Har ni som jag inte bilen tre meter utanför? Eller så kanske ni har det men väggar och skit är i vägen.
Att hitta en trådlös termometer till vettigt pris i okej utförande som klarar mer än de vanliga 30 meter fri sikt är inte alltid snutet ur näsan.
Men, så snubblade jag över en på Ö&B för några dagar sedan.
Det står 100 meter fri sikt (vilket i praktiken säkert är 60-70 meter fri sikt i bra väderlek...).
Bilen står tiotalet meter bort. Bilen i sig isolerar ju radiovågor rätt föredömligt också. Dessutom står den olyckligt nog så det är mest hus i vägen och bara en smal vinkel in mot där vi bor.
Men, döm om min förvåning: Sätter jag termometern en bit upp i fönstret som har sikt i smal vinkel mot bilen så fungerar det!
Tp 169 kronor eller något sådant.
Helt okej och lättlästa siffror. Dessutom finns det siffror att läsa av på sändarenheten.
Just nu ligger den bara på mittfacket mellan sätena. Uppsättning klurar jag på när jag orkar (det vill säga att nuvarande lösning lär bli ett permanent provisorium).
Enligt specen tror jag det var +-1 grad vilket duger gott för ändamålet att se hur lång tid det tar att få värme i bilen med parkeringsvärmaren och likaså sommartid, hur fort det går att kyla med parkeringsklimatfunktionen. Som utetermometer skulle jag inte acceptera så dålig onoggrannhet dock. Men som med allt i livet: Vad är användsningsområdet och toleranserna där =)
Just nu är det för övrigt +0,7 grader ute, regn i luften och någon form av snösörjeblaskkladdäckel på marken. I bilen är det +0,4.
Intressant att se i morse vad bra snön på bilen isolerade (trots futtiga cm). När det krupit upp mot någon plusgrad ute var det fortfarande -1,1 i bilen. Sedan kom det sakta i kapp men det tog sin tid.
Kommentarer
Du läser inte så noga va?
En fundering. Kommer inte enheterna dra extra mycket batteri när dom är ifrån varandra och söker ??
Jag har tänkt köpa nått liknande, bilen står en bit bort, och jag hör/vet inte om värmaren är igång.
Jag vill veta tempen när jag kör värmaren och kylning sommartid.
Om detta stör dig behöver du inte läsa.
Dessa termometrar broadcastar alltid på samma effekt så avstånd inverkar enbart på mottagningen.
X,
En del har så mycket fritid att de måste hitta saker att hacka på andra för. Klart man vill optimera värme och kyla så gott det går.
Somliga vill gärna elda för kråkorna främst för att reta folk som inte ser miljön som en förbrukningsvara. Att de får sig själva att framstå som smått begränsade i tänkandet klarar de inte att processa.
Tänkte detsamma men höll mig ifrån det i skrift.
För att förtydliga för de med fyrkantigt tänkande:
Vårat liv är så hopplöst så att timer i bilen inte funkar bra de flesta gångerna. Direktstart är alltså minst dåligt. Då vill jag jag spara på el, miljö och ekonomi genom att köra optimal tid.
Ett sätt att börja med är att kontrollera kupétemperaturen. Innan har jag gått på känsla och beprövad erfarenhet men kunskap är trots allt bäst.
Nästa steg är att kontrollera motortemperaturen vid optimal kupétemperatur (det vill säga tinad bil med rimligt dräglig värme inuti).
Jag säger som Werner von Siemens; "att mäta är att veta". Det finns inga onödiga mätvärden! :-)
Eller hur!
Mäta Rätt är däremot skitsvårt, men i vissa lägen är ju Rätt inte så noga trots allt, även om det svider lite att veta att det inte blir rätt. :-p
Berättar inte appen när värmarens/kylarens uppdrag är klart?
Om jag direktstartar så går den tills tiden är ute (40 minuter tror jag är max?)
Om jag sätter timer så är den ju uppvärmd till tiden man sätter.
Men, som sagt, om jag direktstartar - när är det rimlig temperatur inne? Hur fort går uppvärmingen om det är -10 grader ute? Och så vidare.
Så jag vet att, ja, nu är det -10, då behöver jag i allafall 20 minuter.
Nu är det 0 grader och då räcker 10 minuter, och så vidare.
Om det nu räcker med säg en kvart vid en viss temperatur så är det u nödigt att den brummar en halvtimme, som exempel.
När det är varmt och man fläktar ur bilen - hur lång tid tar det att få rimlig temp? Om jag startar motorn så ACC går igång, hur lång tid tar det? (extremt värmekänslig dotter) Så man har ett hum om att, ja, nu behöver jag vädra ur en kvart för att det skall funka och så vidare.
Min granne löser det på sitt sätt, oavsätt vinter eller sommar. Han startar bilen och går in och tar en kaffe. Efter 10-15 minuter så håller bilen exakt den temperatur som kliman står på, oavsätt väderlek, och rutorna är isfria på vintern.
Jag vet inte riktigt om jag missuppfattat TS inledande inlägg. Frågan gäller alltså en inne/ute-termometer som inte behöver FRI SIKT och som dessutom går längre än de vanliga 30 metrarna.
Det sista kravet har jag inte något svar på. Men alla termometrar jag har/äger eller har testat har INTE krävt FRI SIKT! Jag har ett hörn i hallen där alla mina termometrar hänger och sändarna sitter på allt ifrån uppe på min ouppvärmda vind, nere i källaren, ute i garaget och i fyra av mina uthus. Och mellan termometrarna i hallen och sändarna är det självklart inte fri sikt. Termometrarna är något i stil med denna dvs lågprisprylar men funkar trots det låga priset.
Länk till Clas Ohlson
https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-termometer-ute-inne/36-6720
Alla klarar ju ej fri sikt, men definitivt inte utlovad räckvidd.
Stå det 30 meter fri sikt så reduceras det märkbart beroende på typ av väggar, antal väggar med mera.
Därav vill man i detta fall ha en med LÅNG räckvidd fri sikt.
Denna jag hittade står att den skall klara 100 meter.
När den ligger i bilen (effektivt skärmad av alla plåtar och annat) och så med en vägg som hamnar i skarp vinkel (innebär mycket väggmaterial att ta sig igenom) så fungerade det, om jag satte den i ett fönster med fri sikt mot bilen.
Avståndet till bilen är tiotalet meter.
En 30-meters funkar däremot inte där, men väl mycket bra för att mäta tempen ute. Där är det cirkus tio-femton meter, en vägg att passera nästan vinkelrätt och någon större buske.
Skulle gärna hitta en som klarar typ 200 meter fri sikt, har en trådad sensor och inte kostar skjortan. Så jag kan mäta vattentemperaturen vid sommarstugan =)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.