Hej alla,
Har hört mycket dåligt om Volkswagens TSI motorer och deras problem mest 1.2 - 1.4 motorer med kamkedjor 2013 bilar om jag förstår rätt.
Just nu kollar jag på Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 tsi med kamrem 2014. Har dessa bilar fortfarande problem?
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_Sportscombi_GT_1_4TSI_140hk_D_83099443.htm?ca=11&w=3
Skulle denna bil jag länkade med 1.4 motor med 140hk räcka för mig, Jag är inte en galning som vill trycka på gasen och flyga, håller mig till hastigheten men samtidigt vill jag kunna köra om en bil om den är för långsam.
vilken bil är piggare en auris 1.8 med 99hk eller en VW med 1.4 motor med 140hk. Sen undrar jag bilen jag länkade är det pålitlig, säker i trafiken och sånt?
Tack :)
Kommentarer
Ja alla bilar är väl piggare än en Auris
Den motorn är både snål på soppa och pigg. Kommer kännas som en sportbil jämfört med en Auris. En Golf är en Golf, bra andrahandsvärde och hyfsad komfort. Bilen har ju även ganska bra lysen med bixenon ljus. GT utrustad med skönare säten.
Jag tog fel jämförelse.
Om vi tar en Toyota Avensis med en 1.8 motor och 146HK.
Är den mycket piggare och bättre än VW jag länkade?
Hej
Ledsen men jag tog fel jämförelse.
Om vi tar en Toyota Avensis med en 1.8 motor och 146HK, är den mycket piggare än VW jag länkade?
Skulle tro att Golfen både känns och är en piggare bil.
1,4 motorn med turbon och DSG lådan lär ge dig en annan körupplevelse än Avensisen.
Men du får naturligtvis provköra och bilda dig en egen uppfattning.
Jag skulle absolut valt en Golf framför en Avensis.
Håller med Guran, en bil utan turbo idag måste ha minst 6 cylindrar och 200hk annars upplevs den som hopplöst slö. En liten turbo förhöjer körglädje och gör körningen mycket mer komfortabel då kraft i princip alltid finns till hands utan att man behöver växla ned 3 gånger och varva skiten ur motorn.
Alla Golf MK7 med 1,0-1,5L har kamrem, så denna motorn är "rätt". Bilen ifråga gör 0-100 på 8,9s och dricker 0.5L/mil bl.körning, så det är goda prestanda till rimlig förbrukning.
Det är en person i Huddinge som ägt bilen i 4 år, försök hitta telefonnumret och slå en signal och fråga om denna varit nöjd med bilen. Isf. är det bara att slå till, mycket vettig bil för rimliga pengar.
@FXX: "en bil utan turbo idag måste ha minst 6 cylindrar och 200hk annars upplevs den som hopplöst slö." Well, that`s your opinion man...
Min son på 4 år pratar om godistroll, mörkertroll, jag får nog lära honom att det finns troll i paddan också:)
Avensis är slö utan automat.
Jag hade valt Golfen.
Avensis 1.8 är mycket slöare än bilen du länkade till. Golf med 1.4TSI är riktigt pigg, så omkörningar är inga problem. Tacka turbon för det. ;) Har själv en Avensis 2.0 som jag upplevde piggare än 1.8. Går fortfarande inte att jämföra med turbobilar, men klarar omkörningar utan problem, men man får ju varva mer. Jag har även kört Golf kombi med 1.4TSI så jag har jämfört. En riktigt trevlig motor. Trots det valde jag Toyotan, av flera skäl. Bl.a. föredrar jag, tvärtemot många andra, CVT före DSG. Här jag bor är dessutom bemötandet på Toyota verkstaden mycket bättre än på VWs verkstad... Men i övrigt är det ju mest en smaksak vilken man föredrar.
Föredrar också cvt och 1,8 funkar mycket bättre med cvt (avensis).
Här är en till som gillar steglös automatlåda, CVT. Vill inte ha en DSG som kan rycka och hoppa till vid parkeringsmanövrar. Det skulle bli omöjligt i mitt trånga parkeringsgarage.
Cvt låda då får Toyota isolera bort ylandet under huven.
Jag kan nog aldrig anama att man skall lära sig köra Toyota anpassad körning med cvt.
Och dagens dsg rycker inte utan doseras cm för cm i garaget utan att gaspedalen rörs.
