Hej!
Såvitt jag förstår har nya Volvo S/V90 ett påfallande avancerat semisjälvkörande system som, så länge vägmarkeringarna är tillräckligt tydliga, själv håller fart och kurs ett kort tag även om man släpper ratten.
Vad jag inte riktigt fattat är hur detta skiljer sig från systemen som finns till exempelvis VW Passat. Där kan man köpa någon sorts filassistans. Hjälper inte den också till med att hålla kvar bilen i rätt fil? Eller är det bara ett larm för om man är på väg att lämna sin fil? Jag har för mig att jag läst att även den styr bilen på rätt kurs.
Eftersom alla verkar överens om att Volvo (och Mercedes i nya E-klass) har mer avancerade system än de flesta andra antar jag att det finns väsentliga skillnader, jag har bara inte förstått precis vilka skillnaderna är. Någon här som har koll?
Kommentarer
Volvon börjar varna om du släpper ratten vet jag i alla fall...
Nästan samma funktion i i de bägge bilarna: https://www.youtube.com/watch?v=VoVPprqQyH4&feature=youtu.be&list=PL86Mhgv9jLWHxnxlDCATlb4Yfn_KN3gIL
Lane Assist är ett något enklare system än Pilot Assist. Volvos system upplever jag som mer förutseende och det kan behålla den raka kursen själv inom körfältet. På nya XC90 sitter ju det äldre Lane Assist-systemet medans S/V90 fick Pilot Assist.
Lane Assist "stutsar" mer tillbaka bilen in i körfältet mellan markeringarna, och är i behov av att man själv styr bilen. Men båda systemen är ju beroende av tillräckliga vägmarkeringar...
Tydliggörande: Vad jag rent konkret är ute efter är inte att kunna ta en lur bakom ratten (även om det vore skönt ibland), utan att några ögonblick låta bilen ta hand om sig själv medan jag sätter tillbaka bältet som det lilla barnet bredvid mig krånglat sig ur.
Volvon varnar efter 10-15 sekunder utan input från föraren. Har inte prövat S/V90 själv ännu - men i de flesta videos som finns på Tuben så verkar det vara så.
Precis, som för de flesta av oss. Några sekunders fokus på viktiga händelser i en relativt trygg körsituation.. Men systemet är inte konstart aktiverat utan fungerar (bara) på lands-/motorväg.
Nå, det är ju rätt okej ändå. På 10-15 sekunder hinner man fippla ganska mycket. Klart det hade varit bra med längre respit (givet att systemet är tillräckligt bra för det förstås), men 10-15 sekunder borde räcka.
Och då räcker det med att lägga händerna på ratten för att "få" 10-15 sekunder till etc... Dock brukar systemen stänga av sig efter tre överskridanden.
Till Passat med DSG-låda finns traffic jam assist som klarar kökörning upp till 60 km/h. Har testat systemet i en kollegas bil på Essingeleden och det funkande bra.
https://www.youtube.com/watch?v=PZdbZDl8Eqk
https://www.youtube.com/watch?v=Cn05GNZqjdk
Sen så finns Emergency assist
https://www.youtube.com/watch?v=U8hD1abLV5c
Det finns ett säkerhetspaket med led-strålkastare till Passat där all säkerhetsutrustning ingår för 13 200 kr.
Varför tar biltillverkarna extra betalt för säkerhet fortfarande år 2016?
Volvo är ju ändå rätt så duktiga och erbjuder mig veteligen säkerhetsutrustningen som standard.
Sen det där med snön vi får ibland, det har varit uppe här förut och vissa påstår att det fungerar i snöstorm, andra inte, och är det nu så beroende av synliga vägmarkeringar torde det inte fungera i snöföre...
Jag vet, jag vet!!!!!
De kan.
Blir dock lite orolig över att man kan tänka sig att under pågående körning släppa ratten och blicken framåt under 10--15 sekunder för att "serva" sitt barn... Alternativet, att stanna och göra detta, skulle för mig kännas betydligt säkrare. Bilarna är trots allt idag inte självkörande och detta är väl inte heller tillåtet med dagens lagstiftning.
På motorvägen?
Det reella alternativet är i många fall inte att stanna, utan att fixa bältet medan jag kör. Det är vad jag gör i dag, och det är nog vad föräldrar gjort i bra många år. Jag satsar en halv melon på att det är enormt mycket mer trafiksäkert att Volvon styr medan jag fixar bältet.
