Hej vad tycker ni här om paddlar vid ratten är det något som man använder ofta eller är det helt värdelöst
Är det bekvämt med det eller?
Jag har precis klot en bil VW Tiguan 184hk R-Line med DSG7 DQ500 lådan och det är paddlar vid ratten har inte riktigt fått bilen än då den är på väg men tänkte höra med er om någon har erfarenhet av användning av de?
Paddlar vid ratten VW ?
Uppdaterat: 2016-01-24 00:28
Kommentarer
Hej.
Har haft sedan nyår, så har en kort erfarenhet av just paddlar...
Mina kommer till användning ibland så de sitter inte i vägen såattsäga.
Värdelöst enligt mig, skulle aldrig någonsin beställa detta till en ny bil.
Jag har haft bilar med paddlar i mer än tio år. Jag skulle tro att jag använt dem kanske tio gånger under alla år och då mest som demonstration.
Det är bra vid körning i väldigt kuperad terräng med långa utförsbackar för att spärra lådan för uppväxlingar, men det går lika bra utan paddlar på de bilar som inte har dem.
Jag tycker det är riktigt smidigt med paddlar. Bra vid körning när man vill ha kontroll på växlandet själv, t ex vid omkörningar eller när man drar släp av olika slag.
Men varför köper man en automat för att växla manuellt ? Gissar att dagens väl utvecklade automater sköter växlandet betydligt bättre än vad de flesta förare gör med paddlarna eller på annat sätt. För mig känns dessa paddlar väldigt malplacerade i en standardbil. Automaten köper man väl för bekvämlighetens skull - och får att slippa just det manuella växlandet.
De bilar jag kört med paddlar har växlat som de vill oavsett vad jag gjort.
Tack för alla svar, jag beställde inte till det utan det ingick i dealen så hoppas det isf finns någon användning för de för visst går de tex om jag känner att jag vill köra på 2an växel den kommer inte växla upp automatisk va om jag växlar ber via paddlarna?
Ja när det gäller nerväxling, men de växlar inte upp automatiskt i manuellt läge. Det måste man göra med paddeln, (eller spaken, då det inte finns paddlar).
Men har man manuellt växlat upp till t.ex. femman och måste sänka hastigheten rejält kommer lådan automatiskt att växla ner.
Men finessen är ju att man låser lådan mot uppväxling.
Men till det behövs inga paddlar.
Jag hade paddlar på 530dA. Använde dom lite då och då. Mest vid omkörning där jag själv vill bestämma när växlingar skulle ske. Följer de med vid köp så skulle jag använda dom men det är inget jag skulle betala extra för.
De Audi jag kört har växlat upp före rödmarkeringen trots "manuellt" läge.
Vi får väll se om det är något jag kommer använda :)
Ok, då är det inte manuellt.
Den Audi A4 D jag kört har jag inte kollat, jag kör den bara automatiskt.
Det är det väl ingen som påstått heller? Precis som med all utrustning så är det ju något som man bara använder ibland, t ex vid omkörningar (ibland) eller när man drar släp, eller bara vill köra lite aktivt på någon krokig väg :-)
Jag vill lägga i rätt växel innan en omkörning där jag behöver attackera lite och antingen använder jag spaken i manuella läget och lägger i typ 6:an eller 5:an för att vara rätt direkt när jag vill påbörja omkörningen. Med paddlar blir det samma sak, att enkelt kunna ta över körningen en kort stund så att man kommer iväg istället för att vänta på ett par steg kick-down underlättar i alla fall för mig vid omkörning.
Sedan är det sjukt kul att använda på en krokig skogsväg när man vill bestämma växel själv!
Jag tycker aldrig att Kick-down har varit för långsamt på någon automatare jag kört så jag saknat möjligheten att växla ner och ligga på illvarv innan jag svänger ut... Det jag kört med paddlar tröttnade jag efter en liten stund bara.
Om paddlarna eliminerat det vanliga reglaget hade det ju funnits nån vits med dom, utrymmet i mittkonsollen kunde använts vettigt,
annars är det bara en pryl......
Automatiken tar över och förhindrar övervarv, därför växlar den upp, det finns nog de som växlar ner och sen glömmer......
Den smidigaste lösningen är den jag kör med, Scanias.
En spak till höger om ratten sköter allt, vridreglage mitt på till R-N-D, ett extra klick på den ger powerläge, en liten knapp i änden till man/aut.
