Något jag verkligen gillade när jag provkörde en Tesla model 3 förra året var att det finns inbyggt Spotify.
Vilka andra bilar har det?
Vet att nyare Volvos har Android som infotainment så jag antar att dom kan köra spotify den vägen, men annars då? Finns det fler?
Jag räknar inte in Android Auto och Apple Carplay i detta då i princip alla nya bilar har det.
Kommentarer
Volvo har haft inbyggd Spotify-app rätt länge, inget som kommer först nu med deras androidbaserade sensus.
Jag använde det mycket i min V90 men det fungerar otroligt mycket bättre i Teslan.
Spotify klarar jag mig utan då ljudkvaliteten är allt annat än bra.
Mercedes har jag läst har Tidal i nya modeller. Kanske Audi A5 SB kan svara på det.
Jag är ingen ljudnörd så för mig spelar Tidal inte så stor roll, men kan vara bra att veta att Spotify per standard inte är inställt på högsta kvalitet. Detta kan vara bra att veta om man kör t.ex. Android Auto eller Apple Carplay. Då ska man gå in och öka på det i sin mobilapp. Tror det är inställt lägre för att spara datatrafik.
Men trots att jag inte är någon ljudnörd så hör jag skillnad på kvalitén med Tidal, men tyckte utbudet var så dåligt att jag hellre använder Spotify och skillnaden med mina öron är inte värt det. Spotify inställt på högsta kvalitet är helt klart bra nog,
Men det måste väl finnas fler än Tesla och Volvo som insett fördelen med att ha Spotify eller ljudappar i allmänhet i bilar? Känns som att de flesta tillverkare ligger så långt efter i tekniken att man nästan blir rädd. För mig känns det som en självklarhet att Spotify och dess konkurrenter ska finnas i bilar, men trots att musik är så viktigt i bilar så kan man tro att företagens teknikavdelningar drivs av 70-åringar som inte följer med i utvecklingen alls.
Hur annars ska man förklara att detta inte finns 2020?
Antagligen för att man har Android Auto och Apple Carplay - och då slipper man underhålla de appar man kan köra på det sättet. Och när trådlösa versioner av dessa system blir vanligare så spelar det väl egentligen inte så stor roll längre.
Jag tror mycket på det som Volvo börjar med i polestar 2. Dvs att inte köra eget system för infotainment. Tänk om alla telefontillverkare körde eget OS, hur skulle det se ut med appar till varje tillverkare då? Det är helt enkelt inte biltillverkarnas kärnkompetens. Men detta ligger ju lite i framtiden så inget man behöver fundera på om man letar bil i dagsläget.
Pi: Har du kört nån bil med Spotify integrerat på ett bra sätt i bilens infotainment? Det är väldigt stor skillnad mot AA eller AC....så nej, det är inte så lätt att det inte spelar nån roll när det fungerar trådlöst...
Lika med navigationsapparna, går inte att jämföra med ett väl integrerat system i bilen.
Ut och testa en bil med väl fungerande integrerade system av båda dessa saker så tror jag du kommer tillbaks med en lite annan åsikt.
Jag kan nog än en gång hålla med Pi om att behovet är litet om man inte har bilen som arbetsplats.
För egen del fungerar det ypperligt med att spegla telefonen vid längre körningar.
Henrik - läs även första delen i mitt svar för det var ett svar på bejjes fråga. Och det går knappast att komma förbi det faktum att när biltillverkarna kan få hjälp av företag som är mera specialiserade på denna form av programvara - Google och Apple i detta fall - så kommer dom inte att få lika mycket jobb med att underhålla systemet vilket jag har full förståelse för i egenskap av f d systemutvecklare.
Pi: Du läser som du vill verkligen, alltid för att misstolka så mycket du kan för att fortsätta vara en trist jante-fanbärare av rang...
Skrev inget om att det inte kan vara Google som ligger bakom systemet, det jag skrev är att ett riktigt bra integrerat system slår AA eller AC utan tvekan, och om du inte tror det så skulle jag säga du inte har testat ett riktigt väl integrerat system.