Kul höra att fler föredrar CVT. =)
mso 1000 - ylandet beror på att det är en sugmotor, som kräver högre varvtal än en turbo. Därför jag valde 2.0 före 1.8, för att få motorn med bäst vrid och mindre yl. ;) Kräver ingen speciell inlärning att köra CVT. Det är bara att gasa så mycket som dina öron tål. ;)
Jag är också allergisk mot DCT;ers ryckande, men till DSG;ns försvar måste jag säga att senast jag provkörde en VW (Tiguan och Golf Alltrack, efter varandra) så växlade dom betydligt mjukare än min dåvarande Volvo med PowerShift.
Märkligt att motorljudet vid acceleration med CVT kallas ylande. Med andra typer av växellådor kallas samma motorljud ofta "härligt morrande" osv. Högvarviga sportbilsmotorer varvas gärna hårt för att få njuta av motorljudet. Ingen kallar detta då för ylande, nej det nedlåtande epitetet är förbehållet bilar med CVT-låda.
Ja jag har min uppfattning klar iaf., men full respekt för ni som tycker annorlunda.
Toyota CVT
https://m.youtube.com/watch?v=1LTcdwVVEDQ
VW Golf 1,4tsi DSG
https://m.youtube.com/watch?v=5X1XHA3uPBo
Jo, om det är dragrace från 0 - 200km/h som är ens huvudsakliga sysselsättning med bilen så skulle jag också föredra en DSG låda. Men i vanlig vardagstrafik inträffar det ju aldrig och där är komforten viktigare för mig. Men jag respekterar också att det finns många som tycker annorlunda än mig.
Jag har ingen mer erfarenhet av cvt än den remjohan (Daf 66) som vi hade i familjen. Men eftersom iaf. jag uppskattar att hellre köra på vridmoment än varvtal på äldre dar så hade jag hellre haft en Dsg i min Volvo än sliromaten, även om den lockupar på 3’an och uppåt. Det är något med den där gummibandseffekten jag inte kan förlikas med, lite som man slirar med kopplingen på en manuell låda. Men visst, en cvt är den i särklass mest bränsleeffektiva lådan som finns då man kan optimera varvtalet efter belastning och begärd effekt.
Jag hade ju en "DSG" (PowerShift) i min V70 och bortsett från ryckiga lågfartsegenskaper växlade den väldigt fint i fart. Det var just start, krypkörning, backa med släp och utfart i korsningar då man inte stannar helt som var dess svaga punkter, som CVT hanterar betydligt bekvämare. Men under tiden jag ägde V70;n provkörde jag Volvo med den nya momentomvandlar automaten, men jag blev besviken. Tyckte den ryckte mer än min och dessutom även högre upp i fart. Är det så är ju definitivt en DSG att föredra. Och som jag skrev tidigare, dom nyare VW med DSG jag provat har växlat betydligt mjukare än min Volvo med PowerShift. Men dom kanske är olika på olika modeller? För fortfarande läser man i biltester att journalister klagar på ryckande DSG i låg fart...
Jag kan bara svara för mina erfarenheter. I min Volvo har jag 6-växlad Geartronic, inte den 8-växlade, och denna rycker ingenting alls öht. Men som jag fattat det så låser lockupen på tvåan och uppåt på den 8-växlade, kanske därför den uppfattas som ryckig. I många fall så krävs det några 100 mils körning innan man hittar ett körsätt, hantering av gasen, som gör att man slipper dom flesta egenheterna.
Dsg har jag DQ250 som funnits sedan 2002, min är en 2017 så den är nog uppdaterad både i Mekatroniken och mjukvaran mot dom tidigare. Enda smolket är vid vissa situationer då han har svårt att förutse vad jag vill. Tex.när jag kör nedför backen från området där jag bor. Ligger på trean och så kommer det en vägbula mitt i backen. Med mina manuella så har jag bromsat ned, legat kvar på trean och gasat efter vägbulan. JAG vet ju att motorn orkar när det är nedförsbacke, men när man kör Dsg’n så fattar han ju inte detta, för honom kan det lika gärna vara en uppförsbacke efter vägbulan, så då blir det lite konstigt när man kliver på gasen och tvåan går i och han känner av att motståndet inte var så kraftigt och direkt i med trean. Det blir liksom kort motorbroms, vrrrrr, och sedan direkt uppväxling.