Putta fram för ner och dra mot ratten för uppväxling.....
Gör golvet helt fritt, lätt att gå till sängs......
Japp ducce, ett jämnt och slätt golv som det var för sextio år sedan och det kan man få med rattspak till växelväljaren.
Bort med mittkonsolen!
Mercedes har ju numera rattväxelväljare till sina automatväxlade bilar dock så kvarstår mittkonsolen.
Men det var det här med ett slätt golv som på Saab 92-96.
Paddlar vid ratten för normalbilist helt onödigt
Precis som Gäsp skriver så är det en fördel att kunna växla manuellt när man drar släp men annars har man ingen större nytta av det. Vill man alltid växla manuellt, köp en bil med manuell växellåda.
Alltid? Det är väl sällan man Alltid vill något?
Man använder ju inte alltid farthållaren, precis som att man inte alltid krämar på bilstereon på full volym, eller alltid kör ner-cabbat ...
Med paddlar har man valfriheten att på ett smidigt sätt kunna växla manuellt om andan faller på.
När jag hade automat med "manuell-läge" växlade jag manuellt endast när jag drog släp för övrigt var det inte speciellt kul att växla manuellt men vi är ju olika.
Många här pratar lite om olika saker, om det finns nån nytta med paddlar, eftersom det finns så många olika automatlådor. Dom äldre automatarna var reaktionstiden lite seg på och då kunde det vara bra att t.ex. förbereda för omkörning, el med körning av släp osv. Min förra med MPC var ganska snabb men hade paddlar, fast användes så gott som aldrig även om det ibland kunde finnas anledning att använda. Senaste jag nu har Aisin quick shift och där kan jag aldrig vad jag kunnat hitta nån anledning att använda paddlar som man dessutom tagit bort, men går ju fortfarande lika bra med växelväljaren om man skulle vilja, kanske kört fast i snön el. annat. T.ex. förbereda för omkörning finns ingen anledning då den ögonblickligen alltid har rätt växel vid fartökningar och även motorbromsningar nästan omärkligt förutom motorvarvet. Den har ändå direktdrivning som följer motorvarvet utan nån gummibandskänsla som i dom äldre momentomvandlarna. Av den anledningen gillade jag inte automat på dom äldre. Att den motorbromsar och växlar ner efter hur snabbt man släpper gasen har jag sett någon klaga på, men tycker det är helt rätt för mig.
Vi har även VW med DSG7 i familjen men har för lite vana med den för att uttala mig om det kan vara bra med paddlar i något läge.
Den enda fördelen med paddlar vid ratten är om man tex vill gå ner en växel inför ett trafikljus så det blir en motorbromsning, annars finns det ju ingen fördel med det, är ju som sagt ingen sportbil som har paddlar för att det behövs när man vill leka på riktigt.
Håller med! Har ju plant golv i Experten, och det är verkligen behändigt! Där finns även plats för en tredje person i mitten, men hur de tänkte när de formgav panelen förstår jag inte, den hade kunna göras mer "knärymlig" i mitten.
Nåväl, paddlar är inget jag längtar efter, de få gånger jag växlar en automat manuellt, gör jag det med spaken. Enkelt.
Har haft flera rattväxlade bilar som Saab 92, Mercedes 230S, Ford Taunus 17M och det var hur bra som helst.
I Taunusen var det hel soffa fram så det gick fint att sitta tre där.
Jodå, 17M och 20M med rattväxel har jag också haft. (sedan hade ju XL och 26M golvväxel förstås..)
Och Opel rekord, mysig bil. Soffa var grejor när man var och flirtade.. ;-)
Bästa flirtbilen jag haft var en Renault 10 Major, man bara drog i en spak vid sätet och poff så hade man en rak bädd. Ryggstödet ramlade ned direkt. :-)
Jag har paddlar vid ratten och uppskattar det mer och mer.
Är det nåt jag aldrig använder på automatbilar så är det kick-down. Även om jag gillar att gasa så är en vanlig motor som gormar på högvarv bara irriterande. Men manuell växling kan man växla ner innan 5 000 varv. Ska man köra om så är dessutom kickdown väldigt slö ibland. Iallafall om man vill hinna om innan en kurva etc och har ett begränsat utrymme. Då är det betydligt bättre att kunna lägga i en lägre växel INNAN och kanske köra på lite högt varv några sekunder, men få betydligt snabbare respons när man väl får tillfälle att köra om.
