Från 2018/19sitter det partickel filter på både bensin och diesel bilar.
Undrar hur det kommer att påverka framtidens underhållskostnader och bränsleförbruknings siffror.
Vi vet ju med säkerhet att många dieselbilar med mycket kortkörningar har onormalt hög förbrukning på vinterhalvåret på grund av återkommande regenereringar.
Vi vet också att det ibland förekommer dyra utbyten av partickelfilter på äldre diesel bilar.
Man undrar hur detta kommer att fungera på bensinbilsrna och kommer det att bli motsvarande förbrukningsökning på dessa bilar vid kortkörningar.
Och eftersom dessa regenereringar är temperatursberoende på avgasidan så bör ju en hybrid eller laddhybrid bli än mer utsatt för dessa faktorer och risker då dom bör gå svalare och mindre i stadstrafik.
Är det någon som vet eller har läst nägot om dessa faktorer och framtida risker.
Kommentarer
Det blir intressant att se hur detta kommer att påverka bensinbilar. Blir dom lika känsliga för att korta körsträckor påverkar filtret negativt som dieslar? Att man måste köra en längre sträcka för att regenerering ska fungera är nog givet. Samtidigt får väl en bensinmotor snabbare upp temperaturen jämfört med en diesel, som har kallare förbränning...
Sen är frågan om hybrider och laddhybrider verkligen får detta partikelfilter? Jag var på visningen av nya Rav4 hybrid i helgen och frågade om bl.a. detta. Fick till svar att Rav4 inte hade detta filter eftersom det inte behövdes på den. Kanske ger Atkinsons cykel mindre sot i avgaserna?
Det lär självklart vara samma problem i en bensinbil som en diesel.
Snarare kanske värre då fler som kör mindre och kortare sträckor väljer bensin.
Jag har ingen aning om hur mycket mer sotpartiklar en dieselmotor släpper ut kontra en bensin. Det har ju självklart påverkan på hur ofta det skall regenereras.
Men det låter som det på sikt kan bli ett kostsamt underhåll på en bensinmotor.
Men nu finns det ju firmor som för en relativt billig peng tvättar ditt igentäppta filter så du slipper köpa ett nytt. Säkerligen inget som en märkesverkstad sysslar med då dom helst bara vill byta ut delar mot nytt.
Självklart monterar dom inte något som inte behövs, och med en hybrid med låga utsläpp (låg förbrukning) borde väl klara sig under gränsvärdet för partikelutsläpp.
Det är direktinsprutade bensinare som har partikelproblemet i första hand. Jag vill tro att sotning är mindre på en bensinare än en diesel, men lika väl så kommer filtret att behöva regenereras på samma sätt som på en diesel.
Vem som behöver och inte behöver avgörs om de klarar av Euro-6d-Temp utan eller inte.
Det gör troligen RAV-4 beroende på Atkins och inte direktinsprutning. "Nya" Passat kommer att ha partikelfilter om jag minns vad jag läst om den.
Nja du har nog rätt om atkinson men visst var partiklar kopplade mot turbo och insprutning som gav en ökad mängd?
Isåfall funderar man på om tex vag mfl kommer att måsta ha partickelfiltret på sina phev?
Det är ju antal partiklar per körd kilometer som är mätetalet för partikelutsläpp. Så en hybrid eller laddhybrid klarar troligen kravet utan filter. Motorn står ju still i bland under körcykeln och genererar 0 partiklar.
En motor med modern Atkinson gång är ju oxå direktinsprutad.
Hör en ganska så väl förklarande film om hur den fungerar.
https://youtu.be/z45fM2N-4C4
Guran. Angående hybrid tänker jag att eftersom motorn står still mer eller mindre produceras väl mindre avgasvärme till partickel filter och cat och det ger ju en sämre eller direkt dålig reningsfunktion.
Och livslängd ??
Bara en reflektion.
"AUDI A4, 2008, 21 000 MIL: Kunden valde Filter Refresh och kunde hämta ut sin bil två dagar senare med en kostnadsbesparing på 3 569 kr och med originalkomponenten monterad. "
https://filterrefresh.se/filter-refresh-spar-pengar/
Känns som ett icke-problem.
Ja
Betydligt mindre än alla kostsamma oljebyten i DSG-lådan var 6-tusende mil.
