Hej,
Jag undrar varför det inte går att ladda en elhybrid eller elbil under körning mha fart? Vad jag vet så fanns det för längesen generator på cykeln som genererade ström till en lampa. Varför kan man inte använda samma teknik för att ladda elbatteriet under körning? Nu verkar det bara laddas vid inbromsning och det är antagligen minimalt om du kör på motorväg.
Tack
Kommentarer
Ladda en elbil med hjälp av farten, då har du ju gjort något fantastiskt och klarat att bygga en perpetuum mobile (evighetsmaskin) och skulle garanterat få Nobelpriset i fysik.
Energin måste ju komma någon stans ifrån för att kunna fyllas på batteriet, och det får man när man bromsar/retarderar/saktar farten. Den rörelseenergin som då vabbats blir värme via bromsskivorna omvandlas istället till ström via elmotorn i bilen som då blir en generator och laddar batteriet. Så fungerar alla från fossilbilar, där generatorn i stort sett bara laddar batteriet då man motorbromsar eller bromsar med pedalen, till elbilar och allt annat där emellan. Sen så Laddar ju t.ex Toyotas ”självladdande” hybrider batteriet med hjälp av bensinmotorn.
Men oavsett så kan man ju inte skapa energi ur tomma luften, den måste komma nån stans ifrån och det är från bensinmotorn i hybrider.
Tack för intressant och bra information.
Det jag menar att det borde kunna skapas rörelseenergi från farten och hjulen i bilen, ungefär som cykelgeneratorn fungerade. Den var ju kopplad till hjulet som sen fick lampan att lysa.
För mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelgenerator
Men för att få fart på bilen så är det en elmotor som behövs och som drar energi så skall du sätta på en "generator" på bilhjulen a'la cykeln så kommer det att gå åt mera energi än vad denna återför. För cykeln så fick man trampa lite hårdare för att skapa energin som behövdes och det kommer att fungera på liknande sätt för en elbil. Det finns som sagt inte mycket som är gratis.
Nånting jag lärde mig av "Sant & Sånt" var att dynamon på cykeln gick lättare när lampan var trasig. Det hade jag inte tänkt på innan programmet, möjligen beroende på att jag undvek att ha dynamon mot hjulet när lyset ändå var trasigt.
Sant och Sånt var riktigt bra! Borde komma mer program för yngre med sådana teman, istället för det dravel de flesta barn ser på idag. :)
https://youtu.be/xa2Cag9OrHc
Jag tyckte Tekniskt magasin var väldigt bra, speciellt kugghjulen i vinjetten. https://youtu.be/5zbSvdC-0Bc
Och signaturmelodin av Count Basie Whirley-Bird https://youtu.be/uYBQzfcAvM4
Det har etsat sig i minnet, och man lärde mycket. Bra barnprogram
Guran, det var bättre förr!
Inte bilarna i alla fall !
Ja helt klart var mycket bättre förr.
Började se på Tekniskt Magasin då det var svartvitt och bara en kanal på TV.
Det var tryggt och säkert att åka ståendes på kardantunneln i baksätet på en Amazon. Framsätet var farligt så där fick man inte sitta.
Man fick köra bil sittandes i knät på far på skogsvägen från stugan när man var 10 år, fick låna bilen av farsan och köra själv på skogsvägarna vägarna hos mormor när man var 16 år. Minns att jag och kusinen gasade på och flög över ett gupp så delar av växelspaken på automatlådan lossnade :)
Så visst det var bättre förr, nu är ju allt roligt jättefarligt och förbjudet.
Nä christer, rundsmörjning var 100e mil, oljebyte efter 200!
Vad skulle det kosta idag? MB180 hade 36 smörjnipplar!
Haha. Ja saabnisse. Rundsmörjning det vet inte många vad det är nuförtiden. ;)
Och skötte man det bra höll det bra.
Och Guran jag känner exakt igen mig i det du beskrev. :)
Jag fick köra v4an sista tre kilometrarna på enskilda stugvägen från 10 års åldern.
Rundsmörjning, tändningsinställning, ventiljustering, förgasarinställning, SAE 30-olja m.m. Bättre förr?
...och upprepade inställningar av bilarna trumbromsar för att dom skulle ta hyfsat jämnt.... Ja - det var mycket som var sämre förr - det mesta egentligen.
För att inte tala om brytarspetsar.
Ständigt återkommande justeringar och utbyten.
Hyggligt enkelt på bilen och stroboskoplampan.
Men på alla mindre fyrtaktare och tvåtaktare skulle svänghjulet bort vid justering eller utbyte.
Det brytarlösa tändsystemet är nog bland dom större förbättringarna för oss vanliga brukarna. :)
Ja Pi trumbromsar på framhjulen var inget hit.
Ägde en amason 61a med trummor ett tag men det funkade
Nu är du förstås väldigt långt tillbaka, detta gällde ju mekaniska bromsar, hydrauliska trumbromsar krävde knappast justering utöver grundinställning efter backbyte.
Om du visste hur många bilar jag rundsmörjde på bensinmacken hemma på 60-talet. Handen på hjärtat de var väl inte bättre? Men jag anar glimten i ögat!
Javisst christer, men på 60-talet började ju kapslade leder komma och antalet nipplar blev färre.
Den jag nämnde, MB180 var ett skräckexempel, den tog 45 minuter för smörja och oljebyte. Den kom ju efter 170 som hade centralsmörjning och man hade helt enkelt ersatt hela rörmokeriet med nipplar!
Men jag undrar hur många av dagens bilister som har en aning om hur det var?
Intresset för teknikhistoria verkar inte vara på någon hög nivå, där var det bättre förr!
Man kan väl helt enkelt säga att har man erfarenheter av bilar från 50-talet och framåt (i mitt fall) så är det helt uppenbart att vi aldrig haft bättre bilar än nu. Och det gäller nog väldigt många saker så "det var bättre förr" tyder i regel på historielöshet eller att man helt enkelt bara bestämt sig för det gamla talesättet.
Pi, ja talesätten var bättre förr.
Hjärnan funkar väl så att den gärna minns det som var bra men förtränger det som var dåligt. T.ex. lumpen tänker jag nu på som en rätt trevlig tid, men kommer också ihåg att man under tiden den pågick tänkte en del andra tankar. Men de har så att säga blivit bortträngda ur den samlade minnesbilden.
Går nog att applicera på de flesta saker om hur det var "förr i tiden".
Ju förr desto bättre!
+100
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.