Å andra sidan så beter sig Volvon likadant, men den slirar ju så där märker man det inte lika tydligt.
Lägger jag i S på Dsg’n så ligger han istället kvar på tvåan både före och efter vägbulan. Volvon har jag inte provat men där upplever jag en större harmoni att åka med eco-läget som växlar tidigare och utnyttjar momentet bättre.
Ylandet i Toyota beror på att de har en motor som är optimerad för låg förbrukning och därför saknar användbart vridmoment och för att ge någon som helst acceleration måste de varvas mer än andra sugmotorer. Den lilla stund man har hjälp av elmotorn hade det kunnat vara acceptabelt, men då går bensinmotorn på snålläge.
När jag kör bil vill jag att det jag gör med högerfoten får en så linjär reaktion som möjligt. Där är DSG att föredra så man inte behöver vänta på att något ska hända.
0-100 eller 80-120 med plattan i mattan är en sak och det händer inte dagligen så det kan jag leva med.
Men eftersom jag till 90% kör med farthållaren och kör jag på en 50 sträcka och trycker upp farthållaren på 70 på en c-Hr (Toyota) då maxar varv/ecomätaren och motorn går upp i falsett och överröstar stereon och i min värd är det inte en 2000 tals bil standard.
Jag använder adaptiva farthållaren i alla lägen för att det är bekvämt och att säkerställa körkortet.
På en Toyota får man upp varning att den skall användas vid motorväg när man aktiverar den i 70.
Jag kan bara säga att det Toyota folket säger att man måste lära sig anpassad körning för hybrid och cvt.
Är man uppvuxen med motorer och har motoröra är det svårt med detta daf /trödgårdstraktor syndrom under huven.
Helt sjukt men det funkar för dom som anpassar sig och det är väl därför man ofta hamnar bakom dom i kö.
Måste o måste... Jag kör då som jag gör med alla andra bilar. Beror väl på om man är ute efter extremt låg förbrukning då... Men jag körde C-HR hybrid på en 4-mila tur på 0.42 utan att köra annorlunda än med min bil. Skyltad hastighet + 5-10km/h på halva sträckan 90 (inkl. en omkörning), med några kortare 70-sträckor och andra halvan på 70-väg med kortare 50-sträckor och slutligen nån km stad.
Jag är också uppväxt med motorer och har motoröra och visst, med CVT-låda så följer inte varvtalet fartökningen, så är det och accar man ofta hårt kan det upplevas störande. Just därför avstod jag hybrid och köpte en ren bensinmotor, eftersom hybriderna är värre på denna punkt. Jämförde en Rav4 hybrid och 2.0 aut och hybriden upplevde jag för jobbig med detta att den råmade så fort man gasade minsta lilla och när man behövde acca, t.ex. på motorvägspåfart, så hände inte tillräckligt mycket i förhållande till ljudet. Men 2.0 CVT betedde sig bättre och ger bättre gensvar på gaspådrag. Visst råmar även den vid kraftig acceleration, men eftersom den reagerar snabbare så blir det kortare stunder som man upplever att den råmar och det räcker ofta att gasa mindre för tillräcklig fartökning. Och jag vågar lova dig att du aldrig lär hamna i nån kö bakom mig, trots att jag numera kör Toyota med CVT. =)
Som vanligt är det de som aldrig ägt och kört en cvt i daglig trafik som dömer ut den.
Det är i praktiken egentligen den överlägset bästa lådan pga oändligt antal växlar kan motorn alltid gå så effektivt som möjligt.
CVT blev förbjuden i F1 då den var överlägsen.
Jag har nog kört en 7/8 ggr genom åren och alltid konstaterat det jag skrivit om.
Jag vill inte ens tänka tanken vid maxlast eller med ett släp hur motorn skall låta i falsett.
Men jag skall ge nya corollan en chans och hoppas dom optimerat bättre.
Men mso, du pratade ju om hybrider. Dom du nämnt, C-HR och Corolla, får inte dra mer än 7-800kg släp så du behöver nog inte vara speciellt orolig. ;) Den enda hybrid som får dra tyngre släp är Rav4 och jag hoppas den nya som snart kommer löst dom problem den nuvarande har.
Corolla kommer med den större motorn den också så den kommer nog få dra.
Problemet är ju att Toyota aldrig kombinerat CVT med en lite kraftigare turbomotor med bra bottendrag.
