Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2010.
BMW (och Mercedes-Benz) brukar inte sätta stripes på sina bilar hur som helst. Det var heller inte fabriken utan den svenske generalagenten som försåg pressexemplaret av BMW 320Si med blåröd fartrand på fram- och bakskärmar för att markera att här kom något extra när det begav sig för fyra år sedan.
Fyrtiofyra exemplar togs in och vi spådde »kan bli något av en samlarbil i framtiden«. Försök få tag i en, lyder nu vårt enkla tips, för denna doldis är en av de absolut roligaste bilar BMW tagit fram i modern tid.
Det är främst motor och chassi som gör 320Si så lockande. Maskinen är en fyra på 173 hk, utvecklad för att BMW med den som bas skulle bygga sin WTCC-bil. Det krävdes 2 600 exemplar för homologeringen.
Konstruktionen är fylld av racinglösningar, med speciella cylinderfoder, vevstakar och en så kallad bedplate som förstyvar blockets nedre del. Ventilsystemet Valvetronic kastades ut för ett konventionellt gasspjäll som tål högre varv. Råmaterialet till topplocket framställdes av BMW:s (dåvarande) F1-gjuteri.
Resultatet blev en motor i stil med den som fanns i M3 E30 och 318iS fast ännu rappare. Ventilkåpa av kolfiber satte pricken över i.
Specialfälgar i 18 tum, delvis omkonstruerad framvagn, sportfjädring (med godkänd komfort!) och 35-profildäck medverkade till riktigt ärtigt beteende.
Pris 2006 ca 299 000 kronor.
Import/produktion: 2 600 byggda bilar, 44 till Sverige.
Snabbfakta: Rak fyra, 173 hk, 6-växlad manuell låda, toppfart 225 km/h, 0-100 km/h 8,1 s. Törst: 8,9 l/100 km.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En kompis köpte en när de kom. Kul och diskret!
Vilken drömbil!
En BMW ska ha bensinmotor-de gör och har gjort många fina sådana både fyrcyl och sexcyl. Nästan alla nyare BMW har ju knattrande dieslar i dag-tycker inte att det passar bilmärket.
Ja, när man hör de lite äldre BMW-sexorna ryser man ju nästan... Annat än en 320d!
Trevlig bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.