Nu avslutar jag min tid här, har länge haft svårt för osakligheten tester och även i stunder tröttnat på forum och debatt-trådar
Känner att tidningen har en agenda jag inte köper och droppen blev testet av Rav4 laddhybrid där man påstår att 4-hjulsdriften är kass???
I riktiga tester i terrängen har det ju tvärtom visat sig vara land det bättre de kört, så man tror ju att tidningen skämtar, kan man verkligen vara så inkompetent att man inte förstår hur 4wd systemet funkar? Jag tvivlar
Rav4 var snabbast, snålast näst billigast (över 10 kr milen jämfört med den VIB ansåg skulle vinna)
Vanliga Rav4 hybrid har redan utsetts till bästa valet och den här är en ännu bättre bil med väldigt bra terrängförmåga
Här är ett utförligt test av terrängegenskaperna, VIB borde se och lära :)
https://youtu.be/VbxsEKbP7J8
Men tack till er som har haft synpunkter och debatterat, vi har inte alltid varit överens men har ändå tyckt det har varit kul, så det är inte på grund av er jag lämnar utan på grund av Tidningen
Kommentarer
Jag gissar att den jag skulle sätta som etta vann, Kia Sorento?
En enormt mycket modernare bil helt enkelt.
Jag kan ha fel för jag har inte läst artikeln,
Ja så gör man om inte ens egen verklighet stämmer överens med någon annans verklighet. Alltså tackar för sig när bilägandet blivit en religion.
Men snälla nån, det är väl ändå höjden av löjlighet?! Snacka om barnsligt beteende...min favorit vann inte, då går jag iväg och tjurar!
Jag har läst testet och har all förståelse i världen att de satte Kia som vinnare.
Mycket modernare, större och mer flexibel som bil än de andra två.
Sen att som Simon hävda att bara för en bils fyrhjulsdrift är bra i terräng betyder det inte ett skit om hur bra samma fyrhjulsdrift beter sig i vanlig körning. Och det är ju trots allt där vanligt folk nyttjar drivningen i 99,9 procent av fallen....
Oavsett vad man anser om bilarna är det lite äpple och pärontest över vad man presenterar.
Det är en extrem prisskillnad mellan bilarna, nästan 200000 mellan dyraste och billigaste!
Har jag en budget som tillåter 400000 är det ju ganska ointressant med en bil för 600000.
Ett sådant här test är ungefär som när kvällstidningarna testar schampoo och kommer fram till att ett märke för 50:- är avsevärt bättre än ett lågpris för 15:-!
Nja, Saabnisse då har du nog läst lite galet......några 200 kkr skiljer det inte. 144.800 kronor mellan de testade utförandena från lägst till högst prissatt.
Grundutförandena skiljer 120.000 kr från lägst till högst prissatt.
Men anar att Kian är betydligt mer välutrustad i instegsversion än vad Seaten är som instegare. Samt större, sjusitsig och bättre komfort så inte helt oskäligt tycker jag.
Henrik, då är det ju ännu mer äpplen och päron man jämför, det minsta man kan begära av en biltest är väl jämförbara bilar i storlek eller pris eller prestanda!
Skulle bli ganska svårt att finna bilar att testa mot varandra då.....
Gemensamma nämnaren här är ju ändå klar och tydlig, respektive märkes laddhybridsuv. Laddhybrider är som vi kunde se i en annan artikel väldigt på uppåtgående just nu och då är det såklart inte konstigt att tidningen testar dessa för att ge konsumenterna en bild av respektive bil. Sen är det ju upp till var och en att välja hur man ser på testet, om man tittar på en bil isolerat eller om man väljer att läsa det för att få en känsla för hur respektive bil står sig mot andra märkens liknande modell.
Likasom upp till var och en att välja ut hur man prioriterar de olika delmomenten......man kan ju se helheten, eller som Simon tjura ihop för att de inte väger den enda grenen sin favorit är bra på jättetungt i helheten.
Jag personligen kunde inte bry mig ett dugg mindre om hur min tilltänka bil presterar i terrängen, men jag tycker komfortgrenarna är superviktiga.
Naturligtvis är det meningslöst att bry sig om hur bilen uppför sig i terrängen, där får man ändå inte köra och gör man det ändå finns betydligt bättre alternativ, t,ex. en beg valp!
Men generellt testar ViB bilar med väldigt olika utrustningsgrad och det kan ge en skev bild för en presumtiv spekulant.
