- Steg 1: Avfettning
- Steg 2: Spola
- Steg 3: Skrymslen och vrår
- Steg 4: Extra behandlingar
- Steg 5: Skumbad?
- Steg 6: Dags för svamp!
- Steg 7: Läge för lera?
- Steg 8: Avspolning
- Steg 9: Torkning
- Steg 10: Förbered för polering
- Steg 11: Polering
- Steg 12: Vaxning
- Steg 13: Förbered lagning av lackskada
- Steg 14: Pensla
- Steg 15: Vänta
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Steg 1: Avfettning
Efter en vinter med salt, slask och trafikfilm behövs kallavfettning som löser tjärfläckar och vägfetter. Kallavfettning är petroleumbaserat och fungerar knappt alls om det sprejas på en våt yta, därför ska det appliceras på en torr och sval bil som inte står i direkt solljus. Det går bra att använda kallavfettning även på fälgar, men däcken kan missfärgas.
Efter avspolning kan det vara en god idé att fortsätta med en alkalisk avfettning då den löser upp den typ av smuts kallavfettningen inte rår på så som vägdamm, trädsav och sot. Alkalisk avfettning fungerar på fuktig kaross och kan med fördel användas för att avlägsna den vägfilm som uppstår under sommaren.
Kallavfettning är ett kraftfullt rengöringsmedel som kan störa bilens rostskydd. Spreja därför aldrig kallavfettning över bilens fönsterlinje. Undvik att få avfettning på strålkastarglas av plast då plasterna kan bli spröda och spricka. Envisa större tjärfläckar kan avlägsnas antingen med kallavfettning eller lacknafta på en mikrofibertrasa. Även rengöringslera och ångtvätt avlägsnar tjärfläckar.
Steg 2: Spola
Högtryckstvätt är ett effektivt sätt att få rent karossen. Gå inte för nära med munstycket, ett avstånd på mellan 30 till 40 centimeter brukar vara lagom. Spola alltid i en vinkel så att smutsen trycks bort från karossen. Använd högtryckstvättens vanliga spolmunstycke, roterande ”fräsmunstycken” kan göra mycket stor skada.
Rekommendationen är att spola nerifrån och upp för att få bästa möjliga effekt av kemikalierna. Avsluta med att spola uppifrån och ned, gärna med lågt tryck för att inte skvätta upp grus och annan smuts på karossen.
Steg 3: Skrymslen och vrår
Spola bilens underrede och i hjulhusen. I hjulhuskanten kan man med fördel använda en diskborste för att få loss ingrodd vintersmuts. Varför inte kombinera rengöringen med växlingen till sommardäck och göra ordentligt rent även runt hjulupphängningen? Passa på och inspektera hjulhuskanten för stenskott. Glöm inte att göra rent runt dörrbladen och vid bakluckan. Har den utfällbara dragkroken inte använts under vintern? Fäll fram och spola av!
Steg 4: Extra behandlingar
Det går att applicera fälgrengöring på fälgarna samtidigt med kallavfettningen, men då de flesta fälgrengöringsmedel fungerar även på våta ytor kan man vänta till fälgarna har spolats av för att se om de extra kemikalierna verkligen är nödvändiga.
Alla karosser drabbas av flygrost, framför allt under vintern. Flygrost är metallpartiklar från medtrafikanternas och den egna bilens bromsar, även rester av dubbdäck förvandlas till flygrost. På vår vita V90 syns flygrosten tydligt som bruna prickar. För att lösa flygrosten använder vi en för ändamålet anpassad kemikalie. Flygrostlösare fungerar på våt kaross, spreja på och låt verka enligt tillverkarens rekommendationer. Glöm inte att behandla motorhuv, framkant av taket samt bakrutan på bilar med kombibaklucka.
Spola av.
Steg 5: Skumbad?
Den välutrustade bilvårdaren går nu loss med skumlansen och ”foamar” bilen. Kombinationen bilschampokoncentrat, högtryckstvätt och den speciella skumlansen ger karossen ett täcke av schamposkum som löser upp organisk smuts och fett. Har man använt alkalisk avfettning i tidigare steg är skumbadet överkurs. Är man riktigt rädd om sin lack fungerar skummet som extra glidvalla mellan kaross och tvättsvamp.
Steg 6: Dags för svamp!
Ska man göra något för billacken år 2023 är det att börja använda mikrofibersvamp samt ”tvåhinksmetoden”. En hink med schampovatten, en hink med ljummet vatten för rengöring av svampen. Börja på karossens renaste del, i regel taket, och tvätta med raka drag. Efter två-tre drag, där svampen vänds och vrids mellan dragen för att vara så ren som möjligt, sköljs den ur i hinken med vatten och laddas om med nytt schampovatten. Tänk på att inte låta den schamponerade ytan torka. För en skonsam schamponering av en bil av Golfstorlek går det åt runt 20 liter schampovatten.
Steg 7: Läge för lera?
Tänker du polera bilen är det bra om karossen görs ren med rengöringslera. Leran plockar upp ingrodd smuts som inte släppt under rengöringen. Rester av tjära, kåda, flygrost och liknande fastnar i leran. Leran knådas till en plätt och man trycker den endast lätt mot karossen och gnuggar den över. Följ tillverkarens anvisningar. För att hålla friktionen låg mellan kaross och lera sprejar man schampovatten mellan lera och kaross. Det kommer att bli mikroskopiska repor med den här metoden. En lerad kaross gör dock att det fastnar mindre smuts i polerrondellerna. Ska karossen inte poleras, använd inte lera.
