Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2011.
Det kan vara kontroversiellt att vurma för en modell som allmänt anses ha överträffats av sin efterträdare, därtill med en kaross väldigt få beställde.
Desto större anledning att övertyga om att detta är modellen för framtiden, eller hur?
Porsche 911 i den generation som kallas 996 vände upp och ned på alla kända värden för det klassiska modellnamnet. Luftkylt ut, vattenkylt in. Gamla välkända formen ut, en helt ny in – fast ändå så välbekant. Runda strålkastare ut, en applikation som gemenligen kallats »stekta ägg« in. De i karosskonstruktionen integrerade urtagen för de fem instrumentrundlarna ut, en organiskt svängd inramning in.
Jo, jag hör till den lilla klick som absolut föredrar 996-karossen före 997. Det finns en klar anspelning på de allra första Gmünd-byggena här och stilen är så delikat, allt annat än boxhandske.
Karossens mjukt välvda och lätt konkava sidor får bilen att se ut som om den vore av glas, ett dyrbart konstverk. 996 gör sig bra i, ja, silver, och det gäller även Targaversionen. Den dök upp sommaren 2001 och fick njuta av en minut i strålkastarljuset.
Idémässigt sett en komplett 911, med stor lucka bak och därtill den fiffiga, genomskinliga »taktargaluckan« som elektriskt sköts bakåt. Rampljuset riktades snart mot Mercedes-Benz 500 SL i stället men nu är det dags att du slår på din ficklampa och börjar leta!
Pris 2002 ca 785 000 kronor.
Produktion: 2 693 exemplar.
Snabbfakta: Boxer 6, 320 hk, 6-växlad, toppfart ca 285 km/h, 0-100 km/h 5,1 s. Törst: 11,1 l/100 km.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej usch den ser hemskt ut
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.