En manuell med dessa klena motorer måste växlas frenetiskt och ylar under belastning också.
Jag hade också hoppats på det, men tyvärr verkar den inte få det. Tydligen krävs det likt Rav4 en extra elmotor på bakaxeln för att Toyotas hybrider ska få dra mer än 800kg... Men nu är vi väldigt OT från VW Golf sportkombi... ;)
Den Automat lådan som sitter i denna Golf är en mjuk och fungerar utmärkt på låga växlar. Det enda man kan känna är när man växlar ner/bromsar ner inför en rondell och sedan har fri lucka och skall gasa på... Då har ju DSG förberett sig på nedväxling och måste snabbt ställa om sig. Annars finns det inget att klaga på.
Krypkörning, körning med mycket last/dragvikt eller stads/landvägs körning.
Med rätt motor är Cvt en trevlig låda. Kompisens farsa hade en A4 2.7 tdi med cvt låda, den kunde man köra på otroligt låga varvtal pga vridet. Sen hade den fakeade steg i sportläget och uppträdde som en vanlig automat om man ville det.
Problemet är Toyotas kraftlösa drivlinor. Det låter mycket men lite händer.
Jag körde själv en sådan A4 2,7 tdi i knappt 12.000mil. Inget ylande från den motorn. Bara ett trevligt ljud från V6:an när man via sportläge eller paddlarna fick varvet att passerade 3000 rpm.
Kändes lite ovant nör jag bytte bort den och helt plötsligt motorvarvet ändrades vid växlingar under acceleration.
Ja, när cvt-lådan sitter i en bil med lite mer motor än Toyotas halvklena sugmotorer så tror jag den är mycket behaglig att köra. Men såklart en vanesak om man vill ha distinkta "växlar".
Vadå distinkta växlar?? Visst kör jag min låda på sport+ så blir växlingarna blixtsnabba och så distinkta att det känns i bilen.
Men mång ”skryter” över sin växellådas ”sömnlösa” växlingar och tysta motor och att man bara ser varvräknarnålen röra sig. Varför inte då köpa en bil med CVT-låda istället?
Sätter jag min 10-växlade automat i dragracingläge är det allt annat än sömlös växling men fort går det, jag förstår varför cvt förbjöds i f1 för det hade varit överlägset.
Kanke läge att återgå till tråden.
Om Audiägarna var nöjda med CVT kan man undra varför Audi lade ned den tekniken. Nåja.
Kan du läsa här
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20140724/audi-dodar-den-steglosa-cvt-ladan-ersatter-med-dsg/
Och så vill jag tro att det blir billigare att ha en växellådstyp att egenutveckla och implementera.
Tycker snacket om ryckande vw DSG är överdrivet. Min Volvo automat är inte mindre ryckig men den klagar ingen på.
En sak är säker. Jag trodde ärligt att yarisen jag lånade var sönder. Jag gasade på lite på en motorvägspåfart och bilen ylade som en gris!
Det påminde mig om när jag kör fyrhjuling.
Fast fartökningen var typ noll
Återigen så hade ylandet och fartökningen varit detsamma med manuell låda. Klena motorer...
Fast med manuell låda sker det ju flera "ylanden" stegvis ifrån lägre varv till högre och inte kontinuerligt på högt varv till dess man nått avsedd hastighet - alltså tämligen lika alla motorer med manuell låda även om vissa är snabbare upp i hastighet.
Jodå, jag klagar på Volvos aut. :) Läs #16, där jag tycker Volvos (Fords) PowerShift är sämre än VWs DSG. Vilken Volvo aut har du? Jag har som sagt även upplevt ryckighet i dom nyare momentomvandlar automaterna vid några provkörningar, men det kan ju bero på att tidigare förare kört hårt eftersom lådan är adaptiv...
Att du upplever att en Yaris "ylar som en gris" på motorvägspåfarten är inte så konstigt eftersom den har en (för) liten motor. Var det dessutom en hybrid så är min erfarenhet att dom ylar än mer, förmodligen beroende på att det är en snålmotor, som går i Atkinsons cykel. Men förhoppningsvis blir den nya generationen hybrider, med mer hk, som kommer nu bättre.
