Vi Bilägares forum

Tesla Model S 85D

Tesla Model S 85D

Jag är okunning om bilar som ert drivs på el, men när jag läste en artikel i DN igår, dök en mängd frågor upp och som jag gärna skulle vilja ha svar på. Här på detta forum verkar det finnas personer med djup kunskap om ny teknik så jag gör ett försök.
Den bil som beskrevs har både främre och bakre motor 367 resp. 221 hk totalt 588 hk. Acceleration 0-100 km/tim angavs till 4,4 sekunder. Räckvidden på sommaren var ca. 45 mil och på vintern ca. 33 mil. Bilen väger 2.200 kg, och med batterikapacitet 85 kwh.
Den springande punkten när det gäller bilar med enbart eldrift är ju batterikapaciteten, eller hur långt man kan komma på en laddning. Är den bil jag frågar om permanent fyrhjulsdriven eller går den i normala fall med drivning fram eller bak, och fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt eller om man själv önskar det.
Känns ju lite motsägelsefullt först med "ren" eldrift och sedan med prestanda av direkt "overkill" kapacitet. 588 hk är förmodligen 3-4 gånger mer än medelvärdet på de bilar vi använder.
Om man t.ex. skulle begränsa motoreffekten eller bara ha en motor på halva effekten skulle det ändå bli knappt 300 hk, och hur mycket ungefär skulle då körsträckan kunna ökas?
Tacksam om någon skulle kunna utveckla detta.

Uppdaterat: 2016-05-08 15:54

Kommentarer

Den driver i båda ändarna hela tiden, men värt att påpeka är att körsträckorna som nämns är vid normal körning. Använder man effekten vid alla möjliga tillfällen så sjunker räckvidden markant. Det är som med en bensinbil, kör man hårt får man tanka ofta.
Tyvärr väger bilen massor och har stora hjul så det går åt energi även vid lugn körning. Det verkar som om de brukar ligga runt 2 kWh/mil ungefär vid normal körning.

Uppdaterat: 2016-05-08 18:24

Som jag förstått så är 4wd mer effektivt i detta fall då det blir mindre risk för spinn. Tesla säger själva att räckvidden ökar tack vare 4wd (och två mindre elmotorer istället för en stor), men skulle tro det är marginellt, men ingen förlust i alla fall. Största fördelen med 4wd är förstås 4wd på vintern.

Det är ju inte som en konventionell bil som har kardanaxel och energiförluster. Så 4wd på en elbil är nåt annat.

Vad gäller elmotorerna skulle jag gissa att det större problemet är att bilen väger 2 ton, så att minska styrkan på elmotorerna skulle nog inte göra så mycket och den får ju inte heller bli undermotoriserad. En poäng med bilen är ju också att den är pigg, man betalar både för att det är ovanligt bra prestanda och ovanligt bra räckvidd. Och Elon Musk säger själv att dom aldrig kommer tillverka en långsam bil. Vill man ha mer energioptimering i elmotorerna och därmed slöare bil så måste man alltså välja ett annat märke eller kanske dom nya billigare modellerna som är på gång som modell 3.

Uppdaterat: 2016-05-08 19:44

Vidstige, det är inte "ovanligt bra prestanda och ovanligt bra räckvidd", det är antingen bra prestanda eller bra räckvidd som gäller.
Precis som Mäkinen skriver så minskar räckvidden enormt om man ger järnet!

Uppdaterat: 2016-05-08 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enligt Energimyndigheten i USA så är energiförbrukningen 2,24 kWh per mil med Teslan. Bilen med två elmotorer och fyrhjulsdrift är energisnålare än med den med bara en motor beroende på att man har olika utväxlingar mellan elmotor till framhjulen jämfört med utväxlingen för bakhjulen. Så när man vill ha snabbast acceleration så jobbar bägge motorerna tillsammans och när man sedan kör i motorvägsfart så används den motorn som har en anpassad utväxling för den hastigheten vilket gör att bilen går energisnålare än med en motor. Max motoreffekt i eldrivna fordon gör inte så stor skillnad i effektivitet.
På sidan 63 i US departement för energi rätt så noggranna genomgång av en bil som delvis drivs med elmotor så ser man att även elmotorer i eldrivna bilar har bättre verkningsgrad inom vissa varvtal och belastning och det är därför Tesla har olika utväxlingar på sina två elmotorer för att på så sätt får elbilen längre räckvidd än med en elmotor. Bilen som redovisas på sidan 63 har en variabel utväxling som gör att elmotorn kan med datorns hjälp hålla den utväxlingen som för stunden ger bäst verkningsgrad utan att ha två motorer till hjälp.
http://info.ornl.gov/sites/publications/files/Pub26762.pdf
Ellok och motorvagnståg har bara en utväxling mellan elmotorer och hjul men har och andra sidan nästan obegränsat med energi att tillgå så då spelar inte några procents förlust någon roll.

Uppdaterat: 2016-05-09 11:54
Elbil2

Deeds, bilmässor och lättklädda kvinnor hör däremot ihop. ;)

Uppdaterat: 2016-05-09 12:21

Jo det är riktigt.jag gillar både vackra damer och vackra bilar ock kombinationen är inte fel.
Men nu handlar det ju om Tesla!

Uppdaterat: 2016-05-09 14:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, model s är rätt snygg och anses väl allmänt som den snyggaste elbilen som säljs i lite större volymer.

Uppdaterat: 2016-05-09 15:15

Jag tycker att Renault Zoe är snyggare. Model S är för anonym och skulle kunna vara Fords storebror till Mondeo. "Scorpio the next generation"

Uppdaterat: 2016-05-09 19:52

Anti, du vet mycket väl att alla bilar inte var elbilar från början, förutom el fanns ju ånga ( fotogen) och våra vanliga förbränningsmotordrivna, ofta på sprit.
Men de eldrivna var populära på den tiden trots att de inte hade något elektroniskt bling-bling.

Uppdaterat: 2016-05-09 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för värdefull information på min fråga fram till och med inlägg #5.

Uppdaterat: 2016-05-09 22:23

Anti, man behöver inte vara med på den tiden från förr.
Det finns möjligheter att undvika att vara historielös, faktiskt fler idag än det någonsin funnits!

Uppdaterat: 2016-05-10 20:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre