Någon som har det?
Tanken slog mig, behövs ett simkort till det? Betalar biltillverkaren det?
Själv skulle jag t.ex aldrig få för mig att skaffa ett abbonemang för över 100 kr/månaden för att bilen ska kunna ladda ner uppdateringar...
Vad har man det till? Trafikinfo får man ju genom RDS och TA sedan snart 30 år tillbaka.
aGPS? Helt onödigt om den inte använder nätverket för att ladda ner kartorna så dom inte är ett år gamla redan när bilen köps.
Jag är helt för bluetooth-handsfree men därifrån är steget långt till en uppkopplad bil.
När Carplay och Android Autoversionerna blir för gamla och slutar stöda applikationer, och inte längre gör att uppgradera till en ny version, vad gör man då?
Jag fick byta mobil för att bankappen inte fanns till min gamla Andriodversion, men en bil är en hel den dyrare än en telefon...
Vill inte vara emot tekniken, men det är hälsosamt att ifrågasätta den :)
Kommentarer
Starta laddningen till El-bilen, motorvärmaren eller sätta på lamporna (om man parkerat i skogen) är några funktioner jag tycker verkar vettiga.
Just Carplay är ju tänkt att slippa behöva uppgraderas på samma sätt som idag då det är mobilen som är intelligensen, men hur det blir med det återstår väl att se. Men på pappret verkar det rätt smart.
Sen är det ändå en intressant fråga rörande just uppdateringar till bilar och sannolikt något som måste lyftas framöver då tekniken blir mer avancerad.
Jag skulle redan idag vilja få en chart från biltillverkaren där dom beskriver hur länge dom tänkte supportera min bilmodell med programuppdateringar.
Det pratar ju också om att man ska kunna starta bilen med mobilen osv (artikel tidigare i veckan med Volvo) och tycker det hade varit suveränt som komplement till en vanlig nyckel.
Brukar ju gå att beställa extrakort för 49:- i månaden till ordinarie abb.
I xc90's manual står det om att bilen kopplas upp via usb, bluetooth eller wifi, från telefonen, alltså tethering.
Då belastar det ju telefonens simkort.
Alternativt via bilens inbyggda modem, som är tillbehör, och kan användas som hotspot.
Där berättas det att detta kan medföra extra kostnader från den nätverksoperatör simkortet är anslutet till.
Så det ingår inte hos volvo iaf....
När det gäller carplay och android auto, uppdateras kartor ju i telefonen, beroende på vad man använder, googlemaps uppdateras löpande.
Bilens kartor om man har volvonavi kan uppdateras via fjärruppkoppling.
Dom kommer ju bara nån gång/år och kostar skjortan.....
När navigation i bilar kom tyckte jag det var häftigt, nu är det det mest överprisade tillbehöret som finns, jag skulle inte ens betala för kartan....
Inte när en telefon av enklaste snitt gör samma jobb, och man kan välja app efter smak.
Jag navigerar ibland, mest i lastbilen, och ser fördelen med samma pryl i alla fordon jag kör, som jag kan, och därför kan komma igång snabbt med.
Jo, navigatorer från biltillverkarna är verkligen sinnessjukt dyrt. Kan förstå varför vissa tillverkare valt att dra ut på att lansera det utökade stödet för mobiltelefoner då dom sannolikt måste tjänat rejält med flis på att kränga sin egna inbyggda GPS som tillbehör.
När jag läser på VW;s hemsida rörande deras connect variant så verkar det ingå uppkoppling i priset men att det bara gäller i 2 år, har inte hittat några priser efter den tiden passerat.
Ja, inte nog med att det är dyrt, man blir inlåst med den navigatorn och ljudanläggningen man köpt dyrt.
Carplay och android ger en valfrihet.
Som navigatorn i honda goldwing innan 2012, fullständigt oanvändbar som mc-navi....
Med en sån vill man kunna göra rutter för tex en semesterresa, där man valt ut vägar.
Men där sitter en bilnavi, typ, a-b och visa kartan.....
Den nya är smart, garmin rakt av, på hojens skärm, uppdateras på minneskort hos garmin online, till ett något bättre pris, minneskortet kan användas för att få in rutter från basecamp eller tyre....
Med uppkoppling, då kunde man ladda upp rutter direkt, uppdatera kartan, hitta sevärdheter ,hotell osv, eftersom en uppkopplad garmin har google search....
Kompisen har originalnavi på sin hoj, och kör med en zumo på styret för att ha nåt användbart.....
Min e-up! är uppkopplad och det är en förutsättning för att kunna använda den vintertid. Jag behöver kunna slå på värmen i förväg så att jag inte behöver ta den energin från batteriet när jag ska iväg och därigenom minska räckvidden. Det ingår ett abonnemang på tre år när man köper bilen. Uppdaterar navigatorn gör jag dock hemma vid datorn då den är löstagbar och två års kartuppdateringar ingick.
Jag använder dock Waze i telefonen för att guida mig eftersom den är bättre på att hitta förbi köer.
Starta motorvärmaren i traktorn som står 2 mil bort det är bra med sms . Att ha bilen uppkopplad tror jag inte på ,då kan dom ju lägga in fel så man måste till verkstad ,biltillverkare har varit för stora skojare tex.VAG
Kan köpa detdär med fjärrstart av extravärmare t.ex, men det försvarar ju inte resten, behövs inte en hel dator för att utföra det, har funnits länge...
Någon form av telefonförbindelse behövs för det för det är oerhört skönt att slå på värmen i bilen när man landat från en utlandsresa och har en stund i bussen innan man är framme vid bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.