
Ett liv i sus och dus med turer i vänsterfil över kontinenten till Monaco och Saint Tropez. Du har faktiskt råd! Åtminstone med bilen. Instegsmodellen i familjen Biturbo kostade motsvarande fem VW Golf i slutet av åttiotalet. I dag börjar priserna på 30 000.
Maserati Biturbo rörde upp ett enormt intresse när den visades på Turinsalongen 1981. Bilarna fick snudd på superbilsprestanda tack vare de dubbla turboaggregaten och fick inledningsvis mycket beröm.
Men snart haglade klagomålen. Biturbo kunde stanna lite varsomhelst. All belysning kunde slockna. Bilen kunde vara hart när omöjlig att starta när motorn var varm. Kablar stack fram där de inte borde sticka fram. Plastmaterialen kändes för mycket som plast och inredningsdetaljer lossnade.
Motorerna är V6:or helt i aluminium. Fördelen med två turboaggregat är att den låga massan i vart turbinhjul snabbare kommer upp i varv – fördröjningen när man trampar på gasen blir kortare. Topplocken med tre ventiler var en annan nyhet. Två ventiler för insug, en för avgas.
Körgenskaperna är bipolära – det är två vitt skilda väsen som trängs i en och samma kaross! Du kan helt problemfritt puttra runt i modern tjyvtjock stadstrafik. Petar du sedan ner en pinne och fäller landgången så är det få moderna bilar som hänger med. Noll till hundra på ungefär 6,1 sekunder. Ut på öppen väg och bilen är återigen en pysmysig familjebil med inkännande styrning och kanske något trångt baksäte.
Satsa på en så sen bil som möjligt. Ju mindre åttiotal som återstår – desto mer tid har Maseratis ingenjörer fått att avlägsna sig från de ärligt talat ganska fasansfulla åren i början.
Text: Jon Remmers
Diskutera: Vad tycker du om Maserati Biturbo?



Nypris: 322 000 kronor.
Värde idag: 30 000–60 000 kr.
Motor: V6 med en kamaxel per cylinderrad, kamrem. Tre vent/cyl. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1 996 cm3. Max effekt 185 hk DIN vid 6 000 v/min. Max vridmoment 255 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak. Differentialbroms.
Mått: L 415,5/B 171,5/H 130,5 cm. Tjänstevikt 1 340 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. MacPherson fjäderben fram, fyrledad bakaxel. Teleskopstötdämpare fram/bak. Krängningshämmare fram/bak.
Bromsar: Skivor fram och bak. Bromsservo.
Fartresurser: Toppfart 215 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 6,1 s.
Förbrukning: 0,7–1,7 l/mil.
1981 Visas på Turinsalongen.
1982 De första bilarna börjar säljas. Vinylinredning och plastträ. Skinn var tillval. Bilarna hyllas för lysande prestanda, men snart börjar driftsäkerheten kritiseras.
1983 Biturbo lanseras internationellt och en 2,5-litersversion av motorn tas fram.
1984 Biturbo S med på 2,5 liters motor och 190 hk kommer på vissa marknader.
1985 Biturbo Serie II. Instrumenteringen blir elliptisk istället för kvadratisk och modellen får den karaktäristiska guldklockan på panelen.
1987 Toppmodellen bland sedanerna heter 430, med samma 2,8-liters motor på 247 hk som 228. Maserati 430 är först ut med mycket teknik som senare blir standard på övriga modeller.
1988 Karosserna får mjukare kanter och modellerna byter namn.
1988 Grundmodellen Biturbos plats i programmet övertas gradvis av 222. Tvåsitsiga Karif börjar säljas.
1990-talet Modellserien utvecklas långt in på 90-talet. Det tvistas om vad som fortfarande kan anses vara en ”Biturbo”. 1991 presenteras ”Racing” och i den lämnar tvålitersmaskinen 285 hk
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr var denna annars häftiga bil försedd med så mycket fel så det kan inte bli annat än en pina att äga en. Synd på en annars trevlig vagn.
Ja är inte det Maserati i ett nötskal, oerhört attraktiva premiumvagnar med bristande kvalitet.
Hade jag haft pengarna så blev det en Maserati framför BMW eller Mercedes, eller två stycken då så jag kan åka i den ena när den andra står på verkstaden :-)
Ett annat tips i samma klass är Lancia Thema 8.32 med Ferrari V8. Läckrare ljud och fungerar nog lika bra/dåligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.