Ut i solen och njut med dig istället för att sitta inne och äta citroner och osa bitterhet, kommer nog både du och de runt dig må bättre av. :) Nu blir det ut i bubbelpoolen för mig iaf med barnen,
Henrik - du bör nog själv göra det du råder andra att göra. Jag var inte ohövlig i mitt svar vilket du var i allra högsta grad - vilket tyvärr inte är helt ovanligt i dina kommentarer om andra skribenter. Skärpning helt enkelt !
Som Pi skriver så lägger inte många biltillverkare pengar på att utveckla egna appar. Heller inte ta in dom som finns för då pratar vi licens och pengar.
Det är väl det som skiljer en bil från premium bil.
Efterfrågan är väl inte skrikande över Spotify som egen app heller för då hade biltillverkarna löst det för länge sedan och alla haft det.
Jag tycker att denna integrering av alla jäkla tänkbara och otänkbara funktioner och appar börjar bli löjligt i jagandet om att hitta nyheter att ta betalt för.
Det fungerade på den tiden en Blaupunkt Frankfurt var ett fantastiskt tillbehör, en bra radio som inte sprakade hela tiden, det var grejer det.
Undrar vad nästa hittepå grej blir.
VR glasögon för att slippa vrida på huvudet ;)
Detektivglasögon med inbyggd spegel för att se bakåt har funnits i 50 år på Hobbex :)
Ja men jag vill ha en app inbyggd i bilen :)
Jag kör bara Apple carplay i min v60. Volvons navigator suger.Volvos Spotify suger oxå. Nu kör jag iofs Apple Music som är mycket bättre än Spotify.
HT: Vad för generation på V60? Jag hade en V90 innan och anser Volvos inbyggda var mycket bättre, bara en sån sak som att du fick upp den mellan instrumenten och i Hud vilket du inte kan få med AA eller AC.
Så tänkte jag när jag precis köpte en ny (smart) TV. TV-apparater med egenutvecklade operativsystem erbjuder förstås bättre funktionalitet men jag tror att framtiden är att enkelt kunna installera alla möjliga appar på TV:n och valde därför en android-TV.
Pinjong: Vad blev det för tv då? Har dålig koll på tv-tillverkarnas operativsystem men kör ett par stycken Samsung-tv:s här hemma och de kör de appar jag använder i tv-väg. Vilka kör android i tv?
Jag har mest valt Samsung då jag tycker det är smidigt med enheter som lirar ihop på ett bra sömlöst sätt som det kär nu när alla telefoner, plattor och tv är samma märke. Sen ska villigt erkännas jag inte kör superavancerat vad gäller teknikmöjligheterna här hemma.
Sony och Philips verkar vara de stora med använda Android TV.
Ja Grosser har rätt. Jag köpte en Sony-TV som i början av förra året kostade ca 30.000 för under halva priset nu.
Ja de sjunker fort, och oavsett hur bra fynd man tycker man gör ser man alltid samma vara ännu lite billigare veckan efter nånstans...haha
Jag köpte en ny Samsung Qled 75" för 14.995 nu sist och ett tag efter hade de den en tusing till billigare i grannbutiken från där jag köpt....
14.995, ja då har du förmodligen köpt en kantbelyst LED. Jag ville åtminstone ha en bakbelyst när jag bestämt mig för att avstå från OLED. Prisjakt ger för övrigt bra prishistorik så att man slipper de värsta prisfällorna.
Varför skulle det vara så?! Nej den är bakgrundsbelyst enligt spec.
Riktigt nöjd med den faktiskt.
OK. Vad heter din modell?
Har Android TV på min Philips-TV och i min TV Box men använder nästan bara Chromecast (i o f s den inbyggda i Android TVn och boxen) - generellt och bra och enkelt att söka program och starta ifrån mobil, platta eller PC. Så "Smart TV" är inget nödvändigt som jag ser det - behovet löser man med nån form av Chromecast-enhet och säkert också med Apple TV.
Jag hade också både lös chromecast och en vivo-pc ansluten till min föregående TV så det var förstås inte "nödvändigt" att byta men kul. ;-)
Samsung QE75Q60RAT 75" 4K QLED SMART TV
Ingen värsting men väldigt nöjd för det priset.
