Vi Bilägares forum

Slangvärmare DEFA

Slangvärmare DEFA

Halloj!

Jag har precis beställt en ny KIA Sportage -20 och ville ändra motorvärmaren från en kontaktvärmare till en slangvärmare. Säljaren som jag pratade med gick ut till verkstaden för att fråga om detta var möjligt men enligt personen han pratade med då förklarade att detta inte var möjligt på bensinmotorer utan enbart dieselmotorer?

Jag känner mig väldigt skeptisk till det påståendet och därför vänder jag mig nu till er. Kan slangvärmare endast monteras på dieselbilar och inte bensin?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar Rasmus

Uppdaterat: 2019-12-17 11:31

Kommentarer

Det har jag hört förut och det kanske kan vara så av olika anledningar.

Trångt, ingen öppen cirkulationskrets, ingen stigande slang. mm.

Men kontaktvärmare på 300v som sitter utanpå tråget och skall värma blocket/oljan eller vattnet.

300w och 100w går rakt ut i motorutrymmet, det förstår man är otroligt dåligt och ett chämt som kostar typ 6-7000:-

Jag har satt in slangvärmare på många bilar som det inte ska gå och då kompletterat med Calix cirkulationspump på den krets som går in på värmepaketet.

Det blir riktigt bra snurr på vattnet och hela 550w levereras till hela motorblocket som då blir riktigt varmt.

Naturligtvis en betydligt jobbigare instalation då man måste söla med glykolvatten.

Min uppfattning är att man hellre sätter in kontaktvärmaren och tar samma pris på mindre man timmar och får mer vinst.

Anledningen att man tar det på dieseln är att du skulle få köra 2 mil innan dieselmotorn få upp tempen då kias bensin motor alstrar något snabbare värme.

Det är vad jag tror.

Eller så köper man en skoda med fabriksmonterat bränslevärmare på 5000w och slipper ha någon som borrar och kopplar i nya bilen och bilen blir varm på alla platser.

Uppdaterat: 2019-12-17 14:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Det har jag hört förut och det kanske kan vara så av olika anledningar.

Trångt, ingen öppen cirkulationskrets, ingen stigande slang. mm.

Men kontaktvärmare på 300v som sitter utanpå tråget och skall värma blocket/oljan eller vattnet.

300w och 100w går rakt ut i motorutrymmet, det förstår man är otroligt dåligt och ett chämt som kostar typ 6-7000:-

Jag har satt in slangvärmare på många bilar som det inte ska gå och då kompletterat med Calix cirkulationspump på den krets som går in på värmepaketet.

Det blir riktigt bra snurr på vattnet och hela 550w levereras till hela motorblocket som då blir riktigt varmt.

Naturligtvis en betydligt jobbigare instalation då man måste söla med glykolvatten.

Min uppfattning är att man hellre sätter in kontaktvärmaren och tar samma pris på mindre man timmar och får mer vinst.

Anledningen att man tar det på dieseln är att du skulle få köra 2 mil innan dieselmotorn få upp tempen då kias bensin motor alstrar något snabbare värme.

Det är vad jag tror.

Eller så köper man en skoda med fabriksmonterat bränslevärmare på 5000w och slipper ha någon som borrar och kopplar i nya bilen och bilen blir varm på alla platser.

Håller med om allt mso1000 skriver här ovan, MEN jag tror nog de flesta bilmärkena i Sverige kan leverera bränslevärmare till sina bilar utom Tesla förstås.

Uppdaterat: 2019-12-17 15:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Man får inte glömma vad man får och inte får med avseende på Kias 7:åriga garanti. Så är troligen inte bara att börja installera hej vilt.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Man får inte glömma vad man får och inte får med avseende på Kias 7:åriga garanti. Så är troligen inte bara att börja installera hej vilt.

Ja Guran så är det garanterat.

Uppdaterat: 2019-12-17 16:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
christer_1 skrev:

mso 1000 wrote:Det har jag hört förut och det kanske kan vara så av olika anledningar.

Trångt, ingen öppen cirkulationskrets, ingen stigande slang. mm.

Men kontaktvärmare på 300v som sitter utanpå tråget och skall värma blocket/oljan eller vattnet.

300w och 100w går rakt ut i motorutrymmet, det förstår man är otroligt dåligt och ett chämt som kostar typ 6-7000:-

Jag har satt in slangvärmare på många bilar som det inte ska gå och då kompletterat med Calix cirkulationspump på den krets som går in på värmepaketet.