Steg 8: Avspolning
Högtryckstvätt fungerar bra men om det finns möjlighet att göra en sista avspolning med ett lägre tryck minskar det risken för att småstenar ska skvätta eller lyftas upp på kaross och fälgar.
Steg 9: Torkning
Karossen torkas bäst med en mikrofiberduk. Precis som med svampen ska man torka med raka drag. Skölj ur torkduken ofta med ljummet vatten. För att få karossen helt torr kan man använda tryckluft runt karossens ”vattenfällor” så som sidospeglar, grill och tanklock.
Det finns speciella handburna ”biltorkar”, ungefär som en hårtork för bilen. Fördelen med maskinen är en mjukare och bredare luftstråle jämfört lufttryck. Beroende på apparatens storlek kan hela karossen torkas med luft vilket minskar risken för torkrepor.
Steg 10: Förbered för polering
Tvättad, lerad, torkad och bilen står redo för att återfå sin nybilsglans. Bilen ska stå i en så dammfri miljö som möjligt, ett väl upplyst garage med stängd port är idealiskt.
Hobbypysslaren bör räkna med att en grundlig men försiktig polering tar en dag i anspråk.
Vid maskinpolering bör bilens olackerade gummi- och plastlister täckas med maskeringstejp för att skydda mot poler- och vaxrester. Polermedelsrester som fastnat runt emblem, sidoblinkers och andra skrymslen tas skonsammast bort med snabbvax (löser upp polerrester) och en mjuk pensel.
Steg 11: Polering
På ett par meters håll ser den nytvättade bilen blank ut men detaljgranska lacken och man ser miljontals små repor efter tvätt, snöborstning och vardagsliv. Ett spegelblankt resultat på en modern bil förutsätter polermaskin. Börja alltid med ett milt polermedel (polish) och blir resultatet inte tillfredsställande välj ett mer slipande medel (rubbing). Rubbing bör följas av polish för att eliminera de mikroskopiska repor som kan uppstå av grövre polermedel.
Polera en begränsad yta åt gången. Använd ett relativt lågt varv på polermaskinen. Överdosera inte mängden polermedel, det går åt mindre än vad man tror. Runt skarpa karossveck är lacken tunnare – var försiktig. Torka bort polerrester med mikrofibertrasa.
Granskar man en repa med lupp påminner den om ett V-format dike. Ju vassare kanter repan har, desto lättare ser ögat repan. En polering innebär att man rundar av kanterna och gör det svårare för ögat att upptäcka repan. Repor som inte har gått igenom klarlackslagret går tekniskt sett att helt polera bort. Hur mycket lack som nöts bort beror, utöver personen som utför arbetet, huvudsakligen på tre delar:
- 1. Polermedel. Ju grövre polermedel, desto mer lack poleras bort.
- 2. Polerrondell. Det finns mängder med variationer och modeller. Grundregeln är att ju mjukare och följsammare polerrondell, desto mer skonsam är man mot lacken.
- 3. Polermaskin. Det finns huvud-sakligen två typer. Roterande eller oscillerande där den senare är mer användarvänlig. Hobbyputsaren bör satsa på en oscillerande maskin med lämpligen en mediummjuk rondell av skum.
När lacken poleras utvecklas värme. Ju svalare lacken är desto bättre, den ska inte bli mer än knappt ljummen. Dels för att värme är tecken på för hög friktion mellan polerrondell och lack. Dels expanderar lacken av värmen, vilket gör att repor visuellt kan försvinna för att återkomma när lacken blivit sval igen.
Steg 12: Vaxning
För långtidsskydd ska lacken efter polering skyddas med ett lager vax. Vilken typ av vax man vill använda är en fråga om tycke och smak. Ett flytande hårdvax är lätt att använda och håller bra. På senare år har så kallade ”förseglingar” blivit vanligt. De är i regel mer hållbara än traditionella vaxer men kan vara mer omständliga att använda. Vax fördelas enklast med en skumtrissa eller mikrofiberduk för att torkas av med mikrofiberduk. Byt trasa ofta.
Steg 13: Förbered lagning av lackskada
Karosslera och polermaskin tog bort parkeringsskadans färg, men några små repor finns kvar på stötfångaren. När det är så här små skador kan lackstift och penslar räcka för att få ett bra resultat.
Börja med att jämna till skadan med ett fint våtslippapper (grovlek 3 000) så att det inte finns några vassa kanter, detta då färgen annars får svårare att fästa. Stötfångaren är av plast och kommer inte att rosta men en grundfärg bör användas då det ger bättre vidhäftning av lacken.
Steg 14: Pensla
Fyll i skadan med pensel. För att bli lagningen ska bli hållbar bör man lägga ett antal lager färg. Låt färgen härda ordentligt. Det går att försiktigt påskynda torkprocessen med en varmluftspistol.
Är lagningen nu tjockare än omgivande lack kan man med fördel våtslipa med extremt fint våtslippapper (grovlek 3 000–4 000) för att jämna till. Försegla med klarlack när skadan är genomhärdad.
Steg 15: Vänta
Vänta en vecka eller två så att även klarlacken är helt genomhärdad och polera lätt över skadan för att avlägsna eventuell matthet som uppstått vid våtslipning.
Metalliclack kan vara svårt att få färgmässigt jämn. Ett knep för att minska färgskillnaden är att blanda i några droppar klarlack i färgen. För att avsluta reparationen bör man, oavsett om det är en metalliclack eller en solid, alltid försegla med klarlack.
Missa inte våra produkttester av till exempel avfettning, grovdammsugare, mikrofiberdukar och högtryckstvättar.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.