Kompisen har en nyare Volvo XC70 med det mesta i utrustning, och berättade att skyltläsaren som läser hastighetsskyltarna och visar aktuell hastighet på panelen, nära nog funkar klockrent, skyltarna ska vara riktigt skitiga/snöiga/felriktade för att läsaren ska misslyckas.
Men, han var på semester i Estland, och där har man anammat skylten för tätort till 100% och skippat hastighetsskylt. Tätortsskylten och tätort upphör, kan läsaren tydligen inte läsa, och skylten kanske har olika hastighet i olika länder ??
Vits med skyltläsare om den inte finns några skyltar.
Uppdaterat: 2016-08-18 21:28
Kommentarer
Jo, det kan man ju fråga sig. Systemet är ju inte heller kopplat till gps:en utan helt fristående, så där finns inget stöd att hämta heller. Dock fungerar det klockrent för det mesta.
Jag har med denna funktion på min XC70 och är riktigt nöjd med den, körde en sväng söderut i Europa i somras genom Danmark, Tyskland, Österrike,Italien, Schweiz, Frankrike o hem igen och det fungerade klockrent, även autobahn med skyltarna för hastighetsbegränsade partier och när de upphörde....
Däremot inte tänkt på hur det fungerar när det är enbart tätortsskylten och ingen hastighetstavla tillsammans. Men tror den fixar det.....nu är man ju hemmablind så vet inte hur det är här där jag bor om de är ihop eller ensam tätortsskylt men ska se om jag kan testa.
Här sitter hastighetsskylt ihop med tätortsskylten om det är annan hastighet än 50, många kommuner har ju 40 numera.
På större infartsleder kan det vara 60 eller 70, men anslutande gator utan skylt har 50......
Men ibland sitter det 50 skylt ändå, vet inte om det är något som ska vara så på dessa ställen, eller man bara är inkonsekvent......
Definitionen av i-lands problem :o)
Det fungerar fint på min med, men vi har som tur är inte så många "tätortskyltar" längre i Sverige, det blev poppis för att antal år sedan, men nu vet jag inte när jag såg en senast...
Det är ett bra hjälpmedel idag, när man inte längre kan se på vägtypen vilken fart det skall vara. Förr så var en 70-väg en 70-väg och en 90-väg en 90-väg, men nu kan båda dessa vägar ha både 60, 70, 80 , 90, ja i bland även 100...
Om man tar rubrikfrågan bokstavligt så beror det ju på vilken bil man har.
Volvo XC70 har en väldigt primitiv avläsare (som flera andra bilmärken också) som inte duger till mer än hastighet men vissa system klarar att läsa betydligt fler olika typer av skyltar och då har man ju glädje av läsaren även då det inte är en hastighetsskylt som dyker upp.
Nya Astra kan till och med se och varna för okända eller oläsliga skyltar.
Sedan tycker jag personligen att den lilla symbolen i hastighetsmätaren på C, XC70 med flera, är bra pluttig, den kunde ha synts bra mycket tydligare.
N-iklas, vilken erfarenhet har du av Volvos system?
Den visar hastighetsskyltar, visar att det ev. finns en tilläggsskylt på hastighetsskylten, brukar oftast vara 30 med tidsbegränsning.
Den visar Motorväg, Motortrafikled, den visar omkörningsförbud och omkörningsförbud upphör, den visar hastighet upphör (typ Autobahn)
Liten? Inte vill jag ha en större blaffa än den som Volvo har, ser man inte den behöver man glasögon. Den kan även fås att blinka om man överskrider hastigheten på skylten.
Visst, många bilar använder sig av GPS-data för sådant, men för att kunna lita på hastigheten från GPS-data så måste den nästan vara uppdaterad i går, med tanke på hur Trafikverket och kommunerna dribblar med hastigheten.
Vad saknar du i Volvos primitiva system?
På mig låter det som att Volvos system är utmärkt. Och att inte N-iklas gillar nåt annat än Opels system är ju ingen direkt nyhet.
Enligt instruktionsboken visar Volvo XC70 inte detta i årsmodell 2014 och det var väl en sådan det handlade om?
Hastighetsvarning är en tillägsfunktion som det inte talas om i rubriken.
Okej, jag har inte en 2014 utan en 2015 och S60 för allan del, men okej.
Ser inte heller något om att den aktuella XC70 skulle vara från 2014 om men nyare betyder antagligen 2 år gammal.
Men även Volvo utvecklas då tydligen.
Utan att veta gissar jag att aktuell bil är årsmodell 2015. Den köptes förra hösten och ver en demobil med några hundra mil på mätaren. Den saknade vinterdäck så han fick behålla sina tidigare däck. Så gissningsvis var bilen uttagen våren -15
Stämmer, detta är något helt annat än 2014.
Enda som är samma är visningens placering i hastighetsmätaren men även den har nytt utseende.
Det borde vara en -15, årsmodell -16 har Classic-emblemet på bakluckan.
Så här står det i instruktionsboken:
Men jag vet av egen erfarenhet att skylten blinkar, som en påminnelse, när man överskrider hastigheten.
Nya Astran har kanske kopierat senaste Volvosystem N-klas?
Så har det varit i tyskland sen det var kejsardöme, typ......
Tätort 50, utanför 100, skitenkelt.....
Tjeckien, polen, österrike, slovakien, ungern, slovenien.....bara dom jag minns på rak arm som har tätortsskylten fullt ut.
Här i sverige är skyltfloran helt koko......
På ett ställe i södra skåne, kommer inte ihåg exakt var, är det trettio förbi en skola, sen blir det fyrtio, som det är i den kommunen....femton meter därefter står sjuttioskylten, inte femtio meter, femton......
Hur jävligt man än fullgasar, går det inte att köra för fort.....
Men skyltläsare är bra, jag har min egen talande modell, hon har ett sjätte sinne för när jag missat en skylt, då berätrar hon det.
"Jag vet, men jag skiter i det" brukar jag maskera missen med.....
Eftersom Astran presenterade det sommaren 2015 är det frågan om att införa den teknik som blir tillgänglig, det är ju rätt säkert att underleverantörer står för utvecklingen, och om det skiljer ett halvår är det bara beroende på vem som råkar vara snabbast med den nya modellen.
Likheten är stor med skillnader finns, den lilla detaljen med att man får ett meddelande om okänd skyllt upptäckt saknas enligt instruktionsboken i Volvo.
Opels skyltläsare är inte en självständig funktion utan integrerad i samma kamera och datorsystem som autobromsen, filhållningshjälpen, avstånds mätare till framförvarande trafik och LED matrixstrålkastarna - av ekonomiska skäl.
Om och hur Volvos är integrerat eller självständigt vet jag inte.
En annan skillnad är att Opels system kan styras med knapparna på ratten eller via rattspaken vilket enligt instruktionsboken inte erbjuds i Volvo.
Och sedan är Opels visning i den separata jämförelsevis större skärmen mellan mätarna en rätt tydlig skillnad mot en symbol inuti hastighetsmätaren - så helt lika är det trots allt inte.
Fan, jag skulle valt en Astra istället...
Handen på hjärtat, vad då manövrera skyltassistenten? Där är igång. (punkt) I Volvo kan du göra i princip allt från ratten av det du kan göra från panelen.
Jag vill inte har en större blaffa än den som är i Volvon, för mig är detta ett stöd, jag läser skyltarna själv, men kan ibland i dagens idiotiska hastighetsdjungel komma på att jag inte vet om det är 60, 70 eller 80.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.