Det blir riktigt bra snurr på vattnet och hela 550w levereras till hela motorblocket som då blir riktigt varmt.

Naturligtvis en betydligt jobbigare instalation då man måste söla med glykolvatten.

Min uppfattning är att man hellre sätter in kontaktvärmaren och tar samma pris på mindre man timmar och får mer vinst.

Anledningen att man tar det på dieseln är att du skulle få köra 2 mil innan dieselmotorn få upp tempen då kias bensin motor alstrar något snabbare värme.

Det är vad jag tror.

Eller så köper man en skoda med fabriksmonterat bränslevärmare på 5000w och slipper ha någon som borrar och kopplar i nya bilen och bilen blir varm på alla platser.

.

Håller med om allt mso1000 skriver här ovan, MEN jag tror nog de flesta bilmärkena i Sverige kan leverera bränslevärmare till sina bilar utom Tesla förstås.

Jo då är det Christer men det kostar rejält extra på många andra fabrikat.

Kompisens subaru skulle kosta 27000:- extra vid eftermontering av webasto vid nybilsköpet.

På tex skoda mfl pratar man kanske runt 10t för webasto och då är det fabriksmonterat och integrerat i bilen med app, skärm meny och fjärrstart.

Uppdaterat: 2019-12-17 16:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det stämmer absolut inte att slangvärmare bara kan monteras på dieselbilar, det finns massvis med slangvärmare till bensinbilar. Däremot kan det vara så att Kian har så trångt motorrum/dragit kylvattenslangarna så tokigt et.c. att DEFA inte har bemödat sig med att ta fram en märkesspecifik slangvärmare. Mata in bilens regnummer på DEFAs hemsida och se vilka värmare de säljer till just din bilmodell.

Uppdaterat: 2019-12-17 16:58

Det har ju absolut inget med bensin/diesel att göra.

Det handlar isf om kylsystemet konstruktion eller bara platsbrist runt motorn.

På många bilar finns det helt enkelt ingen platts för en slangvärmare oavsett motortyp.

Uppdaterat: 2019-12-17 20:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag är tämligen säker på att DEFA inte brytt sig, de gillar sina "plåster" för det är billigt och enkelt, dessutom slipper mecken glykol på händerna. Calix har det säkerligen, om det finns en bra krets för det, eftersom de alltid går för att värma vatten först. Kolla om Calix har en lösning

Uppdaterat: 2019-12-17 22:58
*Robban

Defa eller Calix spelar ingen roll utan har ungefär samma utbud.

Ibland har den ena en lösning ibland den andra.

En kontaktvärmare är en enkel och idiotsäker installation utan risker men skrämmande dålig lösning för att få en varm motor.

En rätt monterad slangvärmare har alltid typ 150-200% bättre värdeöverföring till motorn.

Men den har risker både vid dålig installation och rätt installation då den kräver ingrepp i kylsystemet.

Dessutom kan den gå sönder vid dålig själv cirkulation.

Inte helt ovanligt vid intermittent drift viket är vanligt i tex parkeringshus.

Denna risk elimineras helt om man sätter in Calix cirkulationspump och dessutom ökas effekten och överföringsgraden på värmen.

Jag kan nämna mitt eget exempel att i dag med 7 minusgrader kallt ute och efter stolpens timer på ca 1,5-2 timmar (tror jag) så var motortemp mätaren en bit upp och ljummen luft kommer direkt vid motorstart.

Skulle jag haft 300w kontaktvärmare så hade jag fått lyfta på huven och lägga handen på värmaren för att förstå att den varit på.

Men som sagt tidigare så på många moderna bilar finns det ingen eller minimalt med platts för att sätta in en slangvärmare på ett långsiktigt driftsäkert sätt.

Uppdaterat: 2019-12-19 15:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, det spelar stor roll...

Calix har alltid en ambition att hitta en lösning som innebär att man värmer vattnet. Om det vekligen inte går så blir det kontaktvärmare.

DEFA lägger inte många minuter på om det går att värma vatten utan det är snabbare, billigare och enklare med en kontaktvärmare.

Uppdaterat: 2019-12-19 20:53
*Robban

Nja Robban tror du verkligen det.

