Nästa artikel
Klassikern: Förstagångs-Ferrari

Klassikern: Förstagångs-Ferrari

Publicerad 22 juli 2014 (uppdaterad 22 juli 2014)
Någon gång i livet ska du väl ha en Ferrari, eller hur? Slå till och kör en äldre kombi till vardags!

Ferrari 308/328 är märkets folkligaste modeller någonsin. Det byggdes cirka 20 000 exemplar under nästan 15 år, ungefär dubbelt så många som den totala produktionen av Saab Sonetts olika generationer.

Karossformen, signerad Pininfarina, blev en omedelbar hit vid debuten för 308 hösten 1975. Linjerna var både kilformade och lätt böljande och blev själva sinnebilden av Ferrari under 1970- och 80-talen, inte minst tack vare supermodellen 288 GTO som debuterade med snarlik form 1984.

De första 712 exemplaren av 308 GTB hade kaross av glasfiber, innan en 200 kg tyngre bil med plåtkaross dök upp sommaren 1977. Senare samma år kom GTS-modellen, S för Spider vilket betydde att takets mittparti kunde lyftas bort. Under åren som följde kom insprutning istället för fyra förgasare, fyrventiltoppar lanserades och 1985 kom så den ansiktslyfta 328-modellen som syns på bilderna här. Front och bakparti var nya, inredningen hade modernare design och effekten i den nu 3,2 liter stora motorn hade ökats till 270 hk.

Att köpa en Ferrari 328 går utmärkt, det finns ganska gott om bilar i Sverige. Prisläge från cirka 300 000 och uppåt, beroende på skick och miltal. Modellen är mindre komplicerad och dyr att underhålla än de exklusiva syskonen, exempelvis kan många servicepunkter klaras utan att motorn måste lyftas ur, trots att den är placerad mitt i bilen. Detaljkvaliteten skiftar beroende på var man tittar. En del spakar kan verka lite billiga medan exempelvis lackeringen håller extremt bra kvalitet.

Gemensamt är att de här bilarna, om de är i rätt skick, erbjuder härlig körkänsla, underbart motorljud och en alldeles speciell ägarglädje. Varför inte göra lite ombytta roller i bilinnehavet? Skippa din dyra bruksbil till förmån för exempelvis en lite äldre kombi och satsa en extraslant på bilen du vill ha bara för nöjes skull – en Ferrari!

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 5/14.

Diskutera: Vad tycker du om Ferrari 308/328?

Ferrari 328GTS 1988

Nypris: Ingen uppgift.
Värde idag: 300 000–350 000 kronor.
Motor: Åttacylindrig V-motor med dubbla remdrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bosch K-Jetronic insprutning. Vattenkylning. Volym 3 185 cm3. Max effekt 270 hk DIN vid 7 000 v/min. Max vridmoment 304 Nm vid 5 500 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd mittmotor, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Differentialbroms.
Mått: L 425,5/B 173/H 113 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 12 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 265 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,4 s.
Förbrukning: 1,04 l/mil.

Livscykeln
1975 Ferrari 308GTB med kaross i glasfiberarmerad plast presenteras.
1976–77 308GTB med plåtkaross. Dessförinnan har 712 bilar med glasfiberkaross hunnit byggas. Med fyra Weber DCNF-förgasare lämnar motorerna i Europa omkring 255 hästkrafter. Premiär för 308GTS, – Spider – med avtagbart tak.
1980 208 GTB/S tillkommer på den italienska marknaden. En bantad modell med tvålitersmotor.
1981 Motorer på 214 hk.
1983 Mer kompression, Nikasil-behandlade cylinderfoder och framförallt – fyra ventiler per cylinder – Quattrovalvole.  
1985 Ferrari 328 visas på Turin-salongen. Motorer på 3,2 liter och 270 hk. Pininfarina har mjukat upp linjerna med ett helt omritat front- och bakparti. Arrangemanget med dimljus och blinkers går i samma stil som på Testarossa.
1989 Sista året har 328 ABS-bromsar som standard. Platsen i modellhierarkin tas över av Ferrari 348 – med en mycket uppdaterad V8 placerad på längden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-22 10:59
T B

För en så pass gammal bil är det framför allt reservdelspriserna som är intressanta. Att ni skriver den är billigare att underhålla än de exklusivare syskonen betyder inte mycket - byte av avgassystemet, kopplingen eller bromsbackarna kan ändå kosta lika mycket som en hel begagnad bil av annan sort.

Är man "händig" (level 9999) kan det vara kul att meka med en sådan bil (reservdelarna kan dock fortfarande kosta multum). Men att föreslå att gemene man kan köpa bilen "på skoj" är att lura folk.

