Självstyrande bilar är ju inte bara fiction utan redan idag december 2015 rullar det omkring självstyrande bilar ute på våra gator och vägar. Tanken i sig är ju i mitt tycke lite extrem att man bara programmerar in resmålet och så kan man krypa bak i baksätet och lägga sig och sova medans datorn kör och man kommer fram till resmålet pigg och utvilad.
Det har tom spekulerats hur de framtida taxipriserna kommer att se ut med förarlösa bilar.
Men hur ställer du dig till detta för självstyrande bilar och i sin förlängning förarlösa bilar? Självfallet förstår jag att om allt fungerar och inte det finns några buggar eller minst lika aktuellt för oss - fukt eller frost i systemet - så kommer det att fungera bra. Men vad händer den dagen det blir det gamla klassiska "elektronikfel"?
Hörde nyligen på ett annat forum om bilägaren som enbart hade elektronisk fjärrstyrd låsöppning av bilen. Men en dag kom han ut och bilbatteriet var tomt. VE OCH FASA! Om han inte fick upp dörren kom han ju inte åt spaken och kunna öppna huven så han kunde ladda batteriet. Så det enda han kunde komma på var att slå sönder rutan för att kunna öppna dörren, dra i spaken för att få upp huven och kunna ladda batteriet.
Vad tror du om framtidens bil - den (förarlösa) självstyrande bilen?
Kommentarer
Har själv en självstyrande bil och måste säga att det fungerar rätt bra.
Dock så skriker min till rätt rejält och det blinkar "ta kontroll" i displayen om den upptäcker att jag släppt ratten i mer än 5 sekunder.
Det kommer det alltid finnas barnsjukdomar eller problem med elektronik och mekanik, det designas ju av oss människor och vi gör ju som bekant misstag, men tycker inte det är själ nog att börja anamma Hedenhös livsstil för det.
Det är väl som med allt annat. Det fungerar tills det går sönder och då lagar man det!
Skulle kännas lite otryggt att färdas fram på Autobahn i Tyskland i 240 km/h och helt plötsligt elektroniken skulle fallera. Tom den svenska autostradahastigheten på 110 - 120 km/h känns tveksam när buggarna och/eller läsfelen från SSD-disken gör sig påmind.
Benny, rykten gör gällande att man kan få bilen att tro att man håller i ratten om man tejpar fast en full ölburk på den. Skvalpet gör att det inte är helt dött.
@l.Mäkinen
Hahaha, jag blev faktiskt sjukt sugen på att testa detta, har inte riktigt klurat ut än vad det är som känner av att man släppt ratten.
Är mest impad över hur kraftfull styrningen faktiskt är och att en "budgetbil" har denna funktion.
I USA har flera bilar "kapats" genom att någon har lyckats komma in i bilarnas datorer och manipulera med mjukvaran. Låter ju knappast bra för framtidens självstyrande bilar.
Att någon har påvisat att det finns säkerhetsbrister ser jag bara som ett hälsans tecken, hade varit väldigt orolig annars.
Biltillverkare likt TV-tillverkare med flera bryr sig inte om säkerhet eller har valt att satsa pengarna på annat, det är väl det som dessa it-säkerhetsexperter vill påvisa genom "kapa" en bil.
Passagerarflygplan är sedan länge självstyrande. De kan till och med både starta och landa men man gör ännu inte det. Lite mer läsning om hur man gör för att göra sådana system säkra: https://en.wikipedia.org/wiki/Functional_safety
Fast flygplan har ju inte så många mötande och korsande fordon på rutten, fasta och rörliga hinder är inte så många....
Viltolyckor förekommer ju, (pippifåglar)men oftast då chauffören kör själv, under start och landning.
Inte rikrigt omsättningsbart på bilar, kanske....
Det är ju trots allt svårare att ta ner ett stort passagerarflygplan på en landningsbana i stark vind än att parkera en bil utanför Maxi i stark vind. Därav behöver stora flygplan självstyrning och dessutom är det inte lätt att hålla rätt kurs 10.000 meter upp i luften rent visuellt så för att komma rätt så behövs verkligen autopilot.
Inte mycket som är samma som bilkörning.
Nu är det ju så att man kommer att testa allt väldigt noga innan, så inget kan gå fel ute i trafiken med de självkörande bilarna (obs - ironi).
Läste att rättsfrågan skulle bli knepig om en sjäkvkörande bil skulle orsaka en olycka, så det inte var självklart att "föraren" skulle vara ansvarig...
Vem är ansvarig då? Programmeraren?
Mest intressant kommer bli hur den löser en ombyggd väg, körde på ett ställe en gång där de hade smällt upp en ny väg, fanns inte med på någon GPS och den gamla var bortgrävd. Och vanliga vägarbeten, där man knappt kan lista ut hur dom tänkt.
De lär knappast köra med endast GPS-data utan som Tesla gör nu och känner av körfältsmarkeringar där det finns.
I Usa har man precis fört igenom en ny lag på (motsvarande Sveriges Trafikverket) att datorerna i en självkörande bil klassas som förare av bilen. Detta innebär ju vad jag förstår att om man köper en sådan bil behöver man inte ha körkort längre, bilen är ju förare.
Intressant fråga från Lason1 rörande ombyggda vägar, gissar att detta är något på todo-listan att lösa för tillverkarna.
GPS data är en lösning men tror mer på att då bilarna är uppkopplande så ligger ansvaret t.ex. trafikverket att skicka ut info till bilar om status på vägar och att bilarna anpassar sig därefter. Det skulle ju kunna vara GPS data om den nya rutten eller liknande så att bilen vet.
Gissar att rättsfrågan under självkörande mode helt beror på vilken typ av olycka vi pratar om. Och det kommer nog finnas tillräckligt med data att analysera för att avgöra vem det är som bär skuld vid t.ex. en olycka.
Kan det vara så att eftersom det är i USA så blir det då mer kostnadseffektivt att stämma biltillverkaren vid en eventuell olycka än en medellös bilförare som ju ändå är utan skuld!
Flygbranschen ser problem med att trafikflyget praktiskt taget uteslutande körs med autopilot läser man här.
http://illvet.se/transport/flygplan/landar-alla-plan-i-dag-med-autopilot
Försäkringsbolagen och alla företag som sysslar med bilskador kan krympa om alla bilar blir självkörande då miljontals liv påstås sparas med självkörande bilar och då förstår man hur många övriga bilolyckor som kan undvikas där det bara skulle blir plåtskador eller lättare personskador för de i bilen eller på gatan. Sjukhusen får färre skadade till sig vilket borde vara en fördel för vården och även för mäniskor som annars skulle hamna där.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.