Enligt faktarutan är grundpriset för Kia 644600 och för Seat 449900, alltså en skillnad på 194700 och det är ju ganska avsevärt!
Sedan ifrågasätter jag inte på något vis att Kia inte skulle vara värd det högre priset, men de flesta privatköpare har en budgetgräns som de inte vill överskrida.
Det står fel i faktarutan, läs texten istället får du rätt svar om priserna. De har skrivit priset på den testade modellen även under grundpris i faktarutan. Trodde du var så gammal och vis så du visste att man inte ska tro allt man läser. ;)
Vad gäller att de testar bilar med skiftande utrustningsgrad är ju inte svårare anledning än att det är de bilar som respektive märke förser dem med för testet. Det tror jag de flesta förstår. :)
Kian kostar inga 644600:-, det är en fullutrustad bil
Med jämförbar utrustning så kostar RAV4 och Kia lika mycket.
Jag har räknat på båda inför tjänstebilsbyte.
Fullutrustad kostar RAV4 610000:-
Det ingår inte ens navigation i billigaste Toyotan utan man startar på ca 550000:- med rimlig utrustning medan Kian startar på 569000:-
Henrik, det är riktigt jag har inte hunnit läsa hela texten, bara fragment och främst beror det nog på att det här är ganska ointressanta bilar för mig.
Men generellt borde nog ViB se till att få så prisnära testobjekt från leverantörerna som möjligt, det riskerar att ge en väldigt skev bild annars och priset är ändå oftast det som är avgörande.
Hej då Simon. Lycka till på nästa forum. Måhända Toyota fan-club är ett bättre alternativ än en granskande tidning som behöver undersöka bilarna oberoende av märket?
F.ö anser jag att RAV4 är en fin bil, trots de körmässigt bristerna. Men jag tar inte kritik mot Toyota personligt lika lite som att jag bryr mig om huruvida man dricker Coca Cola istället för Pepsi eller vill äta pizza istället för hamburgare.
Men vi är alla olika. Vissa hänger upp sig på ett bilmärke medan andra kan se det för vad det är, d.v.s lite pressad plåt på fyra hjul som före eller senare hamnar på skroten bredvid annat skräp;-)
MVH AL
Ja, #1 var väl inte oväntat, det blir så när man gör sitt ägande av ett bilmärke till religion. Vi har f.ö. sett detta på forumet och den numera döda hemsidan till förbannelse. Inte undra på att man krigar i världen....
Som förväntat, svaren på mitt inlägg här håller samma låga kvalitet som testerna tidningen utför, att slänga sig med ord som religion, löjligt, barnsligt beteende och liknande höjer ju inte eran nivå på debatterna :)
Jag har nog förklarat tillräckligt många gånger om mitt intresse för Toyota så behöver nog inte göra det igen, så när de släpper nytt så följer jag det noggrant, kollar på tester mm.
Just laddhybriden av Rav4 har fått otroligt mycket beröm i flera olika tester just för sin fantastiska fyrhjulsdrift, jag la in en länk till ett exempel
Tidigare var det Yaris, bilen har fått beröm när det gäller väghållning och undanmanöver (älgtest)
Tar vi Corolla hybrid har den blivit utsedd till bästa bilvalet av andra testare
Så förklara gärna på ett rimligt och sansat sätt hur det kommer sig att just tidningen VIB misslyckas gång på gång att få samma resultat???
Skulle det vara seriöst så kanske man skulle överväga egenskaper, men när iD3 uppvisar katastrofalt uppträdande i konkörningen så är det tyst, när man nästan misslyckas med Yaris så skriver man att man bör undvika köp och gör stora rubriker, sen tar man in bilen i teststallet och plötsligt är det köregenskaperna man uppskattar???
Och Henrik M, läser du ens vad du själv skriver?
"Simon hävda att bara för en bils fyrhjulsdrift är bra i terräng betyder det inte ett skit om hur bra samma fyrhjulsdrift beter sig i vanlig körning. Och det är ju trots allt där vanligt folk nyttjar drivningen i 99,9 procent av fallen...."
Så vanlig körning för dig är alltså att stå på rullar????
Kommentarer på det känns överflödigt!
Ps, snart slipper ni mig så kan ni fortsätta att klappa varandra på ryggen ;)
Jag är dock tacksam för att det finns en och annan sund debattör här inne men förmodligen kommer fler att lämna forumet då det är nästan omöjligt att göra ett inlägg här utan att få förlöjligande kommentarer
Det är väl enbart ett sundhetstecken att någon inte kommer fram till samma resultat som alla andra? Då får man åtminstone en indikation på att de arbetar självständigt och inte går efter vad andra säger.
När det handlar om mätbara egenskaper uppfattar jag ViB som seriösa och de redogör för hur de utför sina mätningar. Övriga parametrar på en bil handlar mycket om känslor i material och reglage. Där kan man knappast hylla Toyotas svenssonmodeller. Saker funkar, men känns som att det blivit så av en slump.
Det är knappast så att ID.3 har rosats av ViB i långteststallet utan det mesta handlar om att bilen inte är färdig.
Att andra hyllar Corolla Hybrid kanske beror på att de inte har försökt stanna med den eller att de är lomhörda redan innan de kör bilen.
Ingen bil är bra enbart för att en viss tillverkare står bakom den. Varje bil bör stå för sina egenskaper bortanför loggan på huven.
+1
”Jag saknar att köra elbil – men saknar inte ID.3” och "Fullpepprad med buggar och några 40 mil kom vi aldrig i närheten av." Citat från ViB:s Maria Dahlin om långtestbilen ID.3. Det är väl exempel på att allt som VW gör inte är bra. Det finns andra exempel och för andra tillverkare.
Men det är så med fanatiker (ingen nämnd - ingen glömd) att när en bil från ens favorittillverkare håller på att välta i ett par test, så är det fel på testet - inte bilen. När sedan en bil från ett annat bilmärke faller igenom grovt - ja då är det ovillkorligen fel på bilen (och eftersom vi håller till här i detta forumet) alla bilarmodeller från det märket.
När jag läser om alla problem (buggar) och usel räckvidd för Polestar 2 (som jag själv kör), så inte "tackar jag för mig" för det. Jag börjar inte heller komma med referenser till andra test av bilen för att försvara tillverkaren (som kan ses i #1 här).
I övrigt håller jag med Mäkinen om att ViB är en seriös och objektiv tidning.
Kan man inte säga nåt snällt ska man inte säga nånting alls. Men jag kommer att tänka på... "Ja ä inte bitter!"
Vissa är mer än lovligt villiga att ta på sig offerkoftan och slå knut på sig själva för att fabulera ihop de mest fantasifulla konspirationsteorier..
Det är bara bra att vi slipper bilmärkesfanatiker som inte ofta tillför något utan mest finner livsglädjen i att predika och tjata om ett bilmärkes fördelar som inte finns hos någon annan än i hens eget huvud. Jag har själv haft två stycken Toyotor där den sista var en som jag köpte helt ny en Avensis som jag köpte för ca 10 år sedan och sålde efter några år. Det var en helt vanlig bil med allt vad fel o brister heter. Toyotan reparerades och återkallades som vilken bil som helst med den skillnaden att panoramataket läckte in vatten och började rosta i överkant på framrutan utöver kopplingsbyte mm. Den andra var från tidigt 00 tal också den med fel o brister men minns inte i detalj vad jag reparerade på den men det var lite hit o dit. Mercadieseln som vi har nu och är köpt begagnad har gått drygt 23000 mil men där har jag ännu inte reparerat något men det har kanske förra ägaren gjort. Så, nä jag applåderar att ännu en fanatiker försvinner med sitt eviga Toyotatjat. För övrigt håller jag med AL mfl.
Jag blir också förbannad när mitt favoritlag i någon sport förlorar, men inte sjutton bojkottar jag den media som sablar ner laget i fråga för det.
Det skulle inte finnas någon media kvar att läsa då, enbart lagets supporterforum med idel ryggdunkningar, och hur kul är det...?
Bättre då att ta till sig kritiken och kanske se om det finns något korn av sanning i denna som man kan dra lärdom av.
Och i slutändan så är det ju trots allt ett lag, en tillverkare eller en företeelse man håller på, inte en familjemedlem, ser man inte den skillnaden så kanske man ska ta sig en titt i spegeln och fråga sig själv om vilka prioriteringar som är viktiga här i livet.
Kommer att tänka på paret vi stötte på vid poolen på Lanzarote som sa:
- Har ni bott här förut?
- Nej, vi har bott på andra hotell.
- Jaaaaså? Ja för oss blir det 20:e gången.
- Här på Lanzarote?
- Nä, på det här hotellet. Vi trivs så bra här.
- Jaha. Vi har aldrig bott två gånger på samma hotell.
- ???
Samma med bilar. En del hittar rätt bilmärke tidigt i livet och håller fast vid det som en del av familjen. Medan några av oss andra "aldrig hittar rätt" ;-) Det kan bero på att vi tröttnar fort och är opålitliga som bilkonsumenter. Eller så är vi bara lite dummare.