Min kompis hade en Lotus Esprit. Han trodde de glömde decimalkommat mellan kronor och ören när han fick räkningen för avgassystembytet.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-23 09:04
Hackenbush

Precis, service och reservdelskostnader är nog mer än de flesta vill lägga på en sån här bil.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-23 19:26
saabnisse

Dumheter, den här bilen köper man bara om man är riktigt engagerad och då ser man naturligtvis till att lösa de bagateller som reservdelar och reparationer utgör!
Så är det alltid med hobbybilar, det ska man inte köpa om man inte kan något själv.
Reservdelar finns det många vägar att gå för att hitta rätt pris.
Och köper man ett avgassystem utan att först kolla priset är man nog ovanligt blåögd.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-25 09:30
Hackenbush

Att kalla reservdels och servicekostnader för denna bilen för bagateller är att ta i.
Det kostar säkert 3-4 gånger mer än till en vanlig bil.
Det är detta som gör att så många fina gamla bilar blir vrak för folk köper dem billigt men har sedan inte råd att underhålla dem.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-25 10:01
Hackenbush

mest för att det verkligen är dyrt jämfört med vanliga bilar. Kolla vad avgassystem, bromsar, koppling o.s.v kostar att byta ut. Det blir dyrt även om man har riktigt goda kunskaper om Ferrari och kan byta det själv för själva reservdelskostnaden kommer man aldrig ifrån. Har man råd med detta så är det bara att gratulera.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-25 10:50
saabnisse

simon har ju helt rätt, de allra flesta tittar bara på de kostnader som finns för tillfället, man gnäller över höga bränslekostnader, över att servicekostnader blir höga osv. men glömmer helt bort att räkna men en värdeminskning som för en ny bil i 250000:-klassen är minst 30:-/mil de första tre åren!

På de flesta samlarbilar/hobbybilar är värdeminskningen låg eller obefintlig, många har en värdestegring som kan vara väldigt stor. Har man otur och råkar ut för ett exemplar som kräver många och dyra reservdelar och reparationer blir naturligtvis milkostnaden ganska hög eftersom de här bilarna körs relativt få mil/år, men man kan ju trösta sig med att varje reparation ökar bilens värde. Och det är knappast något som sker på nyare standardbilar.

Jag hade en bekant som köpte en Chevrolet 1930 års modell. Det var ett vrak, enligt min bedömning och jag tyckte han gav ett överpris för den. Han var intresserad av restauration, men hade ingen tid till den så han lämnade ut allt arbete, bl.a. helt ny trästomme från Edlunds, mycket plåtreparationer, motoröversyn, nya däck osv, och helt ny lack så att bilen var i nyskick.
Han körde några år, men mest stod den och glänste. När bilen såldes så gick det naturligtvis inte att få tillbaka alla utlägg, men det var inte mycket som fattades och milkostnaden blev låg trots en standardbil och få mil.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-26 16:51
Roger Skagerström

Värdeminskningen är ingen faktiskt kostnad. Simon och Saabnisse - ni måste ju inse skillnaden mellan att något sjunker i värde med 2000 kr i månaden jämfört med en faktura på 2000 kr. Värdeminskningen finns där, men den betalar man när man köper bilen alt. när man amorterar på den. Den blir liksom inbakad i den fasta kostnaden.

Jag skulle lätt kunna sälja min bil och köpa en Audi S8 av lagom gammal modell. Räcker med en 30-40 000 kr i kontantinsants och sen har man en fet bil till en vettig månadskostnad.

Tills man kommer på att ett par nya bromskivor kostar typ 10 000 kr, och att en vanlig service ligger på kanske 20 000 kr. Så att ha råd att köpa bilen är lång ifrån det samma som att ha råda att äga den.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-29 08:13
saabnisse

Roger, ditt resonerande innebär bara en ursäkt för att lura sig själv. I praktiken spelar det ju ingen roll om du betalar bilen kontant eller om du betalar på avbetalning (förutom att det då blir ännu dyrare). I det första fallet kastar du bort 2000 i månaden genom att varan tappat i värde, i det andra fallet betalar du en faktura på 2000 i månaden som ju bara försvinner eftersom värdet minskar lika mycket.

Sedan är det ju naturligtvis riktigt att dyra bilar sjunker väldigt i pris och det medför ju att de går att köpa rejält billigt efter ett antal år och när det gäller reparationer och reservdelar får man naturligtvis vara uppmärksam. Men jämför med Jes, han köpte ju rejält billigt och har ju inte råkat ut för några onormalt höga reparationskostnader även om jag tycker att kostnader för skatt och försäkring blir väl höga. Men vill man åka bekvämt så får man ju räkna med att det kostar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.