Nästa artikel
Så kör du i en rondell: 3 enkla knep för cirkulationsplatsen
Guide

Så kör du i en rondell: 3 enkla knep för cirkulationsplatsen

Publicerad 18 januari 2023 (uppdaterad 2024-05-28 12:44)
Att köra i en rondell kan verka krångligt – men det finns några viktiga knep som gör det betydligt enklare. Här är allt du behöver veta.
Innehåll

En rondell kanske inte ser så mycket ut för världen, men faktum är att den kan skapa både osäkerhet och irritation bland bilförarna – trots att den skapades för att göra körningen enklare.

I den här artikeln kan du lära dig tre smarta knep för att hantera rondellen på rätt sätt.

Läs också vår stora guide med allt du behöver veta om körning i cirkulationsplatser, inklusive trafikskolornas synpunkter.

Rondell eller cirkulationsplats?

Till att börja med – heter det rondell eller cirkulationsplats?

Faktum är att rondellen är själva ytan som finns i mitten av en cirkulationsplats. Det många benämner som rondell är alltså i själva verket – i teknisk mening – en cirkulationsplats, och rondellen är utrymmet i mitten som ofta kan bestå av gräs eller något konstverk.

I den här artikeln väljer vi att blanda begreppen och använda dem med samma innebörd.

Vad är fördelen med en rondell?

Rondeller ersätter ofta en vanlig fyrvägskorsning, eller en korsning med ännu fler vägar.

En vanlig korsning förlitar sig ofta på väjningsplikt, stopplikt, trafikljus eller högerregeln. I en cirkulationsplats är det i allmänhet bara väjningsplikt som gäller och den fungerar på samma sätt i alla rondeller.

Bilisterna måste sakta ned vilket minskar hastigheten och därmed även följderna vid en eventuell olycka. Trafikflödet brukar ofta bli jämnare. Rondeller tar dock mer plats än en vanlig korsning och i vissa fall kan antalet mindre allvarliga olyckor öka. 

Så kör du in i rondellen

Sakta ned i tid och vänta in de bilar som redan befinner sig i cirkulationsplatsen. Du får inte använda dig av ”skrämselmetoden” och tvärnita precis innan rondellen.

Kör in i rondellen när det är fritt. Kör motsols.

Du behöver inte blinka när du kör in i rondellen, men det underlättar för andra bilister att veta vart du ska.

Knep 1: Anpassa hastigheten och slipp stanna
  • En rondell brukar sällan bjuda på skymd sikt så för den som planerar och anpassar sin körning i tid går det ibland att köra in i rondellen utan att stanna. Det ger bättre trafikflöde.

Så kör du inne i rondellen

Om det finns vägmärken som visar vilka körfält eller filer som du ska använda dig av för att komma dit du ska, är det bra att följa dem. Du är inte skyldig enligt lag att använda det körfält som rekommenderas av vägmarkeringarna. Det har flera rättsfall gjort klart. Men det kan ändå vara tydligare för andra bilister vart du är på väg.

Men om det inte finns några vägmärken – alla körfält går till samma mål – ska du välja den fil som är lämpligast.

Det är oftast smart att använda vänster körfält om du ska svänga vänster och vice versa. Men tänk på att ytterfilen också kan vara tillåten att använda vid vänstersväng.

Om du ska byta körfält inne i rondellen – blinka och titta i både backspegeln och döda vinkeln innan bytet görs. Är det inte fritt får du vänta eller åka ett varv till.

Knep 2: Respektera tung trafik
  • Bussar och långtradare har ofta svårt att komma runt i en rondell utan att ”sno” lite utrymme från filen intill.

Så kör du ut ur rondellen

När du svänger ut ur rondellen ska du blinka. Det missar många bilister och det innebär att andra bilister, som ska köra in i rondellen, måste vänta och se vad du gör. De tvingas stanna när de i själva verket hade kunnat köra in i rondellen utan att stanna.

Börja blinka i god tid innan du ska svänga ut ur rondellen. Du ska inte blinka så tidigt att någon kan missuppfatta vilken utfart du ska välja.

Om du måste byta till höger körfält innan du svänger ut, gör det i god tid och blinka. Kom även ihåg att titta i backspegeln och döda vinkeln. Om du kör i innerfilen och krockar med en bilist i ytterfilen när du svänger ut är det du som körde i innerfilen som är vållande.

Knep 3: Håll avståndet
  • Se till att hålla avståndet till bilen framför. En rondell kan bjuda på plötsliga inbromsningar och då gäller det att du är med på noterna för att inte köra in i bilen framför.
Bra att veta om cirkulationsplatser
  • Märks ut med skylten Cirkulationsplats. Om det inte finns någon sådan gäller inte reglerna för cirkulationsplats trots att vägen kan se ut som en rondell.
  • Du ska underlätta om andra bilister vill byta körfält.
  • Om du ska köra rakt fram i en rondell ska du inte blinka alls när du kör in i den. Du ska däremot blinka när du kör ut ur rondellen.
  • Väjningsplikten när du kör in i rondellen gäller för alla körfält i en större rondell. Du måste vänta på bilarna i båda körfälten innan du kör in. Anledningen är att bilisten i innerfilen kanske ska byta fil och svänga ut precis där du ska köra in.
  • Många rondeller i städer innehåller även övergångsställen, antingen innan du kör in eller inuti själva rondellen. Är övergångsstället obevakat (utan trafikljus) måste du släppa över fotgängare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.