Efter mer än 20 000 mil med elbilar har vi lärt oss ett och annat om det eldrivna livet.
Redan 2014 debuterade elektriska BMW i3 i Vi Bilägares långteststall, visserligen då med en bensindriven räckviddsförlängare, men sedan 2019 har vi haft minst en helt eldriven modell i kvintetten som rullar över 4 000 mil per bil och år.
Många besök på laddstationer har det blivit genom åren och här delar några av våra mesta elbilsförare med sig av sina bästa tips.
"Ladda på natten"
Tommy Wahlström
Mitt grundtips är att se till att man har fulladdad bil varje morgon. Finns det möjlighet att boka laddplats där du ska övernatta? Gör det då!
Om din bil har tillräckligt lång räckvidd kanske du inte behöver leta snabbladdare längs vägen utan kan semestra enbart på din nattliga laddning.
"Taktiska stopp innan köerna"
Nils Svärd
Packa medhavd mat. Utbudet kring laddare är av det snabba, näringsfattiga slaget.
Resa med barn? Passa på och rasta de små liven. Mjuka skumgummibollar och något tennisracket tar marginell plats i bilen.
Bästa planeringsappen är ChargeFinder – där kan man hålla koll vilka laddare som är upptagna och i många fall även vilken SoC i % som de som laddar har. Kanske läge att ta ett taktiskt stopp lite tidigare än tänkt för att det finns risk för ladd-kö längre fram?
Planera laddning med marginal. Förbrukningen kan snabbt gå upp om det regnar eller blåser motvind. Undvik onödig räckviddsångest med att planera in lagom marginal.
"Sänk hastigheten"
Anders Helgesson
Parkera i skuggan. Det kostar energi att kyla kupén plus att högspänningsbatteriet inte trivs om det blir för varmt. Av samma skäl kan det vara en idé att undvika vägarna under dygnets varmaste timmar.
Ha minst ett ”mulit” laddkort/laddapp utöver din vanliga operatör. Går något på tok med ordinarie operatörs system kan kanske en annan app eller kort få igång laddstolpen även om det kan bli en dyrare laddning.
Kontrollera däcktrycket en extra gång, hellre något för högt än för långt, det gäller alla bilar.
För att minska antalet laddningar kan man sänka hastigheten. Att köra i 100 i stället för 110 km/tim ger märkbart längre räckvidd utan att man framstår som en väglus.
"Skaffa en co-driver"
Maria Dahlin
Skippa Ionity-nätverket, där är det oftast fullt med alla som skaffat laddabonnemang via biltillverkaren när de köpte bilen. Satsa på kedjor som håller på att etablera snabbladdningsnätverk. OKQ8, Circle K och Allego är några exempel.
A Better Routeplanner är bra för översikt på hela resa, här kan du även fylla i bilmodell och SoC state of charge alltså hur många procent du börjar redan med.
En co-driver som hjälper dig att kolla status på laddare och scanna området efter laddplatser ifall ni behöver ändra rutten.
Organisera alla laddappar i egen mapp på mobilen, så är det lättare att skifta mellan dem.
Knappa in kortuppgifter innan du åker så du slipper stå och göra det vid laddstolpen.
Kommentarer till artikeln (6)
- 2024-06-18 12:03 Verkar som laddplatserna…
- 30 juni 2022 Håller med Robban ovan, tänk…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.