Sen är det ju kul ibland med :) Även om vanliga personbilsautomater sällan ger den råa känslan som en riktig sportbil med paddellåda ger :P Sen har ju i princip alla automater ett manuellt läge idag - så att just paddelfunktionen skulle vara nåt extra vet jag inte. Det är ju bara två knappar som ger samma signaler som + och - på automatkulissen.
På tal om inget - en vän sa mig att man inte ska motorbromsa med automatlådo. Nån sanning i det? Medveten om att det inte ger så mycket som med en manuell men kan det vara skadligt? Vad kan hända?
Det borde inte vara några problem, varje gång man släpper gasen motorbromsar man ju, om än med obetydligt motstånd på hög växel.
Fast jag har sällan provat, dock körde jag cheva transsporten i 3:an i långa nerförbackar, i alperna eller den 2 mil långa utförslöpan över gränsen mellan dresden och prag, annars rullade det iväg nåt otroligt, med lockup i overdrive......
Den bilen var både lättrullad och tung.
Den höll iallafall........
Sen kan jag tycka det är fjantigt med paddlar vid ratten, när reglaget redan finns i en väl fungerande mojäng på mittkonsollen.
Det ger väl inte bättre ergonomi, användarvänlighet att ha dubbla reglage....
Det är ju inte precis tomt på knappar och spakar...
Tar man bort växelspaken så köper jag det, annars bara fjantigt.
Är du emot alla rattrelgage, eller bara växelreglagen? Volym för ljudanläggningen? Styra nav eller färddator? Svara/ringa med telefonen?
Ju mer man kan sköta från ratten, med båda händerna på ratten, utan att släppa ögonen från vägen är bara bra i min bok.
Jag håller med där, speciellt med nya pekskärmsanläggningar, då är rattreglage en fördel.
Men växelreglaget på en automatare, de 3 ggr /år man använder manuell funktion (saabnisse snittar tydligen på 0,8 ggr/år)efter att nyhetens behag lagt sig, behöver man väl inte titta på spaken för.....
Jag tittar inte ens när jag växlar min manuella låda,,,,
Som jag skrev tidigare, om man som scania satt hela växelfunktionen i en spak, och använt ytan i mittkonsollen till nåt vettigt, det köper jag.....
Men paddlar för paddlarnas skull är fjantigt.....
Ja ducce, det är mycket som är fjantigt numera, touchkontroller på en pekskärm är t.ex. inte bara fjantigt utan också trafikfarligt!
Nej bort med paddlar, placera växelväljaren som en rejäl spak under ratten och låt alla strömställare utgöras av tydliga vippor där ställäget både syns och känns.
Och bort med den fåniga helt onödiga mittkonsolen!!!!
Fast mittkonsoll är ju fräckt.....
Vilket jobb jag hade att få in en snygg sån i min taunus -73......
Nä, men den är bra att ha, med växelspaken väck blev det kanske för en gångs skull intelligent placerade mugghållare, inte under armstödet, nära baksätet......
Och var skulle alla rejäla vippor sitta tycker du, utan mittkonsoll?
ducce, på brädan, av trä givetvis, där de tidigare satt på alla sobra engelska bilar av finare märke.
Det finns en stor skillnad mellan att använda en DSG låda i "manuellt" läge via växelväljaren eller via rattpaddlar.
Om man kör i D så kan man ändå använda paddlarna till att växla (utan att behöva slå över växelväljaren i M). Efter en viss tid med normal körning eller om man håller inne + en sekund så går den tillbaka i automatiskt D läge.
På vår gata i området finns det 5 korsningar som är upphöjda som fartgupp. I D läge ligger fart och momentförändring pga lutningen så att den vill växla ner från 3 till 2 precis när man rullar av guppet och skall ge lite gas för att fortsätta till nästa gupp. Där är det perfekt att bara blippa på en paddel så att den före varje gupp temporärt ligger i M och därmed håller växeln så länge man ligger inom rimliga varvtal.
Andra tillfällen är om man gasar på ordentligt så att den nått högt varv på en riktigt låg växel och sedan släpper av hastigt på accelerationen så ligger den kvar på låg växel ett tag innan den släpper upp växlarna. Ännu värre blir det om man avslutar acceleration med att börja bromsa - då släpper den inte alls upp växlarna utan kommer motorbromsa riktigt rejält på den låga växeln så länge man bromsar. Där är det bra att bara kunna blippa på + så släpper den upp en växel eller hålla inne + så släpper den upp en växel och går sedan över i automatläge igen.
