Nyckelfritt är ju bekvämt och bra, men: så många nackdelar med avskärmning mot främmande upplåsning osv. Om man är nära bilen med nyckeln i fickan kan ju någon annan öppna.
Om man förvarar nyckeln innanför ytterdörren kan tydligen signalen upptas utifrån.
Varför inte en strömbrytare på varje nyckel, så man bara gör den aktiv när den används?
Nyckelfritt
Uppdaterat: 2021-03-29 16:06
Kommentarer
Då kan man lika gärna ha en gammaldags fjärrkontroll till bilen och inte nyckellöst system.
Har kört både nyckelfritt och konventionellt och ser uppriktigt sagt inte nån avgörande fördel med nyckelfritt - och då behöver man inget nyckelskåp i metall...:)
Ett litet nyckelskåp i metall är en bra investering [tillägg: om man känner sig nojig.]
Håller inte med, utan tycker att "nyckelfritt" är beroendeframkallande. Man har nyckeln i fickan och tar tag i handtaget och går in och sätter sig på förarplatsen. Trycker ned bromspedalen och vrider om startvredet och kör iväg. Tvärt emot när man kommer hem. Nyckeln förvarar jag i en liten plåtburk inne i huset och ingen kan då fånga upp signalen och sno bilen. Svårare än så är det inte. Mycket smidigare än att trycka på en nyckel och stoppa in nyckeln i ett rattlås. Tycker jag. (Hoppas ingen blev kränkt nu).
Nää nyckeln måste vara inom 1-2 meter ifrån bilen för att någon annan skall kunna låsa upp och då har du väl koll?
Ingen avgörande fördel med nyckelfritt? Anar du inte använder din bil så mycket? För min del är det utan tvekan ett måste nu när man haft det på ett antal bilar. Särskilt nu med modern bil utan startknapp heller, bara sätta sig i och trycka på bromsen så är bilen igång.....slippa ner med handen i fickan varje gång när man hoppar ur och i bilen.
Tja - kör 2000--2500 mil/år och dagligen så lite använder jag nog bilen trots allt. Men smaken är som baken - delad. Ni som gillar nyckelfritt får gärna göra det men för mig är det ingen avgörande funktion vid bilköp.
Självklart får man tycka vad man vill Pi, säger inte emot det. Men tror det har en del med hur man använder bilen att göra med. Satt och räknade baklänges nyss, idag har jag klivit i och ur min bil runt 25-30 ggr. Kan säga att jag tycker det är väldigt smidigt att då bara just kliva i och ur utan att fippla med nån nyckel. Men förstår om de i andra änden av spektret som mest kör till kyrkan och lokala bridgeklubben inte ser samma fördel.
Kan vara en generationsfråga också på så vis att vi som haft bilar helt utan centrallås en gång i tiden kanske tycker att det inte är så stort problem att trycka på en knapp på fjärrkontrollen - nåt man kan göra även om den ligger i jackfickan.
Nåja - jag lägger inga värderingar i vilka som vill ha denna funktion oavsett om dom spelar bridge eller inte. Däremot kan jag absolut inte vara utan t ex adaptiv farthållare och backkamera - för att ta ett par exempel som har högre prio för mig personligen.
Är inte så jäkla krångligt att stoppa ned handen i fickan och trycka på lämplig knapp, sätta sig i bilen, trycka på startknapp och köra iväg.
Nyckelfritt (dvs när man inte behöver ens vidröra nyckeln) är då inget jag skulle betala ett enda korvören för vid ett nybilsköp.
Hur mycket har du testat att köra nyckelfritt? Trodde inte själv att jag skulle bli så beroende. Nu skulle jag aldrig köpa en bil som inte har nyckelfritt efter några års användande.
Min förra bil jag hade i 2,5 år hade nyckelfritt system. Visst var det bekvämt, men inte så jag blev beroende av det :) det är inte på något vis jobbigt att stoppa ned handen i högerfickan och trycka på knappen.
Men jag lär inte aktivt välja bort det om bilen råkar ha utrustningen.
Kommande bil kommer med stor sannolikhet ha nyckelfritt system.
Men absolut kommer den ha någon form av laddmöjligheter medelst sladd.
Själv tror jag nog att jag hoppar över sladden och går direkt på Elbil utan extramotor.
Jag har keyless men det jag gillar bäst med det är att inte behöva använda nyckeln inne i bilen utan pata trycka på startknappen och köra iväg. Visst är det ännu smidigare att bara trycka på bromsen och välja riktning som flera elbilar nu har.
Att låsa eller låsa upp dörren med fjärr är inget som är en dealbreaker för mig, men visst är det enklare.
Jag har gått baklänges och har fjärrkontroll efter att ha haft keyless innan. Det känns verkligen halvfärdigt att behöva plocka fram nyckeln för att låsa upp bilen och sen stoppa undan den igen och trycka på startknappen. Min fjärrkontroll räcker mer än 50 meter.
Har man den i fickan kan man råka öppna bakluckan genom att sätta sig ner.
Jag menade att ”släcka” nyckeln när den inte behövs (på natten t ex) eller vid bilen när någon annan tänker öppna bilen. Annars kan den ju vara aktiv, precis som nu.
Ta ur batteriet om du känner din bil är extra stöldbegärlig! ;)
Det finns prylar att stoppa in tillsammans med batteriet som stänger av det när nyckeln ligger still.
I vissa bilar får man ju inte ens någon startknapp utan ett hederligt tändningslås om man inte väljer nyckelfritt. Därmed inte sagt att jag heller skulle betala för nyckelfritt, men det beror kanske på att jag bara kliver in och ur bilen ca 5-10 ggr/vecka.