För att återgå till trådens ämne, VW Golf, så tycker jag att deras senare DSG;er växlar väldigt mjukt. I normalläget är dom inte lika heta på gasen som min V70 var, vilket gör att starterna blir mjukare och utan skutt. Efter att jag lärt mig smyga igång min V70 utan ryck var det inga som helst problem att krypköra utan tendens till ryck med nya Tiguan eller Golf Alltrack vid en provkörning.
Med en dieselmotor på +300Nm i kombination med automat så slipper man både ylande och höga varvtal för att ekipaget ska förflytta sig, svårare är det inte;)
Med manuell kan man ju som förare dock välja hur mycket man vill varva. Kan ju gasa fullt hela tiden men ändå växla innan 2500 eller 3000 varv t ex, då blir det inget ylande (först vid 3000 varv min motor börjar höras). Gasar du fullt med cvt blir det ju per automatik nästan maxvarv:)
Fast om du gasar fullt växlar den ju automatiskt ner (höga varv). Kan vara ute och cykla nu haha.. Eller du använder det ”manuella” läget regelbundet?:) Säger inte emot dig. Jag är dock en av dom få som fortf föredrar manuell haha. Haft både Bmw 330d e90 samt Aygo och en hel del däremellan så jag har provat det mesta;)
Du har kickdown även på dagens automater. Fick förklarat detta för hustrun härom dagen faktist, efter hon haft automat i snart 10 år:). Vi hade åkt en längre tur med Golfen så svängde vi av motorvägen och stannade vid en stoppskylt som ledde ut på en i princip öde 80-väg. Jag sa till henne ”ge nu fullgas så du blåser ur bilen ordentligt”, hon gasade men lådan växlade redan vid 3-3500 varv, jag vet inte exakt. Men jag sa ”det där var väl inte fullt”? JO svarade hon. Stanna här vid busshållplatsen så provar vi igen. Då förklarade jag att det är kickdown, när du känner ett motstånd vid full gas så trycker du ännu hårdare så känner du. Så vi testade detta och då varvade den glatt till 4500 och det hände lite andra bullar:). Hustrun erkände glatt att ”det hade jag ingen aaaning om”.
Så svaret på din fråga är att du kan använda vridmomentet i en automat ja. Du kan även varva till önskat varvtal, släppa gasen så lådan växlar och sedan gå på nästan fullt igen utan att den växlar ned och få en trevlig acceleration utan att varva mer än 2-2500. Hur lådan reagerar på gas, hur mycket du gasar, osv. lär man sig ganska snabbt. Plus att lådorna är adaptiva idag, så åker man ofta utan att varvar hårt så lår sig lådan detta också, men vid kickdown så släpps adaptionen ur och den växlar ned oavsätt.
Tack, bra svar:)
Problemet med CVT är att vi är så vana vid växellådor som stegvis jobbar sig upp i fart. Detta gäller även automatlådor som DSG och konventionella, stegen mellan växlarna hörs oftast, vilket känns naturligt. CVT känns då "konstig" med sin steglöshet för många. Subaru och nu även Toyota har därför börjat lägga in virtuella växlingssteg i sina CVT-lådor, vilket ju bara är akustisk effekt, och inget som har med funktion att göra. Ja, människan vill bedragas...
40-talisten, är det inte så att vissa saker uppskattas, andra inte? Alltså, om du sätter på stereon hemma och det kommer ett ljud ”pip-pip-pip-pip”, hur trevligt är det att lyssna på? Eller om det strömmar ljuv musik i form av Bethoven istället. Så säger nån till dig, äsch det är bara ett invant beteende att allt ska låta som du är van vid, ljud som ljud. Köper du den förklaringen och fortsätter lyssna på pipet?
@FXX: Ditt svar tycker jag är bäst att dra en barmhärtighetens slöja över...
Nä du, inte är det bara en akustisk effekt. Lådan gör i stället stegvisa/fasta förändringar av utväxlingen. Dvs precis som en DSG eller planetväxellåda med konverter.
Tror också att detta är en programmering av lådan som bara är tillgänglig på den konservativa europeiska marknaden. Jag har kört nya Subaru XV med denna lådan och ägt en Audi med Multitronic låda som också hade fasta steg i sportläge. Så beteendet är precis likt en mjukt växlande DSG eller konverterlåda. Däremot kan den inte ge de snabba i bilen märkbara växlingar som sportläget andra automatlådor ger där dom ”smäller” i växlarna med ett litet märkbart ryck i bilen när man kör dom i sportläge.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.