Att ha paddlar eller inte om man kör med släp eller liknande och därmed valt att verkligen ligga i M kan nog vara sak samma.
Nyttan med paddlarna är som jag ser det att man kan glida mellan D och M utan att behöva vara låst till något av lägena så att man kan använda fördelarna med båda lägena i det närmaste samtidigt.
Testade min lilla favorit-kringelikrok idag med Mazdan. Med BMWn (som bara hade spak) orkade jag sällan använda manuella läget. Men med paddlarna i nya bilen är det ett nöje! Att kunna ha båda händerna på ratten när det svänger lite är guld värt!
Sen kom jag på en fördel till med paddlar jämfört med att bara ha manuellt läge på växelspaken. I en jävla massa bilar har tillverkarna fattat helt fel och vänt på plus och minus på spakriktningen! "Öhh ahmen plus är ju uppåt och minus är ju nerååt". Till och med Porsche. De tror på fullaste allvar att nån skulle vilja ligga i en hård inbromsning och dra spaken MOT sig för att växla ner. Så jäkla oergonomiskt så man blir mörkrädd. Funkar kanske om man har 6-punktsbälte, men annars känns det som man drar sin lekamen framåt, fast man samtidigt spänner kroppen för att just undvika att åka framåt. Hela VAG har sina bilar felkopplade.
Fast ärligt - varför köper man automat om man ändå vill växla manuellt ? I så fall kan man ju spara typ 15.000--20.000 kr genom att välja manuell låda istället. Nä - jag tror som många andra att det mest är nyhetens behag men att det sällan används sen när den första entusiasmen lagt sig. Och nån nämnde att det blev ännu flera spakar runt ratten vilket ju också är ett faktum. För det finns ju redan många knappar och spakar på relativt begränsat utrymme. Och jag har för mig att vi talar om vardagsbilar och inte bilar för racing...
Pi, är väl bra att slippa kopplingspedalen om inte annat. I tät stadstrafik är det dessutom guld att slippa växla manuellt. Personligen är jag övertygad om att konventionella manuella lådor är på väg att försvinna och att vi går mot en amerikanisering där. Redan nu säljs fler automater än manuella i Sverige, trots då att vi tvingas betala så mycket extra för det.
För mig är det klart värt att ha två knappar på baksidan av ratten för de där få gångerna per år jag vill använda dom. Som det så fint heter - de äter ju inte direkt bröd där de sitter. Ser ett plus och ett minus sticka upp där bakom men mer är det inte.
Ja - automatlåda förstår jag absolut att man köper men då man väl börjat köra "automatiskt" så inte önskar jag mig tillbaka att få växla manuellt - i alla fall inte på vardagsbilen. Men det är jag det...:)
Håller med Pi här! Varför köpa automat om man vill växla själv? Jag har automat och det var bara i början jag testade att växla manuellt, mest för att se att det funkade och hur bra. Men rätt omgående fällde jag över spaken i automatläge och lät den sköta det själv. Nyhetens behag, som sagt... Dessutom har jag läst att det finns risk att lådan slits snabbare när man växlar automaten själv... Hittade detta vid en snabb Googling: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-risk-for-slitage-att-vaxla-automaten-manuellt
Däremot kan det ju finnas tillfällen när jag tycker att automatlådan väljer fel växel eller växlar ryckigt... Därför finns tanken på att ev. åter välja manuell låda nästa gång, eller om jag accepterar nackdelarna för bekvämlighetens skull...
Varför köper man en cab om man vill åka öppet? Då ska man väl köpa en bil utan tak helt och hållet.
Dummaste resonemanget någonsin. Det är redan förklarat. Huvudelen av tiden är det bekvämt med helautomat, men ibland så a) behöver man växla själv b) underlättar det att växla själv eller c) är det kul att växla själv. Allt är inte svart eller vitt. Sen kan jag hålla med om att det är lite nyhetens behag över det hela. Men eftersom funktionen i princip är gratis och det enda som kostar nåt är själva reglagen (som ofta är av plast och inte kan kosta mer än en hunka) så förstår jag inte problemet. Ytterst få bilar idag där man behöver betala extra för paddlar. Möjligen att man behöver köpa nån mer välutrustad version av bilen för att få dom, men det är ju knappast paddlarna som är huvudanledningen, det är bara en trevlig grej som ingår.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.