Vi Bilägares forum

Skötsel bilbatteri

Skötsel bilbatteri

Intressant artikel om batteriladdning etc som fick mig en tankeställare om att start-stopp kan förkorta batteriets livstid rejält. Kanske bättre att stänga av den funktionen?

En annan grej jag inte tänkt på är att man kan ladda batteriet via cigg-uttaget, funkar det på alla bilar?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170305/batteriladdare-underhaller-batteriet-tips-fallgropar-spara-pengar/

Uppdaterat: 2017-03-05 14:44

Kommentarer

Min Volvo har två batterier, ett litet vid motorn för start/stopp och det stora i bagaget.

Start/stopp är inaktiverat automatiskt om spänningen är för låg.

Och nej man absolut inte ladda alla bilar via ciguttaget, det kan tom förstöra saker.

Volvon får endast laddas via två punkter som sitter under huven speciellt avsedda för det.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-03-05 15:04

Ja, start/stopp sliter på batteriet, därför har alla bilar med den funktionen ett AGM-batteri som har en större tålighet för djupurladdning. Att Volvo har två batterier är för att det lilla är för att hålla igång alla funktioner när bilen är i stopp-läge och för att saker inte skall doppa i samband med start som sker av det stora batteriet. Det kan säkert vara så på andra märken med Start/Stopp.

Uppdaterat: 2017-03-05 15:11
*Robban

Stämmer att startbatteriet i bagaget är ett AGM.

Uppdaterat: 2017-03-05 15:20

Körde 4 år med förra bilen som hade start/stopp utan att jag märkte några problem - och jag hade inte heller motorvärmare som skulle kunnat underlätta starterna vintertid. Möjligen kan flitig användning av diesel/bensin-värmare innebära att man bör hjälpa batteriet på traven med lite extraladdning då och då men annars har jag inte sett detta behov. Och många cigg-tändaruttag är ju kopplade via tändningen och därmed inte aktiva när tändningen är avslagen så den lilla "bagatellen" begränsar ju också möjligheten att ladda den vägen.

Uppdaterat: 2017-03-05 16:58

Att värmarkörning sliter på batteriet är en sanning med modifikation. Däremot så om man kör mycket värmare och inte har koll på laddstatus så finns risk att man allt för mycket kör med ett batteri som ligger för lågt och därmed sulfaterar och då inte klarar av att hålla laddning och inte heller tåla belastning vid kyla.

Som alltid med batterier så gäller det att hålla upp laddnivån på 90-100% för att batteriet skall klara sig längre, det gäller även vi start/stopp, men dessa bilar skyddar batteriet genom att stänga av S/S när kapaciteten blir för låg i batteriet.

Jag har en trevlig mojäng som jag ser aktuell status och fullständig logg på mitt batteri, från CTEK

Uppdaterat: 2017-03-05 17:06
*Robban

Grundregeln är har jag fått lära mig, man skall åka lika långt i tid som bilvärmaren gått, annars laddar du ut batteriet sakta men säkert och det är precis som EnannanRobban skriver: laddnivån skall hållas på 90-100% för att få lång livslängd på batteriet. CTEK är guld värd Robban.

Uppdaterat: 2017-03-05 19:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Fast jag kör inte med CTEK laddare så ofta utan en CTEK Battery Sense, en batterilogg som synkas med telefonen som ger mig "blykoll" på mitt batteri.

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/CTX%20BATTERY%20SENSE

Uppdaterat: 2017-03-05 19:57
*Robban

Sen är det frågan vad start/stopp sparar i bränsle under batteriets livstid.

Troligen mer än den ökade batterikostnaden, och då går det ju plus....

Det har ju med körtypen att göra, startstopp hade ju inte gett mig mycket, som oftast rullar frän start till mål på vägen till jobb.....

Uppdaterat: 2017-03-05 20:58

Har svårt att tänka mig att start/stopp sliter speciellt på batteriet i större delen av sverige. Jag brukar stänga av finessen vid kökörning eller liknande, tar 4-5 stopp innan bilen själv fattar att man är i en kö. Annars stängs bilen av max 4-5 gånger på vägen till jobbet för min del.

När jag hade batteri i motorrummet tvättade jag av det med lite ljummet vatten, laddade och smorde polerna en gång om året, hade aldrig ett enda problem.

Uppdaterat: 2017-03-06 10:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Start-stopp i kombination med många korta sträckor verkar ha dödat batteriet i mina föräldrars BMW 118d i alla fall. De fick börja underhållsladda batteriet när bilen var 5 år och till slut tog inte batteriet laddning längre så de fick byta till ett nytt. Det nya började bråka redan efter två år. Nu var denna bil bland de första BMW-modellerna som hade start-stopp, så det har säkert hänt del. Men jag tar det säkra för det osäkra och stänger av start-stoppet i alla fall.

Uppdaterat: 2017-03-07 16:34
Skodaägare skrev:

Start-stopp i kombination med många korta sträckor verkar ha dödat batteriet i mina föräldrars BMW 118d i alla fall. De fick börja underhållsladda batteriet när bilen var 5 år och till slut tog inte batteriet laddning längre så de fick byta till ett nytt. Det nya började bråka redan efter två år. Nu var denna bil bland de första BMW-modellerna som hade start-stopp, så det har säkert hänt del. Men jag tar det säkra för det osäkra och stänger av start-stoppet i alla fall.

