Gissningsvis fel på en kontakt, kabel, eller sensor som nämnda kamaxel - (men den typen av givare och sensorfel har jag ingen erfarenhet av och säger därför inget om) någon form av glapp kopplad till startmotorn som inträffar slumpvis.
Klassiskt, extremt svårt att upptäcka men så enkelt och obetydligt när man väl hittar orsaken.
Det är lätt att överdramatisera att en bil inte startar, man tror lätt att det måste vara ett allvarligt fel, men de svåraste att upptäcka är inte de allvarliga felen utan de extremt små och obetydliga.
Hade en gång en bil som bara dog då och då och var omöjlig att starta och inget fel gick att hitta någonstans, efter ett års letande visade det sig att en kontakt till en säkring blivit lite böjd så det gav dålig kontakt och säkringen glappade, en liten tryckning på det och problemet var löst.
Intermittent fel i startmotorn är också möjligt. Vi hade nåt liknande i vår "gammel-Mazda" för nåt år sen och då ordnade det sig via en "ny" (begagnad) startmotor ifrån bilskroten. Men som redan nämnts - det kan vara många olika orsaker och sådana här fel är inte jämt så lätta att hitta.
Man kan ju också vilket är bäst, åka till verkstaden och koppla upp sig mot deras dator och få felkoderna direkt. Då slipper man leta.
Pratade med frus bror igår, som är bilmek och han berättade att de fått in en Opel Corsa som var svårstartad. Diagnosdatorn visade att det var fel på kamaxelgivaren.
Uppdaterat: 2017-06-04 10:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
I solonoiden som sitter som en cylindrisk klump på startmotorn finns det ett kopparbleck som fungerar som en kontakt mellan batteriet och startmotorn och med tiden blir den kontakten skadad av upprepade ljusbågar när man startar bilen och då säger det bara klick då drevet på startmotorn går in i kuggkransen på förbräningsmotorn men startmotorn får ingen ström så att den går runt.
Ibland går solonoiden att plocka isär för rengöring men ingen del fall är den ihopnitad och då får man byta ut den eller hela startmotorn.
http://www.aa1car.com/library/2002/cm10220.htm
"Vad kan felet vara återkommer 3-4 ggr/år bara"
Det förefaller ju vara ett glapp någonstans, förmodligen i lågeffektdelen. Reläkontakter för högeffekt brukar bli så brända att de lägger av helt.
Som N-iklas helt rätt skriver kan det bli extremt svårt att hitta.
Men följ de tips du fått här till att börja med och nästa gång det händer försök att snabbt ta dig till verkstan och be dem kolla felkoder.
Det var lättare förr i tiden.
A-Fordar hade egenheten att när de blev slitna (och det blev de tidigare än vad ryktet säger) låste kuggarna i startmotordrevet fast på kransen och motorn gick inte att starta ens med veven, den satt helt fast.
De som var ute för det här lärde sig snabbt att lossa på startmotorns fästskruvar, ruska till lite och skruva fast den igen.
Sedan kunde den gå att starta med startmotorn många gånger utan problem.
Uppdaterat: 2017-06-04 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Byt kamaxelgivare.
Gissningsvis fel på en kontakt, kabel, eller sensor som nämnda kamaxel - (men den typen av givare och sensorfel har jag ingen erfarenhet av och säger därför inget om) någon form av glapp kopplad till startmotorn som inträffar slumpvis.
Klassiskt, extremt svårt att upptäcka men så enkelt och obetydligt när man väl hittar orsaken.
Det är lätt att överdramatisera att en bil inte startar, man tror lätt att det måste vara ett allvarligt fel, men de svåraste att upptäcka är inte de allvarliga felen utan de extremt små och obetydliga.
Hade en gång en bil som bara dog då och då och var omöjlig att starta och inget fel gick att hitta någonstans, efter ett års letande visade det sig att en kontakt till en säkring blivit lite böjd så det gav dålig kontakt och säkringen glappade, en liten tryckning på det och problemet var löst.
Intermittent fel i startmotorn är också möjligt. Vi hade nåt liknande i vår "gammel-Mazda" för nåt år sen och då ordnade det sig via en "ny" (begagnad) startmotor ifrån bilskroten. Men som redan nämnts - det kan vara många olika orsaker och sådana här fel är inte jämt så lätta att hitta.
Man kan ju också vilket är bäst, åka till verkstaden och koppla upp sig mot deras dator och få felkoderna direkt. Då slipper man leta.
Pratade med frus bror igår, som är bilmek och han berättade att de fått in en Opel Corsa som var svårstartad. Diagnosdatorn visade att det var fel på kamaxelgivaren.
I solonoiden som sitter som en cylindrisk klump på startmotorn finns det ett kopparbleck som fungerar som en kontakt mellan batteriet och startmotorn och med tiden blir den kontakten skadad av upprepade ljusbågar när man startar bilen och då säger det bara klick då drevet på startmotorn går in i kuggkransen på förbräningsmotorn men startmotorn får ingen ström så att den går runt.
Ibland går solonoiden att plocka isär för rengöring men ingen del fall är den ihopnitad och då får man byta ut den eller hela startmotorn.
http://www.aa1car.com/library/2002/cm10220.htm
Man kan även kolla jordflätan mellan motor och kaross. Samt pluskabeln och dess anslutningar i båda ändar.
"Vad kan felet vara återkommer 3-4 ggr/år bara"
Det förefaller ju vara ett glapp någonstans, förmodligen i lågeffektdelen. Reläkontakter för högeffekt brukar bli så brända att de lägger av helt.
Som N-iklas helt rätt skriver kan det bli extremt svårt att hitta.
Men följ de tips du fått här till att börja med och nästa gång det händer försök att snabbt ta dig till verkstan och be dem kolla felkoder.
Det var lättare förr i tiden.
A-Fordar hade egenheten att när de blev slitna (och det blev de tidigare än vad ryktet säger) låste kuggarna i startmotordrevet fast på kransen och motorn gick inte att starta ens med veven, den satt helt fast.
De som var ute för det här lärde sig snabbt att lossa på startmotorns fästskruvar, ruska till lite och skruva fast den igen.
Sedan kunde den gå att starta med startmotorn många gånger utan problem.
Tackar för alla tips, ska söka djupare vid nästa "klick"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.