Högst intressant inställning som Simon har. Jag som kör den hopplöst missförstådda bilen Opel :-), skulle slutat läsa nästa samtliga biltidningar och olika typer av forum för länge sedan. För att inte tala om alla, då menar jag absolut alla som fortfarande tror att Opel är "gevaliarost".
Nej, Simon det är bäst att du isolerar dig långt ute i skogen, där ingen kommer med några bittra kommentarer om just ditt bilmärke.
Skämt åsido, jag menar inte riktigt så men det är lite naiv inställning från din sida.
Men Simon, vart skrev jag att jag anser att vanlig körning är att stå på rullar? Läs en gång till vad jag faktiskt skrev?
Jag skrev att vardaglig körnings användande inte har ett dugg likhet med ren terrängkörning, och att du därmed inte kan dra slutsatsen hur en bils fyrhjulsdriftsystem fungerar i vardagen på hur den agerar i ren terräng.
Om du läser, och förstår, innan du kommenterar så blir det bättre. Ett tips bara på vägen till nästa forum.....;)
Om man läser Simons profil och jämför med vad pinjong skriver i #23 så ger det vissa förklaringar.
Det är nog många medvetna om, men kanske inte alla;-)
Men bu å bä, stackars mej som aldrig lyckats äga en testvinnare.
Däremot ett antal som varit testvinnare utifrån mina behov och preferenser.
Skulle aldrig köpa någon av de testvinnare som oftast både TV och ViB korar i sina tester av helt vanliga bilar. De faller mig helt enkelt inte i smaken.
Hur man kan bli så insnöad på ett bilmärke, som guds gåva till mänskligheten, är mig en gåta.
Jag byter bil för att det är både kul och ger mig viss tillfredställels, framförallt då jag hittar en bil som uppfyller mina preferenser, inte vad en jäkla motorjournalist tycker.
Kan man över huvud taget ”tävla” och kora en vinnare i en test. Allt är ändå upp till kravställaren/nyttjaren.
Fel låt vann, igen!
Så nu bojkottar jag Melodifestivalen, tack för mig...
Det har jag gjort i tjugo år!
Dom spelar aldrig mina låtar!
Mina senaste nya bilar: Toyota, Toyota, Toyota, Ford, Volvo, Kia, Ford, Seat.
Nästa kan bli vad som helst som faller i smaken.
Och fel kock åkte ur programmet Sveriges mästerkock förra veckan också. Alltså bojkottar jag TV4 och de kockar som ingår i juryn och alla de varumärken som blir exponerade i programmet. Dessutom vägrar jag att äta de råvaror som ingick i det recept som vinnaren hade i sin rätt.
Läste sedan av misstag ett test av sängar i en tidning där fel säng vann. Så nu bojkottar jag den tidningen. Samma sak med skruvdragare som man testade i tidningen "mutternytt". Där vann fel maskin så jag bojkottar härmed även den. ;-)
Likaså läste jag ett test i en resetidning häromdagen, där fel resmål korades som det bästa. Alltså bojkottar jag den tidningen.
För att inte tala om ledarna i dagstidningarna. De håller jag väldigt sällan med om. Därför läser jag inte heller några tidningar;-). Nyheterna på TV visar dessutom fel nyheter och i mataffärerna säljer man fel mat. Alltså tittar jag inte på TV heller och jag handlar inget mat. Radio P3 spelade man dessutom fel låt häromdagen. Så nu lyssnar jag inte på radio heller;-)
Böcker, konst, läromedel osv. Det beblandar jag mig inte med. Det kan ju innehålla saker som jag inte håller med om;-)
Tur i alla fall att jag kan putsa på min Toyota, även om fel putsmedel vann testet i tidningen "poleraren" häromdagen.(som givetvis nu är bojkottad) ;-) Dock har jag vissa problem med att Toyota hade en annons i denna tidning, men jag gör ett undantag för mitt favoritmärke denna gång..
MVH AL
Nu har vi nog sågat TS tillräckligt, skulle jag tro. Låt oss pausa där.
Apropå Toyota såg jag att Yaris hybrid drar lika mycket bensin som min Octavia.
Till råga på allt så sågade Auto Motor & Sport Yaris GR på sin Youtube-kanal.
Jag tror det är dags att stänga den här tråden nu och tacka Simon för den tid han varit med.
Om han önskar är han givetvis välkommen åter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.