att konkursen var nära.
Nej Focus, konkursen var på väg tidigare, man hade ju bara en licenstillverkad mc-bil och den gamla Barockängeln.
Det var den här bilen som blev räddningen
@Focus Saabnisse har rätt. 02-serien blev BMWs räddning och den var inte komplicerad förutom tii:n med Kugelficher insprutningen som för dom flesta var ett härke att få att gå rent. Resten av bilen var enkel, som sagt haft en själv ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.