Nya rekommendationer anger att "både multiremmen och kamremmen på Volvos motor i utförandet D4, med motorkod D4204TX, numera ska bytas med 15000 mils intervall och att det nya bytesintervallet gäller för samtliga Volvo-modeller tillverkade 2014 och framåt.
Det ändrade bytesintervallet gäller även dieselmotorvarianterna D2, D3 och D5."
https://www.motormagasinet.se/article/view/669281/volvo_chocksanker_bytesintervall_for_remmar
Kommentarer
Gäller alltså VEA-motorerna.
Men inte bensinvarianterna?
Så numera kommer det att vara. Många märken vill ha en bra och säker gräns till allt gällande bilarnas delar.
Handlar nog ner om att man fått indikationer att remmen inte håller 24" mil, eller vill ha in mera pengar på service.
240000 km är en orealistisk gräns, det är inte enbart faktisk driftstid som bestämmer livslängden.
Man kan tänka sig två identiska omonterade remmar där den ena varit förvarad i ett mörkt tempererat förråd under ett par år före montering och den andra i ett solbelyst skyltfönster under samma tid. Remmarna är tillverkade av organiskt material som påverkas av värme och strålning.
Med en så primär funktion som kamremmen har gäller det att den är så färsk som möjligt. 240000 km kan ju ta upp till 20 år för en normalbilist och det är alldeles för lång tid för att man ska vara någorlunda säker på att slippa haveri.
Med aggregatremmen är det en annan sak, där blir det ju sällan haveri, enbart stopp!
Håller med saabnisse PSA gjorde tvärsom på C5 hdi 2010 rekommenderade byte vid 15000 mil när jag skulle byta rek. verkstan att det var ändrat till 24000 mil , jag bytte vid 15000 bättre o billigare att byta för fort än att få haveri på motorn
Kamrem 2019 på en vag är nog minst 4ggr stadigare än på gamla Audi 80 1985.
Inget byte bara inspektion vid 24000 mil.
Man kan bli skeptisk men service är viktigare än någonsin då trötta remspännrullar och vattenpumplagring är en stor faktor till remhaveri.
Vem minns inte Opels och PSA som halverade sin bytes intervall till 6000 mil då det började rasa motorer på löpande band.
Även Ford hade 6000 mils bytesintervaller runt -89 på bl a 1,6 l motorn i Escort vill jag minnas.
Jag vill minnas att min gamla Omega hade intervall på 4000 mil. Oerhört praktiskt att byta kamrem varje år...
Hade å andra sidan en VW Jetta 1,6 -82 som kördes ca: 25.000 mil utan kamremsbyte - så redan då kunde man göra kamremmar med bra livslängd. Nu var den motorn inte känslig för kamrems-problem så därför fick den gå så länge jag ägde den. F ö en riktigt bra och problemfri bil.
Om man kortar ner intervaller för kamremsbyte så borde priset för bytet sänkas annars så lurar man kunderna.
Så att kostnaden blir det samma per mil som innan ! Bilägaren skall inte behöva ta smällen för en felkonstruktion!
Detta gäller alla märken hade en Opel en gång dom halverade milen för risken var stor för haveri.
Volkswagen är ett skräckexempel med sina TSI 1,2 och 1,4 liters motorer där får du som kund eller om du har tur din försäkring stå för en otroligt dålig konstruktion. När man kör en sådan bil med den motorn så är det som om man hade en bomb under motorhuven som smäller av rätt som det är. Ett flygplan hade aldrig fått lämna marken med en så dålig konstruktion!
Polo ägaren. Jag håller fullständigt med dig.
Någon typ ekonomisk kompensation borde utgå när man räknat bort sig så på intervallen på ett dyrt rem byte
Och back in the days så var det många som tvärt sänkte intervallen från 10-12000 mil till 6000 mil.
Inte kul.
Men på vag är det väl en del kamkedje motorer som haft problem men typ 99,9% går problemfritt.
Ja det är inte kul att vara bilägare alla gånger.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.