Tror jag sett lösningar för defa som Calix inte haft.

Ja kanske du har rätt ändå om det.

Uppdaterat: 2019-12-19 21:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I detta fallet, MSO så har jag rätt. Jag har varit hos Calix många gånger och tittat på lösningar som de testar fram så...

Uppdaterat: 2019-12-19 21:40
*Robban

Tycker att min kontaktvärmare verkar göra någonting i alla fall. Mätarnålen rör sig lite ibland..

Det är Calix variant på 400W lite mer än DEFAs. Det måste ju vara bra att få oljan lite ljummen istället för minusgrader.

Bor i Norrbotten så här blir det kallt..

Uppdaterat: 2020-01-07 22:10
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Din värmare Micke måste sitta på motorblocket om den gör utslag på tempmätaren, och då värmer den oljan i tåget väldigt lite, om ens alls.

Jag har själv värmare på tåget, och det blir ljummet efter några timmar, men resten av motorn är fortfarande kall.

Uppdaterat: 2020-01-08 08:11

Jo, den sitter direkt på oljetråget, jag tänker att ljummen och mindre viskös olja borde vara bättre än ingen värme..

Men visst hade nog "custom" slangvärmare och pump varit bättre eller en sån där komplett historia med inbyggd pump från tyskland.

Jag har sålt både DEFA och Calix och jag kan också säga att Calix ofta har slangvärmare där DEFA har kontaktdito.

Uppdaterat: 2020-01-08 19:26
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min kontaktvärmare sitter på oljetråget och efter ett arbetspass och ombyte (9 timmar) så har det i princip inte hänt ett skit. Nu har jag ju en fysiskt ganska stor motor men nog ska mätaren hinna passera det vita strecket längst till vänster.

Köpte en lf bros slangvärmare och då ser det ut såhär efter ca en timme, förvisso någon plusgrad ute.

Bild borttagen.

Jo jag vet att tempmätaren är ett mindre bra jämförelseinstrument då värmarna värmer olika media.

Uppdaterat: 2020-01-09 11:24
It's a very good idea to leave a sinking ship

[quote=JohanE]Min kontaktvärmare sitter på oljetråget och efter ett arbetspass och ombyte (9 timmar) så har det i princip inte hänt ett skit. Nu har jag ju en fysiskt ganska stor motor men nog ska mätaren hinna passera det vita strecket längst till vänster.

Köpte en lf bros slangvärmare och då ser det ut såhär efter ca en timme, förvisso någon plusgrad ute.

..

Johan jag såg denna if bros värmare på nätet.

Tror det är Kina och att den orsakade några bilbränder för några år sedan.

Nu förbättrad med Defas kontakt men jag undrar..

Nja jag skulle nog inte sätta in denna i en nyare bil.

1000w, har du ingen kupevärmare i bilen Johan eller har tu 10A säkring.

Jag satte in en Calix 550w slangvärmare med Calix vattenpump på min T-cross för det känns som säkrare med svensk kvalitet fast det kostade en tusenlapp extra.

Och mätarnålen rörs efter typ 2 timmar och hela motorn är ljummen vid minus 10.

Testade först i garaget och efter en timmes drift kunde man knappt ta på ventilkåpan, typ 50 grader.

Ja nog är det att föredra slangvärmare mot dessa kontaktvärmare som kan vara på allt mellan 200w till max 350w och värmer utifrån på blocket eller tråget.

Uppdaterat: 2020-01-09 19:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ser man på, den värmaren har jag missat, smart pryl.

Uppdaterat: 2020-01-09 20:17

Har ingen kupévärmare än. Jag har funderat på om det går att tjuvstarta kupefläkten då motorvärmaren är igång men då är frågan om jag ställer till det med bilens styrboxar.

Uppdaterat: 2020-01-11 06:24
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE skrev:

Har ingen kupévärmare än. Jag har funderat på om det går att tjuvstarta kupefläkten då motorvärmaren är igång men då är frågan om jag ställer till det med bilens styrboxar.

Det finns ju kupévärmare med två effektsteg.

Jag har en sådan och det har hänt att jag fått köra på den lägre nån gång.

Tror det är typ 1000/400w på min cupevärmare.

Dvs 550wMotorvärmare +1000w funkar oftast med 6A säkring.

Stolpen kyler säkringen bra.

Uppdaterat: 2020-01-11 11:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html