Inte sjutton skulle jag släppa vägen med blicken i 10-15 sekunder bakom ratten när bilen rör sig. Delar av en sekund är nog där jag drar gränsen och då är det för att trycka på en knapp jag inte brukar använda eller nåt sånt.
Leta nappar och knäppa bälten på barn trodde jag inte att någon gjorde i farten.
Håller med Mäkinen - och det var också detta som gjorde mig orolig. Även jag har varit småbarnsförälder men upplevde inte detta som nåt frekvent problem. Sen är det väl inte bara motorvägar vi åker på trots allt.
Ett: jag har inte sagt att jag ska släppa vägen med blicken i 10-15 sekunder. Det behövs inte. Det mesta av bältesfixandet kan göras med blick på vägen. Men den som inte tror att det inverkar på trafiksäkerheten... har nog fel.
Två: Barn är olika. Med era barn var det kanske inget problem. Tur för er. Men min dotter har autism. Jag kan inte förklara för henne att hon måste ha bältet på sig, för hon har inget talat språk. Det enda jag kan göra är att sätta tillbaka bältet och hoppas att hon slutligen accepterar det.
Tre: Nej, man kommer inte kunna använda funktionen på alla vägar. Funktionen kommer inte lösa hela problemet. Men löser den, säg, 60 % av problemet tackar inte jag nej till det.
Kom igen nu. Vad jag pratar om är att använda systemet som det är tänkt - av Volvo, som inte är kända för någon större vårdslöshet med sådant. Det jag pratar om höjer mycket sannolikt trafiksäkerheten, inte sänker den.
Jag kan inte tvinga er att gå med på det; vill ni förfasa er över min omdömeslöshet så är det fritt fram.
Jag tror det råder en missuppfattning om VWs Lane Assist och konstantfarthållare.
Med standardinställningarna håller sig en Passat GTE bara mellan linjerna och studsar lite men om man aktiverar avancerat läge så följer bilen sidolinjerna parallellt. Jag har kör flera undra mil med fötter borta från pedalerna och håller ratten löst i underkant, så inte larmet startar. Fungerar toppen. Man kan lätt gör FB-inlägg och titta på utsikten. ;)
Vid otydliga i linjer och skarpa svängar hänger den dock inte med. Den har inte heller någon koll på bilar rakt åt sidan som Teslan.
Jämfört med vad jag har sett på Youtube-klipp så ser jag ingen större skillnad med Volvon. VW är kanske lite konservativa för att inte dra på sig negativ publicitet.
En fördel över Volvos system är den fungerar upp till 160km/h medans Volvon är begränsad till 130km/h .
Varför måste Lane Assist fungera i 160 km/h, framförallt i Sverige?
I funderar man ens att släppa bilen i den farten ens på Autobahn bör man överväga om man faktiskt har tid att köra bil, utan kanske åka taxi, eller tåg som går som på räls i 400km/h i en del av europa...
Ang. att ta extra betalt för säkerhet så är det ju med det tydligt att klassamhället lever kvar där de med mycket pengar har råd med en säkrare bil, men så kommer det alltid vara.
Finns väl annat man kan lägga som extra? Typ obekväma hjul, häftig fjädring, andra motorer och växellådor, inredning, klädsel... Extra säkerheten kostar som regel inte speciellt mycket att installera, ett nytt program och kanske en sensor...
Jag tycker ju personligen att Volvo gjorde rätt nu med 90-serien och la det mesta av den nya säkerhetsutrustningen som standard redan från billigaste utrustningsnivån. Då får man ut detta på marknaden även bland "vanligt" folk. Sen får man betala extra för skinn och annat lull-lull istället.
Gör man som tyskarna och lägger det i paket för 20-30.000 kronor så hamnar det inte på så många bilar som väl säljs sen då de flesta prioriterar att fylla ut budgeten med större stereo, taklucka, fina fälgar m.m. istället...
Slipper man böter för att man skalar en banan i en bil med lane assist?
http://www.express.co.uk/showbiz/tv-radio/636736/Woman-fined-145-peeling-banana-drive-Good-Morning-Britain-Elsa-Harris
Fast, problemet är fortfarande att bilarna verkar beroende av vägmarkeringar för att kunna hålla sig på vägen, men det väglaget där de flesta behöver hjälp att köra bil, mämligen halt väglag, fungerar inte systemet i då, lite dumt tycker jag.
Om bilen hjälper till att köras i bra väglag kommer knappast folk blir bättre på att köra i halka...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.