Och då är det en kantbelyst (edge), först i 70 serien som dom är bakbelysta
Guran: I så fall står det fel i beskrivningen av den för där står den som bakgrundsbelyst.
Nu spelar det mig ingen som helst roll då jag tyckte den var väldigt prisvärd för sin storlek och bilden och funktionerna i övrigt är grymt bra. Så skulle den visa sig vara kantbelyst och de skrivit fel så får det gärna vara så. :)
Det är helt riktigt att det är bakgrundsbelyst. Annars blir det ingen bild. Du får kolla på diodplacering.
Och du har betalat samma som min några år äldre 65” LG kostade. Den har heller inte bakbelysning, dvs att hela baksidan av panelen är fylld med dioder. Enda gången man märker av det är när det är stora mörka ytor i bilden, men det är en petitess.
Tja, där ser man hur intresserad jag är av det ämnet. Petitess är nog rätt ord, sett mycket som vart mörkt utan att reagera att det skulle vara dåligt. Som sagt riktigt bra bild, och tillsammans med mitt i sammanhanget ickenördiga extraljud så blir det bra upplevelse för min del som inte ser så väldigt mycket på tv. Dottern blev nog nöjdast som fick den gamla 55:an som sovrums-tv. hon utbrast att ingen av hennes kompisar hade så stor tv på sitt rum.
Din TV är säkert bra Henrik. Jag ville ha en premium-TV med tanke på att vi förmodligen kommer att leva med den +10 år. Så bild och funktioner prioriterades framför tum. 65" fick räcka även om 75 hade fått plats. 65:aren var ändå ganska bänglig att bära in och ställa på plats.
Alla har vi olika preferenser Pinjong, och olika områden vi prioriterar i livet. Jag kan ärligt erkänna att med mitt tv-tittande så spelar den skillnaden absolut noll roll, lever mitt liv utanför hemmet till större delen i verklighetens upplevelser. :) Därmed kanske jag hellre lägger lite extra på resor m.m än att få se resmålen i lite bättre bild på tv:n......
Men jag har all respekt för att vi alla har olika områden vi nördar ner oss i, på samma sätt som jag har noll förståelse för dem som lägger drösvis med pengar på t.ex. en husvagn så är det såklart för många lika oförståeligt hur jag kan lägga mer pengar än dem på lite bättre råvaror när jag köper mat.
Jättebra Henrik. Tror att även jag har råd med lite mer i livet än TV:n.
Pinjong: Tolkade du det som att jag påstod du inte skulle ha det så läste du in massa som inte stod där.....
Jag belyste bara det faktum att folk prioriterar olika och har olika områden de nördar ner sig på vad gäller inköp och kunskap.
Det var faktiskt det du skrev i #35. Och du har en enormt tråkig attityd. Du borde reflektera lite över vad du skriver innan du skickar.
Axel: Då ber jag dig läsa det inlägget en gång till........står inget alls om huruvida någon har mer pengar eller inte att lägga på saker, jag skrev till och med att jag inte kan förstå de som lägger massa pengar på en sak, men att jag kanske väljer lägga mina på nåt annat. Utan det jag skrev om var olika prioriteringar, inget om olika plånboksstorlekar. Så tolkar du och Pinjong det så bör ni läsa om, och förstå det ni läser denna gång. Däremot är väl ni 2 tillsammans med Pi de som smäller till med Jante så fort ni kan så går man in med den inställningen när man läser något så är det väl lätt att feltolka antar jag.
Henrik,
Det är inte en slump att du ofta tolkas som väldigt kaxig och näsvis. Om alla läser dina inlägg på det sättet är det knappast läsarna som är snett ute.
Jamen ni som "misstolkar" Henrik M borde tänka på devisen : " Den som letar fel kommer att finna fel, hela tiden".
Och de som går in för att misstolka ett inlägg kommer absolut reta sig på något.
Snälla försök att tänka på 2 sätt när ni läser ett inlägg som ni retar er på, det kanske är ni som missuppfattar det hela.
Om nu så många anser att #35 var stötande skrivet skulle jag gärna vilja veta vad i det jag skrev där som ni hakade upp er på? Eller var det mest gnäll för att gnälla? Inte ett ord där i om att att nån har mer än nån annan utan enbart ett konstaterande och betraktande av att man prioriterar olika beroende på intressen.
