

Overallen blev därefter hans signum. Han både startade och konkursade en kycklingfarm. Han hade hjärtproblem från barndomen och genomgick på senare år en hjärttransplantation. I en krasch skadade han händerna men tävlade i alla fall, växlade med en hand och styrde med den andra – som var fasttejpad på ratten.

I par med engelsmannen Roy Salvadori vann han 24-timmars på Le Mans i en Aston Martin DBR1/300, de formidabla vinsterna i loppet med Ford GT40 några år senare här utelämnade. Berättelsen om Carroll Shelby är helt enkelt larger than life – men den tog fart med en verkligt liten bil.

1961 stod anrika engelska sportvagnstillverkaren AC utan motor till sin roadster Ace. I Shelbys vision var bilen, efter lite förstärkningar, en perfekt bas för Fords nya V8 på 221, sedermera 260, kubiktum. I februari 1962 stod den första bilen klar, kycklinggul. När amerikanska biltidningar provade bilen passade Shelby snillrikt nog på att lackera om den mellan varven så att det framstod som om flera exemplar redan hade byggts.

Så startade segerparaden med vinster i otaliga amerikanska mästerskap och i Europa. Bland nedlagda skalper fanns Ferrari 250 GTO och muskulösa Corvetter. Shelby Cobra var svårtyglad men fruktansvärt snabb. Motorstorleken växte upp till 427 kubiktum och fantasifulla effektsiffror.
Cobra blev en hel kultur och ”replikaindustri”, med mer eller mindre påkostade kopior. Bilen på våra bilder är byggd på precis samma sätt som originalet.
Diskutera: Vad tycker du om Shelby Cobra?
Nypris: 5 250 dollar.
Värde idag: Vid pressläggningen såldes en äkta 289 Cobra på rmsothebys.com. Se sidan för pris.
Motor: Åttacylindrig V med stötstänger, central kamaxel och två ventiler per cylinder. Enkel Holley fyrportsförgasare. Volym 4 727 cm3. Max effekt cirka 300 hk SAE vid 5 750 v/min. Max vridmoment cirka 400 Nm vid 4 500 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 385/B 155/H 124 cm.
Chassi/hjulställ: Rörram. Tvärmonterad bladfjäder fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak individuell upphängning med dubbelledade drivaxlar och undre triangellänkar.
Bromsar: Skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart ca 240 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 5,5 s.
Uppgifter ur Automobil Revue 1964.
1961 Engelska AC Cars gillar Carroll Shelbys idé om att roadstern Ace förses med V8-motor från Ford.
1962 Första karossen flygs till Shelbys ”fabrik” i Kalifornien. Bilen byggs i februari, motor på 260 kubiktum och fyrväxlad låda. I april ställs bilen ut i Fords monter på New York Auto Show. I första loppet i oktober bryter bilen i klassen för bilar över två liter.
1963 Första dubbelsegern, David MacDonald och Ken Miles på Riverside. Under hösten byggs bil nummer 170 och Cobra vinner amerikanska sportvagnsmästerskapen.
1964 Första tävlingsbilen med 427-motor vinner över flera Ferrari 250 GTO på Sebring. Cobra vinner GT-klassen på Le Mans och kommer fyra i totalen.
1965 I januari debuterar Shelbys färdigutvecklade 427-version av Cobra, i augusti är de 15 första tävlingsbilarna klara för leverans till väntande förare. Fabriken flyttar till lokaler vid Los Angeles flygplats. Fords GT40-projekt, en framtida Le Mans-vinnare, läggs delvis över på Shelby-American.
1967 Sista exemplaret av 427 Cobra Roadster byggs. Sista 289-exemplaret byggdes redan i slutet av 1965.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Brutalt vacker bil, som egentligen inte går att göra snyggare. Ingen tillfällighet att det finns mängder av kopior.
En ikon!
Faktiskt inte bara brutal, utan även snygg i sin rena, rundade enkelhet.
Men milkylainen, det måste ändå vara ljusår mellan AC Ace I Shelbyutförande och Calles MX5 som han nyss lämnat!
Men ok, det var och är, ett någorlunda överkomligt substitut i myggvikt!
Riktig eller replika, det skall sitta en Ford small-block 289/302 eller Big-block 427 i! låter bättre en cheva, tycker jag.....
Det är nog ingen slump att Calle klämmer ur sig artikeln nu. Han har just blivit av med den lilla röda. (MX5:an)... Så nu letar han substitut. :D Den här är ju inte dålig, om än lite dyr...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.