Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2010.
Ford Racing Puma är inte lätt att hitta men det är nöjesgaranti från första metern när du lyckats.
Redan i normalskick satte Puma vid debuten 1997 en egen standard i körkänsla bland småracers, särskilt i jämförelse med den i stil likartade men under körning så träaktiga Opel Tigra.
Chassi och inredning kom från Fiesta och den köttbulliga designen med ilskna ögon hade inte drabbats alltför hårt av det som Fords fikonspråksavdelning döpt till New Edge. I filmreklamen hade man mixtrat in den då sedan 17 år avlidne biodukshjälten Steve McQueen.
Motorn på 1,7 liter gav 125 hk och kom bara att användas i just Puma. Den hade fyra ventiler per cylinder, variabla kamtider på insugssidan och konstruerades tillsammans med Yamaha. Blixtsnabb i reaktionen, så tillsammans med ett finlirat chassi blev Puma en kul typ, alltför ofta orättvist befnyst som »hårfrisörskeracer« i motorpressen.
Med Racing Puma några år senare började det verkliga nöjet. Modellen är en ganska okänd diamant på våra breddgrader men en sällsynt lyckad kombination av smakfullt breddad kaross, 155 hk som står i ständig givakt, lagom saltad racinginredning med skålade Sparcostolar, knivskarpa vägegenskaper, 17-tumshjul och ett eggande, smattrande tvåtaktsljud.
Läs också: BMW:s dundercoupé med V12-motor – en framtida klassiker
Pris motsvarande ca 300 000 kronor (!) 2001. En vanlig Puma med 125 hk får du från ca 20 000 kronor i Sverige.
Produktion: Racing Puma byggdes hos Tickford i 500 exemplar 1999-2000 och alla var blå. Planen var 1 000 bilar, men ingen export från England förekom.
Snabbfakta: 4-cyl, framhjulsdrift, 155 hk, 5-växlad manuell, toppfart 205 km/h, 0-100 km/h 7,9 s.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lycka till att hitta ens en rostig
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.