En 2019. Att inte få upp kartan i hud överväger inte den fasansfulla navigeringen.
En 2019. Att inte få upp kartan i hud överväger inte den fasansfulla navigeringen.
HT: Får jag nyfiket fråga vad du tycker är så fasansfullt med den? Lite intressant höra då jag själv personligen håller den bland top 3 av de navigatorer jag haft.
Är lite förvånad över att trådlöst Android Auto infördes förra året, men typ ingen biltillverkare har infört det än. Borde vara en mjukvaruuppdatering för många biltillverkare att fixa, men det vägrar göra det.
Ta t.ex. min bil, den har tillgång till att ansluta till en telefon med wifi, men bara för att få realtidsuppdatering för den inbyggda navigationen. Hade de uppdaterat mjukvaran till att tillåta wifi uppkopplingen även till android Auto så hade det gått att fixa, men det kräver väl tekniker som har något bakom pannbenet och en del vilja från de styrande vilket troligen inte finns.
Jämför viljan bakom Tesla med tillverkare som Peugeot och nästan alla andra tillverkare så inser man att det finns en enorm vilja till nya saker med Tesla medans övriga tillverkare totalt saknar denna framtidstron och önskan om en snabb och rejäl förändring med teknologin.
bejje, det är hela tiden ekonomin som styr. Räknenissarna har väldigt svårt att inse nyttan med tekniska framsteg och måste övertalas, inte från tekniker, de har sällan någon möjlighet att bli trodda, men däremot brukar reklammupparna lyckas under förutsättning att de begriper vad de gör vilket inte alltid är fallet.
Att Tesla lyckas bättre kan bero på att de inte har någon historisk bakgrund som bromsar, de har ingen bakgrund med konservativt tänkande och får därför lättare att applicera ny teknik.
Ja så är det säkert, men för att bygga vidare på detta med trådlöst android auto. Att införa det borde vara billigt kan jag tycka då typ allt som krävs från tillverkarens sida är att ge Android auto tillgång till bilens wifi uppkoppling, en uppkoppling som redan finns i många bilar idag.
Vad jag skulle föredra över det, men som däremot skulle kosta mer att införa är ett system likt Tesla där t.ex. Spotify och Netflix redan finns integrerat tillsammans med en inbyggd uppkoppling utan behov av mobiltelefon för uppkopplingen. Tesla är inte Android, men har apparna ändå, men nya Volvo däremot har ju infotainment byggt på Android och kan troligen köra Spotify och många andra Android appar, har dock ingen kunskap om det, men det låter troligt då det är Android.
Det var nu rätt länge sedan mobiltillverkare hade egna operativsystem på mobiltelefonerna. Det försvann i princip när Android kom ut och började skeppas med mobiltelefoner. Varför då skapa ett eget OS?
Varför fortsätter då biltillverkare att göra egna operativsystem när de bara kan använda Android och slippa massa utvecklingskostnader och buggproblem som vi sett att nya VW ID3 dras med?
bejje, samma sak igen, det är en kostnadsfråga, Android är inte gratis.
Man har säkert räknat på det innan man tagit beslut.
Sedan om man räknar rätt eller fel är en annan sak!
Jag tror man har räknat fel. Speciellt i fallet med Volkswagen som säkert bränt sjukt mycket pengar på mjukvaran och ändå lider av allvarliga mjukvarubuggar. Utan att vara insatt i just Volkswagens problem så gissar jag att de säkerligen vid det här laget hade sparat mycket pengar om de bara gett upp mjukvaran och låtit de mesta styras av Android.
Men visst, vissa delar måste styras av tillverkaren själva, sånt som har med själva driften av bilen att göra. Vore nog idiotiskt att lämna över det på tredje part.
Man skall nog vara väldigt försiktig att döma i detta fall VAG och ge dom egna förslag hur dom istället borde löst hela mjukvarubiten när man är helt okunnig om vad som verkligen måste till i en modern elbil - vilket jag är övertygad om att de flesta som skriver här faktiskt är. Det är nog inte så enkelt som att säga "Android" och att allt därmed skulle lösa sig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.