För oss i Sverige är Citroën XM fortfarande en tämligen välkänd modell. För somliga på gott, för andra mest på ont. Efterträdaren till CX nådde viss popularitet de första åren efter debuten 1989 och tillverkningen pågick i tolv år, med endast smärre yttre utseendeskillnader. Någon storsäljare var det förstås inte men XM hade sin publik bland dem som sökte komfort, komfort och åter komfort. En vidareutveckling av det gashydrauliska fjädringssystemet, svällande stolar och soffa bak, samt, inte minst, den extra vindisolerande bakruta innanför den ordinarie som förekom i vissa versioner, borgade för detta. Utrymmena var ett annat starkt kort och de som ryggade för Citroën på grund av märkets traditionellt konstiga instrumenteringar behövde inte oroa sig ens för detta: XM-panelen var nästan alldeles logisk i varje detalj.
Utomlands var det annorlunda, i synnerhet på den franska hemmamarknaden gick det trögt direkt för XM och att sikta en på franska vägar i dag är nästan omöjligt. Likadant i Tyskland och England. Totalproduktionen blev också jämförelsevis låg, i synnerhet den maffiga kombiversionen Break riskerar att bli alldeles utskrotad om några år. Liksom på mellanklassmodellen BX tidigare skapades XM Break genom ett ”enkelt” tillägg av en låda bak, med bibehållen linje från halvkombin i bakdörrarnas rutramar – det blev billigare så.
”Ännu vet ingen hur billig en XM kan bli” brukar det skämtsamt heta och det har onekligen funnits väldigt många, väldigt billiga exemplar till salu under lång tid. Kanske är den tiden förbi, så mycket lägre kan de i alla fall inte sjunka? Gamla Citroën brukar inte kosta mycket, det dröjde exempelvis väldigt länge innan priserna på DS-modellerna började stiga, men gissningvis kan det bara gå uppåt för XM nu. Det är en högst speciell modell som dessutom visat sig hyfsat driftsäker (elspöken undantagna) och som klarat sig anständigt från rost.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën XM?
Nypris: 289 900 kronor.
Värde i dag: 25 000–40 000 kr.
Motor: Sexcylindrig V-motor med dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler/cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 946 cm3. Max effekt 194 hk DIN vid 5 500 v/min. Max vridmoment 267 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad automatlåda.
Mått: L 471/B 179/H 139 cm. Tjänstevikt 1 700 kg. Tank 80 liter.
Fjädring/hjulställ: Gasvätskefjädring fram och bak. Fjäderben med triangellänk fram, individuell upphängning bak.
Styrning: Kuggstång, servo.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, servo.
Fartresurser: Toppfart 230 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 10,2 s.
Förbrukning: 1,09 l/mil.
Livscykeln
1989 Helt ny bil med en utvecklad Citroënkänsla. Fyra motorer att välja på: 2,1 TD diesel, 110 och 122 hk bensinfyror samt bensin-V6 170 hk.
1990 XM blir Årets Bil i Europa. V6 får fyrventilteknik och går från 170 till 200 hästkrafter.
1991 Stationsvagnen XM Break lanseras på hösten.
1993 XM Turbo CT. En turboladdad bensinfyra på 150 hk. På hösten börjar bilar med det utvecklade fjädringssystemet Hydractive 2 att säljas i Sverige.
1994 Facelift med ny grill och integ-rerad spoiler på bakluckan införs på hösten som 1995 årsmodell. Ny dieselmotor 2,5 TD på 130 hk kompletterar XM-programmet. Sugmotorn på 2 liter får fyrventilsteknik och 135 hk.
1997 En nyutvecklad V6 på 3 liter och 194 hk. Som tillval en adaptiv automatlåda från tyska ZF. Samtliga XM får kraftigare bromsar. Man kan också på vissa modeller beställa sidokrockkuddar.
2000 Vid årsskiftet läggs kombiversionen Break ned, efter bara 31 035 tillverkade bilar. I juli avslutas tillverkningen även av sedanen efter 333 405 exemplar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyckte att det var en trevlig bil när den dök upp.
Men den ännu mer unika, tidigare Citroën SM var ju den riktiga läckerbiten med sin teknik och Maserati-motor.
Bästa bilen någonsin, konstigt nog är vi bara ett fåtal som förstått det? Besiktigade kombin i veckan, 8:e året i rad utan anmärkning. Visst det blinkar och piper om öppna dörrar och luckor, men det kan man leva med... Skaffade en sedan också i höstas, 1 ägare, 8000 mil, nya däck och årligt servad, 12500:-, som artikelförfattaren säger - nu vänder det:-)
Har lite svårt för att tänka mig XM som en raritet. Likheten med Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Peugeot 605, Saab 9000 m,fl gör inte att den sticker ut ur mängden. CX är tillräckligt udda för att aldrig glömmas, extremare design än paddan tycker jag. CX Pallas finns på min vill ha lista.
Den bästa bilen som Citroen har gjort ,hög kvalite helt igenom,jag har jobbat med Citroen sedan 1971
gick i pension 2005 kör fortfarande XMCT 97-a
Underbar milslukare som är helt klart underskattad. För samma pris som en XM får man en Volvo som har gått dubbelt så långt med stålfjädring. Varför nöja sig med en vanlig bil? Jag är inne på min tredje XM och kvaliteten är bra. Visst, lite elstrul kan förekomma men det är sällan dyrt eller komplicerat att åtgärda.
2,0 16V är lite för klen för den rätt tunga XM. 2,0 Turbo (TCT) eller V6 är att föredra.
Ska man sikta in sig på XM är Serie 2 från årsmodell 1995-2000 att föredra. Krocksäkerheten är förbättrad, krockkuddar och förbättrat elsystem. en klassiker kommer den att bli. Framför allt XM V6 24V från 1992-1994. Det är en rashäst utan dess like.
Rost är inget stort problem men man bör ta en noggrann koll på fjäderbensfästen, tallrikarna i hjulhusen (McPherson-framvagn) och trösklarna. Kolla även bärarmslagringarna bak. Ställ bilen i högsta läge och gå en bit bakom och titta så att bakhjulen står rakt. Minsta tendens till kobenthet bak, leta upp ett annat exemplar.
XM är varken dyr eller komplicerad att skruva med. XM håller jag fast vid så länge det bara går.
Hade en BX i 2 år. Den här har stått på önskelistan länge. Med V6, suck......
Angående Citroen SM så var det motorn som var största problemet med klen kamkedja som kuggade över och knäckte ventilerna , modifierades vid rep med en oljesträckare,men för övrigt fantastig väghållning
Jag har en XM Turbo CT Vsx ute på blocket litet intresse för en kvalitetsbil med en komfort som inte finns för rimliga pengar på övriga bilmärken
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.