Studebaker, då ett av världens äldsta bilmärken men samtidigt ett som var på fallrepet, behövde något som kunde locka folk till montern där det var ont om nyheter. Man hade i alla fall den berömde formgivaren Brokks Stevens, som fick ett fritt uppdrag att på ett Studebakerchassi skapa en publikdragare. ”Jag vill göra en samtidsklassiker” lät han meddela sin vd Sherwood Egbert. När denne fick reda på vad en sådan var för något ska han ha slängt på luren; en sådan ville han inte ha i montern.
Stevens lät sig inte hindras utan byggde tillsammans med sina söner upp en bil som var ganska lik en Mercedes-Benz SSK från slutet av 1920-talet. Den hade kaross av aluminium, friliggande skärmar och motor från en Studebaker. Bilen hamnade trots allt på bilutställningen, på andra våningen och lämpligt nog bredvid en korvkiosk, dit folk snart flockades.
När mässan stängt hade man ett dussin färdiga order – men ingen fabrik annan än de lokaler hemma i Milwaukee där Stevens börjat bygga upp ett bilmuseum. Nu lånade han sina båda söner pengar så att de kunde starta tillverkningen. Excalibur skulle bli handbyggd, hålla mycket hög kvalitet och delvis byggas av glasfiber istället för enbart av aluminium som utställningsbilen. V8-motorerna på 327 kubiktum köptes från Chevrolet.
Excalibur blev mediernas älskling och hamnade i händerna på åtskilliga celebriteter. Den var dyr, kostade dubbelt så mycket som en samtida Corvette, men var ett oslagbart sätt att skapa uppmärksamhet.
I Sverige finns knappt 40 exemplar av de olika ”generationerna” och en uttömmande, välgjord hemsida kan ses på www.excaliburcars.se.
Nypris: 70 000 dollar.
Värde idag: Cirka 500 000 kronor.
Motor: V8 Chevrolet LG4 med stötstänger, två vent./cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 5 001 cm3. Max effekt 157 hk DIN (115 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 305 Nm vid 2 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrstegs automatlåda. Golvväljare.
Mått: L 518/B 193/H 150 cm.
Tjänstevikt: 2 100 kg.
Fjädring/hjulställ: Ram. Torsionsfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel.
Styrning: Kuggstång, servo.
Hjul: Ekerfälgar, bredd 8 tum, däck 235/75 R 15.
Bromsar: Skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart cirka 180 km/tim.
Förbrukning: Cirka 2 l/mil.
1965 De första exemplaren av Excalibur SS Roadster med Chevroletmotor och kaross i glasfiber börjar tillverkas i Milwaukee.
1966 Två nya modellvarianter: en mer påkostad Roadster och fyrsitsiga cabrioleten Phaeton.
1970 Series II med nytt egenkonstruerat chassi introduceras.
1975 Series III introduceras. Utvecklat chassi med längre axelavstånd, Chevy 454-motor, dock med måttligt effektuttag: 215 hk.
1980 Series IV presenteras. En större bil med drag av Mercedes 500/540K. Elmanövrerad sufflett på Roadstern som blivit fyrsitsig, sidorutor i glas och integrerat bagageutrymme. Chevrolet 305-motor.
1984 Tjugoårsjubileum. 50 Series IV i svart och vitt med läderklädsel.
1985 Series V. Ännu lyxigare och nu med starkare motorer som tillval.
1987 Bröderna Stevens säljer Excalibur till Henry Warner Group. Allt hårdare lagkrav på bilar gällande säkerhet och miljö gäller även
pyttetillverkare – det är tufft.
1988 En täckt sedanversion med fyra dörrar lanseras.
1989 En förlängd limousinemodell kompletterar programmet. Den hinner byggas i 13 exemplar innan Excalibur går i konkurs. Totalt har då 3 166 bilar tillverkats.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Minns att jag hade (har?) en planch någonstans med en svensk Excalibur Phaeton som blev vald till Sveriges Snyggaste Bil. Någon gång i början på 90-talet troligen. Troligen från Bilsport,
Var nyligen och besökte Bynanders bilmuseum i Svenljunga och där finns numera Ingemar Johanssons Excalibur utställd, en synnerligen vacker bil. Bynander köpte bilen i ett paket av Göran Karlsson (Gekås, Ullared) som i sin tur köpte den direkt av "Ingo" och hade den i sitt motormuseum i Ullared.
// Krister
Såg en sån under renovering hos Harrys bil, riktigt amerikanskt grovsmide, inte mycket finess under plåten där.....
Minns den mest som ett överdrivet (=amerikanskt) hopkok med linjer som inte riktigt harmonierar - och det stämmer ju.
Mycket vacker bil trots sin grovhuggenhet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.