
Efter nedläggningen av E-Type 1974 dök Jaguar XJ-S upp i september 1975. Applåder förstås, men lät de inte lite lama? Vad var XJ-S, som de första årsmodellernas namn skrevs, egentligen för bil? En sportbil? Nja, en massiv GT-vagn snarare.

Och hur såg den ut? Jaguar hade i alla tider skämt bort världen med bilar som var omedelbara ”stunners” från första ögonkastet – men den här? XJ-S såg rätt konstig ut, med strålkastare som liknade dem på första årgångarna av Volkswagen 411. Den hade platt, bred kaross med svepande taklinje och ett bakparti som nästan verkade ledset över sitt utseende. Dessutom lanserades bilen med bensinkolkande V12-motor i en tid då oljekris rådde, bränslepriserna sköt i höjden, den engelska bilindustrin gick på knäna av alla strejker och när ett begrepp som detaljfinish ratades av nästan hela bilindustrin. Till råga på allt fanns det inte en enda träpanel i inredningen.

XJ-S fick onekligen en underlig start, men det tog sig efter ett par år när tekniska förändringar, förbättrad byggnation och allmänt ljusare konjunkturer i världen gjort sitt. I början av 1980-talet låg den lyxiga bilen med sin konservativa stil betydligt mer rätt i opinionen än bara några år tidigare.
XJS, som de senare årsmodellerna heter, kom att tillverkas i inte mindre än 21 år och blev till slut riktigt bra även från kvalitetssynpunkt. Bekväm och imposant hade den alltid varit. Med nya sexcylindriga motorer (som senare kom i sedanmodellerna XJ) sjönk även bränsleförbrukningen till nästan anständiga nivåer och innan XK8 ersatte XJS hade drygt 115 000 exemplar skeppats i väg.

I dag är XJS inget direkt enkelt klassikerköp men absolut värt en närmare titt med tanke på vilken maffig bil man kan skaffa för rimliga pengar.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar XJ-S?
Nypris: 542 200 kr.
Värde idag: 80 000–110 000 kr.
Motor: Sexcylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 3 980 cm3. Max effekt 226 hk DIN vid 4 750 v/min. Max vridmoment 377 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Manuell femväxlad eller fyrväxlad automatlåda. Golvspak.
Mått: L 476/B 179/H 125 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar fram, individuell upphängning bak. Teleskopstötdämpare fram, dubbla teleskopstötdämpare bak. Krängningshämmare fram.
Styrning: Kuggstång, servo.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS, servo.
Fartresurser: Toppfart 223 km/tim. Acc 0–100 km/tim 9,1 s.
Förbrukning: 1,12 l/mil.
1975 Presenteras officiellt.
1977 Tillförlitligheten förbättras något. En ny fast ganska gammal automatlåda från GM introduceras.
1980 XJ-S tas ur produktion under några månader på grund av dålig försäljning, främst i USA.
1982 Med omarbetad HE-motor och högre utväxling i bakaxeln drar inte XJ-S mer än 1,7 liter per mil. Nya fälgar, nya kofångare. Äntligen får XJ-S träinlägg i inredningen.
1983 XJ-S Cabriolet – med en störtbåge och kraftiga rutramar som grumlade sikten. XJ-S kan fås med sexa på 3,6 liter och 225 hk.
1985 Valnöt ersätter alm i inredningen XJ-S är en långt mycket bättre bil än tio år tidigare.
1991 Under Fords ägo omarbetas XJ-S i grunden och byter namn till XJS. Nya fälgar, nya strålkastare, omarbetade dörrar utan rutram. Sexan växer till fyra liters volym. Ny instrumentering och eljusterbara säten med minne.
1993 V12-motorn växer i storlek till 6 liter med längre slaglängd. Effekt 308 hk, toppfart 259 km/tim. Ny datoriserad automatlåda från GM.
1996 De sista XJS lämnar fabriken i Browns Lane. Efterföljaren heter XK8.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mmm.. läcker!
Klassisk brittisk bil med amerikanskt stuk.
Finns andra Jaguarer jag hellre skulle välja.
Shaguar som sig bör. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.