Hur är det med driftsäkerheten när det gäller nyckelfritt, brukar sensorer i dörrhandtag m.m. fungera klanderfritt under många år eller får man räkna med en del strul? Och riskerar man att systemet drar mer ström från bilens startbatteri när bilen inte används jämfört med ett vanligt centrallås? En klar nackdel för mig i så fall eftersom jag ibland låter bilen stå ganska långa perioder.
Ju mera elektroniskt "bling-bling" som ligger i standby-läge desto större strömförbrukning. En nackdel med dagens bilar. Ingen av mina senaste 5 bilar har klarat av mer än i bästa fall ca 2 veckor stillastående. Ibland bara en vecka. Visserligen med nån extra liten strömförbrukande utrustning men ändå.
Fungerade i 9,5 år på Swiften med ett batteribyte i nyckeln.
Även reservnyckeln funkade fint efter 9,5 år i en låda.
Bilen stod stilla i 4 månader förra vintern, låset funkade, men startmotorn orkade runt.
Till er med plåtlådorna: med en på/av på nyckeln slapp ni det. Aktivera på morgonen, stäng av på kvällen. Enkelt, eller hur?
Men nu finns det ju inget på och av på dom "nyckelfria nycklarna" och att plocka ur batteriet är ju inget bra alternativ. Så plåtlådorna är ett mycket bra alternativ att förvara nycklarna i på natten. Problem löst, om det nu är ett problem.
Det var avsaknaden av på/av-knapp som var orsaken till att jag tog upp ämnet. Vem lägger ett täcke över TV-n när den inte används, istället för att stänga av?
En bil som bara klarar av att stå 1-2 veckor är i mina ögon en fullkomligt oduglig bil. I alla fall om batteriet var bra laddat innan. Antag ett batteri på 60 Ah och att det tappar hälften av kapaciteten på två veckor, vilket under gynnsamma förhållanden ändå bör räcka till att starta bilen. Då innebär det att viloströmmen ligger på ca 90 mA. Skulle samma sak hända på bara en vecka har vi ju en viloström på hela 180 mA. Ifall ett nyckellöst system står för en stor del av denna ström så är det i alla fall något jag skulle undvika till varje pris. På de bilar jag haft, varav en har haft en hel del bling-bling, har viloströmmen legat på ca 17-20 mA.
Min frus senaste bil har nyckelfritt inkl automatiskt öppning och låsmekanism (som jag hade på min Kuga för några år sedan). Så fort man går förbi bilen(med nyckel i fickan) så låses den upp automatiskt. När man gått förbi bilen så låses den igen(med ett litet pip). Hur irriterande som helst.
När jag tvättar bilen måste jag lämna nyckel i bilen, annars håller den på att öppna och låsa bilen hur många gånger som helst.
Helt meningslöst system.
benny, utöver det originalmonterade "bling-blingets" strömförbrukning (som biltillverkaren borde ha haft i beräkning) har ja en dashcam som drar kanske 30-40 mA när bilen är avstängd och dessutom en extra display kopplad till OBD-uttaget som borde dra under 20 mA i standbyläge om man inte stänger av den. Vilket av bekvämlighetsskäl inte sker speciellt ofta. Så din uträkning stämmer säkert ganska bra. Nu är jag medveten om detta och dessutom har jag en fast monterad batteriladdare i motorutrymmet så jag klarar mig. Bränslevärmaren kräver ganska fräscht batteri för att funka, mitt har nog passerat bäst-före så ett nytt ligger på önskelistan till nästa vinter...
Det finns nyckelfodral som hindrar signalen, har ett i båda mina bilar så tvättandet inte blir en massa låsningar.
Det är betydligt mer än bara nyckelsystemet som drar ström i en modern bil. De flesta kräver att bilen ska gå att nå via en app och då kan man inte ha det systemet nedstängt.
Precis så. Moderna bilar drar ström (typ 50 - 100 mA) som låsta. Det får man leva med - eller köpa en 740.
Snygg jämförelse med en TV??
Ja det var ju smart att låsa upp bilen bara man går förbi bilen med nyckeln i fickan? NOT! På Volvo måste man ta tag i ett handtag för att låsa upp med nyckeln i fickan. Suveränt. Däremot skall man inte ha nyckeln i fickan när man tvättar med högtryck eller torkar med fiberduk, men det är ju inte så svårt att förvara nyckeln på en annan plats då.
Hmm elbil utan sladd och extramotor??? Vätgas då kanske?
Själv valde jag en bil med sladd och extramotor. Har därmed ingen räckviddsångest! Och att köra lite längre än vad batteriet räcker, ja då gör man ju bara av med några droppar. Så jag förstår inte alls diskussioner om hur långt batteriet ev. räcker.
Att koppla in sladden är lättare än att åka och tanka! Så det är också en fördel.
Däremot skippade jag inte nyckeln med fjärrkontroll och jag tycker det är ok för mig. Nyckeln förvarar jag ändå i en plåtlåda.
Jag gör en del långturer och då förbrukar bilen ca 15 - 18 l bensin på 50 mils körning.
Förbrukningen som också diskuteras mycket beror ju precis som på fossilbilar på hur man kör och då tänker jag framförallt på hur fort man kör.
Ja var och en gör ju sitt val och jag tycker inte det är så smart att ha 2 stycken drivlinor i bilen, så därför kommer jag hoppa över laddhybrider och gå direkt på elbil ifrån min dieselbil. Och där kommer jag givetvis ha sladd, men det trodde jag du fattade.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.