Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2010.
Med föräldrar som Alfa Romeo 156 och 147 var det svårt för GT att inte slå an vid debuten i mars 2003.
En så snygg skapelse gjorde märket heder och när karossen med sin stora baklucka och sina förhållandevis goda utrymmen visade sig riktigt användbar attraherade den vida omkring.
Denne skribent drogs som hypnotiserad till GT och skaffade ett exemplar, som sedan i ett uttryck av snålhet såldes alldeles för tidigt. Kanske är GT inte något ämne för stigande priser framöver – det är inte många Alfa Romeo förunnat – kanske får den heller inte samma entusiastfölje som GTV eller Bertonecoupéer.
Men vem säger nej till en skönhet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rätt ful. Varför har vib bara gamla bilar? Inga provkörningar? Kk för vib snart?
Jarl: Om du läser ovan så är detta en artikel som tidigare publicerats i en annan tidning som nu republiceras här. Jag tycker såna här artiklar är väldigt trevliga, mer sånt kan jag tycka. :)
Sen är det nog rätt få som anser att denna Alfan är ful.....
GTn är snygg men jag gillar utseendet på GTVn som kom på 90-talet bättre. Den designen står sig än enligt mig.
Jarl - du får väl ta lite från spargrisen och prenumerera på ViB så får du nya biltester i varje nummer.
F ö gillar jag personligen sådana här artiklar.
Inget vidare lyckad, popportionerna är fel i stort sett överallt, klumpig mest hela tiden och någon coupé som det borde vara är det ju inte utan en rätt märklig 2-d.
Men snett framifrån som på den övre bilden är det ju relativt snyggt, tyvärr ljuger det intrycket eftersom den ur övriga vinklar inte är någon direkt fröjd för ögat.
Instrument, ratt och pedaler är bra, men resten av inredningen utmärks av att sakna design helt och hållet.
stort habegär, jättesnygg, men i 2,2 liters versionen måste man kontrollera kamkedjan och byta den i tid (och nuvarande nya Giulia är marknadens överlägset snyggaste bil i sin klass)
Hur är kvalité med bilarna i Fiat koncernen?
GT'n är snygg, förutom axlarna sitter helt knasigt, så den ser ut som ett mumintroll. 159 räddades lite av sin kombi/sedanbak som gav balans.
Alfa Romeo GTV 3.0l v6 24v
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.