På förstasidan idag ser vi en Volvo XC40 uppkopplad till en stolpe på en fiktiv bild. Bredvid bilen på höger sida står ett hus med tillhörande trottoar. Lyktstolpen som bilen laddas ifrån står till synes mitt i gatan.
Jag gissar att ingen stolpe någonsin kommer stå mitt i gatan i detta land, och funderar då på var laddintaget bäst skulle sitta på en bil för den stora massan.
Gissningsvis 90% kör in en bil på en parkering, minst 99% kör in den i ett garage, och där finns det ju en anledning, att minimera mängden avgaser i garaget.
I Stockholm finns det laddstolpar på vanliga gatuparkeringar, d.v.s där man står utmed trottoaren. När man kommer åkandes där ser det kul ut när bilarna har laddkabeln över taket, för att laddintaget sitter på vänster sida.
Min slutsats av det är att höger fram borde vara bästa platsen, givetvis tillsammans med en lucka i fronten där man kan ha kabeln (vissa bilar har ju redan de)
Så varför sitter laddintaget vänster bak på nya XC40 ??
Kommentarer
Rikard: Att det sitter bak istället för fram ser jag som en stor fördel, men det kan såklart tvistas om i åratal så det låter jag bli här. Intressant fråga dock för de som ska utforma framtidens laddplatser, som nu när OKQ8 ska storsatsa. Hur skapar man laddplatser som fungerar för alla, även de med påkopplat släp? Idag har de flesta den stående in mot en vägg eller liknande, du måste in med nos eller bak, men hur gör du om du kommer med släp eller husvagn?
Tesla har på alla sina laddplatser förutom en del tidiga byggt så man kör "genom" som på en tankstation. Och även på en del placerat en laddare speciellt för de med släp vid sidan så de inte blockerar för övriga.
Men befogad fråga, och inte helt lätt att svara på. Jag tycker det är perfekt som jag har det på min, bak på höger sida. Jag kommer hem, hoppar ur, tar min väska i baksätet och pluggar in laddkabeln och går in, behöver inte springa runt bilen....
Borde väl vara en enkel sak att ha flera luckor så att valfrihet finnes.
Ger mig tusan på att elektriska Skoda Octavia får minst fyra praktiska laddluckor.
e-Tron har faktiskt extra lucka som tillval på passagerarsidan. Dock bara med typ-2, på förarsidan är det CCS.
Det förstår du väl att en sådan förnuftig och makalös bil laddar sig själv via 12-voltsuttaget ;)
Det skulle inte förvåna om det är ett Laddutag på vänster bak och ett på höger fram.
Men jag antar att det är en kostnadsfråga i prispressen.
Jag som aldrig uppskattat att parkera bakvänt, dvs med fronten in mot garaget, vill ha uttaget i höger bakskärm. Oftast när jag parkerar längs en väg gör jag det på höger sida av vägen.
Mitt i fronten tenderar att vara lite utsatt för snö och is på vintern.
Sämsta tänkbara placering tror jag Honda har lyckats med, dvs ovanpå huven.
https://www.hedinbil.se/bilar/vara-bilmarken/honda/e-prototype
Mäkinen: Ja den blir kul när man kommer ut till bilen med 20 cm snö på huven som frusit i botten.......
Jag undrar vem som blir först med eluppvärmt ladduttag så det inte fryser där.......
Sen på ämnet tycker jag ju den motorstyrda luckan som öppnas med knappen på sladden är kanon, dels slipper man bli smutsig och dels om man har nåt i näven behöver man inte sätta ner det i slasket/regnet om det inte är bästa vädret.
Ja, Hondas "fågelbad" är onekligen en designorienterad lösning.
Själv är jag nöjd om laddkontakten sitter på någon av bakflyglarna.
Du och jag tillhör de 10% som kan använda backspeglar och tänka baklänges, de 90% jag skrev om har ju lite svårt för det. Jag kan tyvärr inte backa in i mitt garage, då kommer jag inte ur bilen. Med ev elbil skulle det bli extra korkat, höger sida går inte att komma åt i garaget, om man nu inte sneddar in, men då går det inte att använda för övrig när bilen står där. Men när det byggdes -92 fanns väl inte elbilar på agendan.
De bilar som har laddintaget till vänster är väl japanbyggda för vänstertrafik?
Så du menar att alla Teslor egentligen är avsedda för vänstertrafik?!
Nä, tror mer att det ses som smidigare ha laddluckan på samma sida som föraren är....behöver man inte springa runt.
Tänkte närmast på tanklocket på fossilbilar som ofta sitter på vänster sida på japanbilar och på gamla Volvo.
Anade det :) Nä jag tror som sagt det handlar om en smidighet med att allt på samma sida för föraren.
Ser man det ett steg till så verkar många parkera ganska trångt hemma, typ måste släppa ut passagerare först och sen backa intill en vägg eller så. Då är det ju med mycket smidigare med laddningen på samma sida som man själv är.
Sen fram eller bak, jag tillhör ju de som alltid backar in, så för mig är det ju en fördel bak.
Jag gläder mig fortfarande åt luckan på höger bakskärm. Den öppnar jag, fyller fort på, och kör drygt 100mil utan någon ångest.
Man vänjer sig fort Guran vid att bilen blir "tankad" under natten. Sen köra 40-60 mil utan någon ångest. :) Var i Sthlm i tisdags över dagen, tog mig inte en minut längre än med fossilbil att köra på el.
Mitt garage kräver att man kör in med nosen först och väldigt nära högerväggen så sensorerna tjuter oavbrutet...:) Så skulle jag ha elbil så fick den gärna ha ladduttaget på vänster sida och långt bak.
Hur är det med den andra änden - laddboxen? Jag skulle behöva installera den ca 10 m från bilen av olika skäl men kanske främst ur stöldsynpunkt. Funkar det eller är sladden fast monterad i laddstationen med fast längd?
Edit: Hittade lite laddboxsortiment på Nätet och det verkar förekomma boxar med fast kabel på 4-5 m men även boxar med ett uttag. Antar att man själv kan bestämma kabellängd på den senare varianten.
Det ska givetvis vara dubbla ladduttag, likt forna Jaguarers dubbla bränsletankar.
Vorvärts- vill minnas att dubbla bensintankar även fanns på Cooper S - typ 25 l i vardera tanken eller nåt sånt.
Dubbla tankar, ja jäklar det hade vi på en Ford Ecoline trafikmätningsbil. Drygt 100 liter bensin rymde dom. Räckte 50 mil med den sura 140hk starka smallblock V8:an. Och den maxade knappt 130 och for som en orm över vägen när man fick upp farten på den.
På min laddbox är det 7,5 meters inbyggd sladd, så jag kan parkera bilen på vilket håll jag vill, och även om det skulle stå en annan bil så når den förbi den med. Men som du skriver med så kan man köpa med lös sladd med och så välja längre, dock smidigast med inbyggd sladd, ingen stöldrisk för sladden och de med inbyggd sladd kan ha en öppningsknapp på handtaget.
Det var en på 60 och en på 40 liter.
Ägde en sådan i två år på 90 talet som familjebil.
Alla ungarnas kompisar älskade bilen. Den snittade Oftast 1,3 men var inga problem att köra på 1,6.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.