Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2010.
Ibland dyker det upp bilar som signalerar att nu stämmer allt. Alfa Romeo 147 GTA är en sådan bil.
Genom att trycka ned den gloriösa V6-motorn, inte på 2,5 liter, inte på 3,0 liter, utan på 3,2 liter i den kompakta 147-karossen skapades hemmafixarens febriga dröm redan på fabriken.
250 hästkrafter i Golfklassen var något alldeles extra vid debuten för sju år sedan, men sedan var skönsången slut för Alfas klassiska motor. Den lades ned.
GTA-kartongen innebar diskret tilltuffade linjer och rena Ferrarisömnaden i kupén. Ingen konkurrent var i närheten av en så exklusiv interiörkänsla. Snygga multiekerfälgar kompletterade bilden av liten Ferrari folk kunde ha råd med.
Fast det var just det; priset. Alfa 147 GTA kostade 320 000 kronor, drygt 70 000 mer än riktkarlen Golf GTI och det såldes bara 16 stycken nya i Sverige. Ett antal privatimporterade finns förstås, men på gott och ont är detta en riktigt udda fågel.
På Alfa Romeo-vis är andrahandsvärdet uselt och det kan du dra nytta av i dag.
Köregenskaperna är en produkt av att den stora motorn gör bilen framtung. Tugget över drivaxlarna är inte så illa som befarat men den där riktigt krispiga kurvkänslan kommer inte naturligt utan kräver lite övning. Small problem, övar gör man gärna i 147 GTA!
Pris 2006 ca 320 000 kronor.
Import/produktion: Bara 16 exemplar importerades av dåvarande generalagenten Olle Olsson AB i Uppsala. Produktionen av nyare GTA-modeller, enligt engelska alfaowners.com: 147 GTA 4 025 exemplar, 147 GTA Selespeed 1 004, 156 GTA 2 625, 156 GTA Selespeed 348, 156 GTA SW 1 174, 156 GTA SW Selespeed 504.
Snabbfakta: V6, 250 hk, 6-växlad, toppfart 246 km/h, 0-100 km/h 6,3 s. Törst: 12,1 l/100 km.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man absolut ska jämföra med en Golf(vilket man inte ska) så är väl R32 mest jämförbar, inte en alldaglig GTI. :-) R32 kostade också 320 000 ny och det "usla" andrahandsvärdet till trots så är GTA fortfarande lika dyr som R32, och väldigt mycket dyrare än GTI.
Edit: Insåg precis att artikeln skrevs 2010, kanske var verkligheten en annan då. :-)
Italienska bilar är kända att rosta.
De flesta biltillverkare sedan en del år tillbaka, rostskyddar sina bilar sämre !!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.