Håller med. Korta körsträckor kombinerat med start o stopp funktionen är helt klart döden för lång livslängd på bilbatteriet om det inte underhållsladdas regelbundet.

Uppdaterat: 2017-03-07 18:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Alla som inte kör långa sträckor får nog räkna med att stödladda batteriet oftare ju fler "finesser" moderna bilar förses med. Jag har aldrig behövt stödladda tidigare bilar, trots samma körmönster, men min nuvarande V70 "skriker" om "BATTERINIVÅ LÅG!" ungefär varannan månad... På verkstaden tyckte man jag skulle stödladda en gång i månaden vintertid, vilket jag nu gör. Då har min bil ändå inte start-stopp... Men jag misstänker att ett 1200W PTC-element, som går på med automatik om det är under +10 och numer är standard på alla Volvo, hjälper till att suga ur batteriet...

Uppdaterat: 2017-03-07 19:28

Skoda, att deras batteri blev kört beror på att de inte började ladda medan batteriet var hyggligt friskt, när väl sulfateringen börjat är batteriet bortom räddning och det sker speciellt om laddnivån ligger lågt allt för ofta.

RJ, går ditt PTC-element alltid in under +10 vid start? 1200W är ingen man skojar bort, men samtidigt görs det samtidigt som laddningen sker från generatorn. Nya SPA-bilarna har inte PTC om jag förstått det rätt.

Uppdaterat: 2017-03-07 19:33
*Robban

Min åsikt i ämnet är att tillverkning av nytt batteri och ny startmotor gör av med mer energi än man spar under bilens livslängd.

Uppdaterat: 2017-03-07 19:47

Robban - vad jag googlat mig fram till är att det alltid går in om det är under +10 och det går tills dess bilen på egen hand klarar av att upprätthålla inställd innertemperatur. Mekanikern på Volvo höll med om att det var så och att det vintertid kan innebära att det går rätt länge... Man tycker ju att generatorn borde ladda tillräckligt för att kompensera detta, men det vete sjutton... Senast bilen tände upp "BATTERINIVÅ LÅG!" så skedde det efter en resa på 3,5 mil, vilket jag fann märkligt... Det tyder ju att batterinivån blev lägre medans jag åkte.

Har e-postat Volvo och svaret jag fick var: "Alla nya bensin modeller är utrustade med PTC-element för att minska bensinförbrukningen eftersom motorn värms upp snabbare." Det tolkar jag som att även SPA-bilarna har PTC-element... :( Hos andra fabrikat brukar det enbart vara dieselversionerna som har PTC-element, vad jag hittat.

Uppdaterat: 2017-03-07 19:51

RJ, ett tips, investera i en CTEK battery sense så har du koll på hur batteriet mår i status, om inte annat så är det kul med "gadgets" ;-)

Rikard, troligen ligger något i det, jag stänger oftast av S/S men har det gärna på vid rödljus som jag vet blir en stund, det är så skönt när allt blir tyst...

Uppdaterat: 2017-03-07 20:09
*Robban

Tror att bilar med dieselvärmare saknar PTC vad gäller Volvo V90.

Uppdaterat: 2017-03-07 20:16

Tack för tipset Robban. Ska kolla upp det! :)

Tyvärr gör ju det där jäv.. PTC-elementet att jag känner mig tveksam till att köpa en Volvo igen... Fast det positiva är ju att bilen själv säger till i god tid, så jag är lite kluven till hur man ska se det... Stödladda batteriet lär man ju ändå behöva göra med moderna bilar och mitt körmönster. Fast just nu ser jag bilar som ger bra värme utan hjälp av PTC-element som en fördel. ;)

Uppdaterat: 2017-03-07 20:20

junkers - titta i affärsförslaget du fick när du köpte bilen. Under "utrustning" står det om bilen har PTC-element. Jag tror att du har det, men är inte säker.

Uppdaterat: 2017-03-07 20:23

Har värmare och saknar därmet PTC

Uppdaterat: 2017-03-07 21:04

Robban och junkers - ni har nog rätt båda två! Har nu kollat på Volvos hemsida och under V60s utrustningsnivåer kan man läsa: "PTC-element i klimatanläggningen 1200W (för T3,T4,T5, T6, T6 AWD)" Alltså inte för diesel. Har kollat på S/V90 och XC90 och på ingen av dom står något om nåt PTC-element. Skönt det då, tydligen har man fixat bra värme utan detta tillbehör på dom nya. :)

Uppdaterat: 2017-03-07 21:19

Tänk vad vi kan lära av varandra utan att tjafsa om vem som hade rätt ;-)

Uppdaterat: 2017-03-07 21:23
*Robban

;-)

Uppdaterat: 2017-03-07 21:31

Eller hur! :) Mycket bra när man kan lära sig nya saker!

Uppdaterat: 2017-03-07 22:10