Nästa artikel
Utskällda Saab 9-2X var värd ett bättre öde
Framtida klassiker

Utskällda Saab 9-2X var värd ett bättre öde

Publicerad 28 juni 2020
Saabs utskällda 9-2X kunde ha varit början på någonting mycket spännande.

Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2012.


Utan att nämna något annat om Saab: Nog var 9-2X ett förlorat tillfälle? En av det senaste decenniets mest utskällda modeller fick alltför mycket och orättvis kritik.

För bara några år sedan ägde GM hela Saab och 20 procent av Subaru. GM:s varumärkes- och säljchef Bob Lutz, ja han, såg en möjlighet att öka märkeskännedomen på två perifera märken i USA och Kanada – med en enda bil. 

Fram alltså med en Impreza Turbo, på med Saabgrill, en del modifierade karosspaneler, annan ratt, andra stolar, trimmade chassikomponenter och ett par andra Saabdesignade detaljer. Vips borde 8 000 köpare i USA och Kanada årligen komma springande till de två versioner som erbjöds. 

Tack vare höga rabatter sprang de visserligen det första året, men sedan störtdök säljet till drygt 1 800 bilar och 2006 lades bilen ned. Sörjd och saknad av ingen tycks det, för så fort man nämner bilens namn rynkas näsorna. 

Men varför? Impreza, som en gång tog världen med storm och totalt förändrade bilden av varumärket Subaru, hade då som nu fyrhjulsdrift och boxermotor. Det är teknik som borde ha tilltalat Saabköpare och -freaks. Impreza var då som nu snabb, sportig urkul att köra och egenartad i designen. Dessutom ganska praktisk. Allt som en Saab borde vara, inte sant? Och! Subaru är stryktålig som få. Det kanske också är Saab?

Några få har bemödat sig om att importera en 9-2X från USA. Jag är övertygad om att de gillar sina bilar. Tänk tanken att det funnits uthållighet i giftermålet, vad hade inte nya, superheta Subaru BRZ kunnat heta då?

Saab 9-2X Aero

Såldes ej i Sverige. Ingen ute på Blocket, några få har privatimporterats. Kanske något för dig också?

Produktion: Byggdes som Linear, utan turbo, och Aero, med turbo. Total produktion 10 346 exemplar 2004–2006.

Snabbfakta: Rak 4 med turbo, 4 ventiler/cylinder, 165 alt. 225 hk (Aero). 5-växlad manuell alt. 4-växlad automat. Toppfart 190/230 km/h, 0–100 km/h ca 10/6 s. Bränsleförbrukning Aero 9,2 l/100 km.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-28 16:21
bgl

Var det inte en BOXER-motor??

#2 • Uppdaterat: 2020-06-28 18:14
saabnisse

Jo den hade den modifierade Lloydboxern.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-28 23:37
1

Originalet var bättre. Bara ett dumt påhitt.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-29 06:12
Tjalle

Jag hade en AERO som tjänstebil under c:a ett år. Bilen var OK - men ingen höjdare. Ingen riktig SAAB känsla. Möjligen lite 900 Gen 1, men tiden hade gått ifrån den kvalite`n. Subaru US "dödade" den genom att ha en kampanj under c:a ett år , där de dumpade priset och bjöd skyhögt på inbytes Subaru.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-29 06:45
Henrik-Andersson

Ena dagen är det av största vikt att köpa bil av den tillverkare som är originaltillverkare och i nästa reportage är det inte så !

När en kund lämnar in sin Citroën C-Zero med dåligt batteri och får ett prisförslag på 440000 kr för att byta batteri så är ViB rekommendation solklar, köp alltid den bilen som är originaltillverkare för att undvika problem i framtiden. I detta specifika fallet är det alltså Mitsubishi (i-MiEV) som tillverkar den, men den säljs även som Citroën C-Zero och Peugeot iOn.
https://www.vibilagare.se/nyheter/440-000-nytt-batteri-i-elbilen-man-tar-sig-pannan
https://www.vibilagare.se/podcast/autoindex-audi-a3-opel-corsa-och-dyrt-batteribyte

Samma logik gäller såklart Saab 9-2X. Blir det en återkallning (för exempelvis airbag från Takata) även på en 10 år gammal bil så kommer Subaru att fixa de bilar som man sålt under eget varumärke, Saab-bilen kommer du inte få någon hjälp med alls.
Likadant gäller reservdelar på de delar som skiljer Imprezan från Saaben. Det kommer att finnas reservdelar så länge det finns på lager, sen är det slut.

Saab 9-2x är en utmärkt bil alltså, men vill du ha en sådan så köp en Subaru Impreza Turbo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.