Nästa artikel
Plug & Charge och Autocharge: Tekniken som gör laddningen enklare
Guide

Plug & Charge och Autocharge: Tekniken som gör laddningen enklare

Publicerad 18 oktober 2023
Två nya tekniker som införs nu ska göra det smidigare att ladda elbilen. Men det finns skillnader mellan Plug & Charge och Autocharge som är viktiga att känna till.
Innehåll

Att snabbladda elbilen är inte alltid helt enkelt. Det kan krävas särskilda appar eller brickor för att kunna starta laddningen – och då har elbilsägaren inte ens kopplat in sladden.

För att göra upplevelsen lite smidigare finns en teknik som heter Plug & Charge. Den innebär att elbilsägaren kan köra fram till laddaren, koppla i sladden och ladda – utan att behöva ”låsa upp” med en särskild app eller laddtagg.

Laddningen startar automatiskt precis som den gjort länge för Teslaägare vid märkets egna Superchargers.

Men hur fungerar egentligen Plug & Charge? Vilka är fördelarna och nackdelarna, och vad är skillnaden mellan Plug & Charge och Autocharge? Det ska vi reda ut.

Porsche Taycan är en av flera elbilar som har stöd för Plug & Charge.

Hur fungerar Plug & Charge och vilka är fördelarna?

Plug & Charge gör det möjligt att köra fram till laddaren, koppla in sladden och börja ladda direkt. Någon särskild app behövs inte.

För att tekniken ska fungera behöver det finnas stöd för detta i ”hela kedjan”, det vill säga från bil till laddoperatör. Alla instanser måste ha stöd för en teknik som kallas digital certifikatshantering. Du måste också ha ett giltigt abonnemang hos en laddoperatör och du måste själv ha aktiverat Plug & Charge-tjänsten. Det kan du till exempel göra i biltillverkarens onlinetjänst när du är inloggad på ditt konto som är kopplat till bilen eller hos laddoperatören.

Plug & Charge beskrivs ofta som säkrare att använda än en vanlig laddtagg, som baseras på så kallad RFID-teknik som är enkel att hacka eller kopiera. Plug & Charge använder ett särskilt, digitalt certifikat som säkerställer att ingen kan ”ful-ladda” utan tillstånd.

– Laddstolpar går att hacka och det blir mer och mer aktuellt nu när fler och fler laddar. Vi måste göra laddningen säkrare, säger Steffen Rhinow som är chef för företaget Hubject som erbjuder Plug & Charge-lösningen.

Kan jag eftermontera stöd för Plug & Charge?

Äldre laddare behöver uppdateras för att få stöd för tekniken. Det behövs särskild mjukvara i bilen, och även ett så kallat PLC-modem. I vissa fall har bilen också en speciell säkerhetsmodul.

VW-koncernen har uppdaterat flera elbilsmodeller för att få Plug & Charge-stöd i efterhand, men bilarna hade rätt hårdvara installerad från början.

Här kan du läsa våra testförares bästa tips på vilka laddappar och tjänster du behöver – och vilka du kan skippa.

Circle K har infört stöd för Autocharge på sina snabbladdningsstationer.

Hur fungerar Autocharge och vilka är fördelarna?

Autocharge är tekniskt sett en lite simplare metod än Plug & Charge för automatiserad laddning. Den är lättare att implementera och komma igång med för laddoperatören. I stället för att kommunicera med en ”central hubb” hämtar laddstolpen bilens så kallade MAC-adress och kopplar ihop den med ett användarkonto i en databas.

Autocharge aktiveras genom att ladda ned laddoperatörens app där tjänsten aktiveras.

Vad är skillnaderna mellan Plug & Charge och Autocharge?

En tydlig skillnad är att Plug & Charge kan beskrivas som en ”centraliserad” tjänst där en så kallad roamingtjänst är mellanhand och sköter anslutningen mellan bilen och laddoperatören. Plug & Charge använder en egen ISO-standard för ihopkoppling av bil och laddstolpe.

Autocharge är ingen enhetlig standard på samma sätt som Plug & Charge.

– Autocharge kan vara rimligt att använda i vissa fall, som till exempel privata bilflottor, men ska man skala upp tjänsten och använda den på ett bredare sätt är den inte att rekommendera, säger Steffen Rhinow.

Vad är nackdelarna med Plug & Charge och Autocharge?

Autocharge använder sig av bilens MAC-adress för att identifiera rätt bil. Det kan vara ett säkerhetsproblem att lämna ut MAC-adressen och det ska inte göras hur som helst. Den som på något sätt kommer över MAC-adressen för en elbil kommer kunna ladda sin bil utan något ytterligare krav på lösenord eller liknande.

Säkerhetsnivån är inte lika hög som för Plug & Charge men den är betydligt högre än med en vanlig RFID-bricka som är relativt enkel att kopiera.

Autocharge är inte centraliserad utan ansluter direkt till laddoperatören och här är det alltså något färre parter inblandade.

Med Autocharge behöver bilägaren fortfarande ha en app från laddoperatören. Varje enskild laddabonnemang måste då skötas direkt i respektive app. Det behövs inte med Plug & Charge.

I våra laddtester som du hittar här kan du se och jämföra snabbladdningen i nya elbilar. Missa heller inte alla våra tester av elbilar som du hittar här.

Hur ska jag göra om jag säljer bilen?

Bilägare med Autocharge komma ihåg att avaktivera varje enskild Autocharge-app innan bilen säljs. Med Plug & Charge går det att stänga av alla kopplingar till laddtjänsterna direkt i infotainmentsystemet.

Kan jag ha flera laddabonnemang samtidigt?

Ja, med Plug & Charge går det att ha flera olika laddabonnemang aktiva samtidigt. I vissa bilar kan du välja själv vilket abonnemang som ska användas vid varje enskilt laddtillfälle direkt i infotainmentsystemet.

Även Autocharge kan vara aktiverat på flera tjänster samtidigt, men de måste aktiveras eller stängas av i varje enskild app.

Vilka bilar har stöd för Plug & Charge?

Snabbladdningsnätverket Ionity har stöd för Plug & Charge, och det kommer även rullas ut till fler laddoperatörer framöver. Här är några exempel på bilar som har stöd för Plug & Charge:

  • Audi (flera modeller)
  • BMW (flera modeller, lanseras 2023)
  • Cupra Born
  • Ford Mustang Mach-e
  • Kia (flera modeller med nyare versioner av bilens mjukvara)
  • Lucid Air
  • Mercedes EQS och EQA
  • Porsche Taycan
  • Skoda Enyaq (med nyare versioner av bilens mjukvara)
  • Volkswagen ID.3, ID.4 och ID.5 (med nyare versioner av bilens mjukvara)
  • Volvo EX90

Källa: Mobility Sweden

Vilka bilar har stöd för Autocharge?

Circle K använder Autocharge för sina snabbladdare.

Volkswagens ID-modeller har inte stöd för Autocharge, och det har heller inte några andra bilar som är byggda på samma plattform, som Skoda Enyaq, Cupra Born och Audi Q4 e-tron. Det beror på att VW-koncernen anser att det är ett säkerhetsproblem med fasta MAC-adresser för bilarna på grund av dataskyddsförordningen GDPR. Därför byter bilen MAC-adress med vissa mellanrum och då kan inte Autocharge veta att samma bil ska ladda vid flera tillfällen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 19 oktober 2023 Erik Söderholm skrev:…
  • 19 oktober 2023 EasyMan skrev: Men är denna…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.