Det går bra för Volkswagen för närvarande. Augusti månad noterades 3474 registrerade bilar vilket leder till en förstaplats på den svenska bilmarknaden. Samtidigt tog sig Passat högst upp på topplistan av sålda bilmodeller. Volkswagen har vuxit stadigt på den svenska bilmarknaden. Sedan 2004 har man ökat sin marknadsandel från 8 procent till 15,3 procent under 2012. Under augusti registrerades det in 3474 nya Volkswagen vilket leder till en marknadsandel på 16 procent. Därmed låg man 356 bilar före tvåan, Volvo.
Diskutera: Tror du Volkswagens framgångar i Sverige kommer att fortsätta?
Ämnen i artikeln
Inte kommer framgångarna fortsätta hos taxibilsägarna då VW inte längre säljer dessa bilar för taxibruk på grund av undermålig kvalité hos bilarna.
Vilket måste glädja taxichaufförerna man pratat med.
Tur för VW att inte bilköpare i allmänhet inte bryr sig om kvalitéegenskaperma hos bilarna och fortsätter att köpa deras bilar.
Skulle aldrig köpa sån skit. Rost, lacksläpp, krånglande DSG-lådor, listan kan göras lång. De vägrar att göra återkallelser också, åtminstone i Sverige. Nej, VW köper man bara om man inte tror att det finns bättre bilar för pengarna.
VW sålde bäst i augusti. Men kolla sen vilka som sålde bäst under helåret. Det kommer att vara Volvo (störst i Sverige) och Toyota (störst i världen).
Tänk att det finns så många uppenbara VW-hatare i dessa spalter....
Om jag får gissa så har de flesta inte ens haft en VW...
Visst - allt är absolut inte perfekt men det är det inte hos andra märken heller. Det är nog att omyndigförklara alla som köper VW när man påstår att det bara är skit. Personligen tycker jag nog att det vore mera klädsamt att vara liiite mera lågmäld i sin kritik mot ett enskilt märke som bevisligen är tämligen framgångsrikt. Allt kan inte vara skit för då skulle knappast försäljningsframgångarna fortsätta år efter år... De flesta ägarna är nog ändå rätt nöjda med sina bilar - det är i alla fall min gissning. Sen finns det givetvis mindre lyckade exemplar men säg det märke som inte producerar sådana...
Kan konstatera att VW bygger prisvärda bilar med god utrustning. Men tyvärr så når inte kvalitén på bilarna upp till samma nivå som hos Toyota.
Efter nästan 30000mil i 2st Toyota under 10år, så bytte jag till VW Passat 2011 2,0 TDI 140hk.
Passaten är nu 1 år och har nu rullat 3000mil och fått sin första service, och jag kan summera det så här:
- Växellåda har bytts (manuell).
- Innertaket har bytts då det läckte från railsen.
- Samtliga dörrar har justerats/riktats om.
- Chromelist har släppt på förardörr.
- Styrinrättningen hugger i vissa lägen, troligen orsakat av skeva fälgar, däcken byttes på garanti då jag själv kontaktade generalagenten.
- Massor av knarr, knak och annat missljud från inredningen. VW hänvisar till temperaturväxlingar.
....... listan kan göras lång.
Kan efter detta år konstatera att 2 års nybilsgaranti hos VW innebär 2 års reparationstid. Så någon ny VW blir det inte för mig.
Så efter 2 år bytte jag in bilen mot nya Mercedes A-klass med AMG-paket och den är jag mycket nöjd med!
Passat2011, antingen ljuger du hejvilt eller så har du haft en sanslös otur. Alla fel du beskriver efter bara ett år är knappast typiskt för märket och skulle mer eller mindre kvalificera hela köpet för en reklamation ...
Det går säkert att gräva upp någon som säger sig ha haft minst lika mycket fel på en Toyota Avensis ...
KaptenOberkomm:
Jag är inget "Troll" utan en konsument som köper ny bil var 3:e år. Passaten hämtades i januari 2011 och byttes in i januari 2013 då den gått 6000mil då jag hämtade ut min Mercedes A-klass. Att jag bytte efter 2 år istället för 3 berodde på alla problem. Att jag valde A-klassen var att den passade mig i storlek.
Swemba:
Nej, jag ljuger inte. Att reklamera bilen accepterade inte VW utan den skulle repareras till varje pris.
Om det är som Passat 2011 skriver så är det ju synnerligen olyckligt - ett dålig exemplar kombinerat med att VW uppenbarligen inte tagit sitt ansvar. Lyckligtvis så tror jag inte att detta är typiskt VW vilket givetvis inte hjälper Passat 2011 men rötäggs-exemplar kan nog hittas hos de flesta fabrikat, tyvärr.
Passat2011, Tja, jag vet inte vad jag ska tro. Din kommentarslog tyder iaf på att du inte är här för att prata om bilar. Du har postat exakt samma story 4 ggr tidigare. http://www.vibilagare.se/user/66448/comment
Sen får jag fortfarande inte ihop meningarna: "Passaten är nu 1 år och har nu rullat 3000mi" och "Så efter 2 år bytte jag in bilen mot nya Mercedes A-klass".
Hur ska du ha det? Är den 1 eller 2 år gammal?
Det där med knarr kan jag instämma i. Har haft Passat sedan 2003,och det har blivit fyra stycken.
Den från 2007 och den som jag har nu 2012, knarrar mer än de äldre.
Jag har dock fått bort det genom att smörja in de dubbla dörrlister (8st) samt bakluckans list. Dessutom skall den listen mellan framdörr och bakdörr mellan fönstren smörjas.
Jag använder en "dutt-penna", som man köper för en femtiolapp, som är är till för ändamålet.
Bilen går efter en bahandling "tyst" i ett halvår.
Växellådan fick jag också byta på 2007:an (4motion), ett drev på 6:an som var defekt - garantiåttagande då det upptäcktes efter 300mil (köptes ny).
Det största problemet med framförallt Passat är lacksläppen på dörrarna och bakluckan.
I försäljningshallen finns det i princip ingen som är tre år eller äldre som inte har en eller två "vårtor" någonstans.
Annars måste jag säga att det är en prisvärd och mycket komfortabel bil. Snålt i in i h_vete också. Kör jag min på bensin så tar den 0,65L/mil och jag har en tämligen tung fot.
Jag har en mil till jobbet, 80% landsväg. I fredags försökte jag köra så snålt som möjligt och ändå hålla hastighetsgränsen.
Kallstart - köra o stanna. 0,52m3/mil tog den då på gas. På bensin blir den aningen törstigare.
När det är dags o bytas blir det nog en Golf kombi istället.
Paginering
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Hittills i år har VW tappat 1,4% marknadsandel vs förra året. BMW, Volvo, Toyota m.fl ökar.