Hur är det i Volvons dieselhybrid? Och Mercedes kommande dieselhybrid? Någon som vet?
Kär nog sitta partikelfilter på dom dieslarna
Volvo har partikelfilter på sin T8 hybrid. Lär ju så klart behövas när dryga 300hk turboladdad liten bensinmotor drar igång.
Guran
Det väl alla dubbelkopplingslådor med serviceintervall 6000 mil?
I alla fall på Ford även om de nu valt att gå tillbaka till den "gamla sortens"...
Man kan väl göra som jag lät göra på min diesel och helt sonika tömma partikelfiltrets innanmäte, så det blir en tom burk och inte ger några problem.
Förbrukningen vintertid går garanterat ner, dessutom, då generering undslipps - så både jag och miljön tjänar på detta.
.
Klarsynt: förklara för mig hur miljön tjänar på att du tar bort partikelfiltret? Kanske jag missat nåt om varför partikelfiltret finns till.....trodde i min enfald det var där för att släppa ut mindre skit i miljön.
Vad säger dom på bilbesiktningen? Eller dom kanske inte mäter just partikelhalten.
Är väl inget problem.
Finns firmor som både säljer tomma burkar att montera och programmerar bort MIL-lampan. Samma firmor som även brukar sälja effektoptimering.
Kul att åka omkring med en tänd MIL-lampa som dessutom ger tvåa på besiktningen när trycksensorerna före och efter DPF får helt fel värden.
Samma fenomen får man på en bensinbil med katalysator som är defekt. När ECU gör diagnostest så svänger bakre sond helt fel när katten inte renar som den ska. Jag hade Ferritas racecat på min Volvo T4 och där kunde jag åka 3 månader innan MIL tändes då värdena skiljde så pass lite. Med rensad katalysator så tänds lampan direkt.
Hur löser dessa bilar bilprovningen Guran? Man mäter ju partiklarna i avgasprovet. Nej det är klart, struntar man i miljön osv. så kan man ju lika gärna skita i Bilprovningen också.
Inte ett jota och jag ser ingen lampa som lyser. Gjorde det i samband med en chiptriming så kanske de trimmade bort lampan, så att säga? :)
.
Det är många äldre dieslar som går utan filter, det brukar framställas som en positiv egenskap i anonnser.
Partikel problematiken är väl framförallt ett storstadsproblem. Ute på vischan så spelar det väl inte någon som helst roll. Skulle tro att pyreldning i den gamla vedpannan är mångdubbelt värre.
Överförbränning vedpanna för gamla tider som måste byta ut mot ny underförbränning modern vedpanna med låga utsläpp.
Ja och rejäla akumulatortankar på åtskilliga kubikmeter krävs för att det skall fungera. Och torr blandved och ett jäkla arbete och tillgång till skog. Då kan det till och med löna sig.
Bedrövligt och samtidigt olagligt! Allt annat än klarsynt.
Vad är det som är så bedrövligt med en sänkt förbrukning?
.
Läste på nån Bmw-sida att det gör typ 2-3hk att ta bort innanmätet i partikelfiltret mot ett nytt. Mycket handlar om placebo då bilen brummar lite mera.
"Klarsynt", partiklarna som kommer från din bil med bortmonterat partikelfilter är långt värre för omvärlden, än den extra lilla mängd diesel som behövs vid regenerering av partikelfiltret! Läser man på https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Partiklar/ förstår man varför. Utdrag från länken:
"Långdistanstransporten av PM2,5 från andra länder är av stor betydelse för partikelhalterna i Sverige."
PM2,5 kommer bl a från förbränning av diesel och bensin och kan transporteras långa sträckor.
"Av alla luftföroreningar i stadsluften är partiklarna den grupp som har starkast koppling till negativa hälsoeffekter. Partiklarna kan genom inandning transporteras in i kroppen och påverka såväl andningsorganen som andra organ."
"Enligt WHO finns det ingen tröskel för partikelhalten, under vilken negativa hälsoeffekter inte förekommer. Därför är det fördelaktigt för människors hälsa att sträva efter så låga partikelhalter i luft som möjligt."
Det var precis det Martin Winterkorn sa på 90 talet, resten är historia.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.