För mig är det naturligt att man när man vill ha mer av något för reglaget uppåt och mindre så ska det nedåt. På en vanlig väggströmställare till ljuset i ett rum bör man trycka på den övre delen av knappen för att tända och den nedre för att få mindre ljus.
Likadant är det på de flesta reglage i bilar utom i ett fall där en del tillverkare vänder spaken åt fel håll; vindrutetorkarna. All logik säger att spaken ska vara uppåt för att torka så mycket som möjligt, men de två bilarna jag körde igår hade intervalläget där och inte näst längst ner som sig bör.
Hur kommer man fram till något sådant?
Mer=uppåt?
Uppdaterat: 2015-11-20 13:39
Kommentarer
Omvänd logik, kanske..? :-)
Man kanske ser spakarnas rörelse i relation till ratten, dvs. mot- eller medsols?
Märkligt om det skulle vara vanligast då jag observerat precis det motsatta, alltså att strömbrytare tänds med tryck i nederkant, i mitt nuvarande hus, alla tidigare, samt tror jag i dom allra flesta andra bostäder jag varit i .
Sen sitter det ju s k trappströmbrytare på ställen där man har flera brytare mot samma lampor och då blir det ju som det blir beroende på hur dom användes föregående gång - och från vilken strömbrytare.
Jag hade en lärare i träslöjd i skolan som sa: en strömbrytare ska man slå av neråt, då behöver man inte tänka vid fara. Vete fan om det stämmer men det har liksom fastnat...
Vårt hus är tre år gammalt och givetvis är tillslag upptill på brytarna. Jag har aldrig sett en säkerhetsbrytare som har från annat än neråt.
Nedersta läget på torkarna vill jag ha återfjädrande så att de gör ett svep över rutan.
I-landsproblem.. .
Hemma har vi nåt så infernaliskt komplicerat som två strömbrytare till samma lampa......
Dessutom kan till vara både uppåt och neråt, beroende på vilken knapp man tryckt på sist.....
Jag vill ju ha tillslag uppåt, så ibland måste jag gå upp på övervåningen och släcka, för att gå ner och tända på rätt håll.....
Han som installerade skiten förstod väl inte att vi skulle få för mycket fritid.....
Nu var ju min ursprungliga fundering kring torkarna och där kan det vara viktigt att snabbt få rent rutan i en bil som man inte är van.
Spaken nedåt =1 intervall, 2. långsamt, 3. snabbt. Dra spaken mot mig = enstaka svep. På andra bilar jag ägt, tvärtom. Så nog håller jag med dig om logikbrist. Spolning av rutan är inte heller lika. Spaken mot mig, från mig into mot ratten eller separat knapp. Kör man olika märken varje dag så är det irriterande. Mao jag håller med dig.
Haha,inte behöver du ett speciellt hus för att få strömbrytaren åt rätt håll.
Tändning mest korrekt genom tryck i ovankant,trappbrytare undantagna då..
Volvon är intervall uppåt, Svep med ett tryck neråt och klick en gång ner långsam och två gånger snabb.
I mitt hus har jag gjort elen själv och där tänds lampan i överkant på brytaren :)
Det är en trappbrytare du beskriver,all heder åt elektrikern.
;-)
Volvostandard? i v40 är det intervall upp, hastighet 1 och 2 ner....
(Samma som lasons då ju)/edit
I den svenska folkvagnen, scania är det ett litet vred på blinkersspaken, men där är det hela tiden framåt uppåt, 4 intervallägen och snabb snabbare...
Ett jävla vridande vid varierande nederbörd.....
Körde saab igår, den var så logisk som du vill ha den, tog mig en stund att klura ut. .
(Dottern har köpt en sån och friställt farsan, bara går....)
Jag vet, bara skojar till det....
Har ledlampa i trappan, så jag släcker aldrig....
Har 1,5 med källare, inget ett dugg värre :)
Har trapp till källaren (Har inte gjort trappan upp än) men helt onödigt för tänder jag uppe och släcker nere springer jag ändå upp och ändrar så att dom står rätt... :)
Lason och jag har samma tvångstankar om strömbrytare......
Fast hos mig har eon gjort elen.
Dom skickar ny fräsch hela tiden... typ abonnemang....
Elinstallationen har nåt fyllo gjort, och gjort om, och gjort om....ska nog ta tag i det, men vafan jag har ju försäkring....
Har samma danske elektriker varit hos dig ,gäsp....?
Strömen finder vejen, ja for fanden.....
Nu när jag har läst genom alla problem med upp och ner på strömbrytare har jag tagit beslutet att vrida samtliga 90 grader och vips är problemet löst!
I mitt hus vrider man igång lamporna, och praktiskt nog kan man vrida åt vilket håll man vill =)
När det gäller torkare på bilar är jag mer undrande varför många saknar justerbar intervalltorkare.
I huset ett icke-problem för när man behöver slå på ljuset är det väl bara att trycka på den del av knappen som inte redan är intryckt.
För våra bilar borde det dock kunna standardiseras (hel/halv-ljus omkoppling) liksom påslag av vindrutetorkare.
Efter mina år inom elsäkerhetsprovning skulle jag aldrig ha vridströmställare hemma. Det behövs alltför lite för att skapa ljusbågar.
Själv gillar jag de vippströmställare med rejäl arm som fanns i engelska bilar en gång i tiden, men man får ju ändå vara någorlunda belåten så länge knappar får finnas kvar.
Att fumla på en bildskärm, där man efter ett visst bläddrande hittar en imaginär knapp som man trycker på utan att få någon fysisk återkoppling, tycker jag är mycket obehagligt.
Tyvärr är det nog detta som hör till framtiden, det är avsevärt billigare att sköta alla funktioner på en pekskärm än att ha fysiska knappar.
Man har redan tagit fram sådana skärmar där även alla av bilföraren önskade instrument kan läggas in.
Och det kan jag förstås se fram något på, då skulle jag äntligen kunna ta bort den fullständigt onödiga varvtalsmätaren på min automatväxlade bil och istället välja en stor analog klocka med tydliga visare.
Men så är det ju det där med de imaginära knapparna på pekskärmen förstås!
Det står på "att göra" listan hemma, byta elsystem, det mesta är från 1958. För 2 veckor sen började det blinka väldigt mycket i lamporna, och kompressorn lät konstigt när den skulle starta. Jag hittade 11 lösa skruvar i proppskåpet, en nollledare hade varit varm, sen blåa isoleringen var förkolnad 5 cm.
Iaf. i hela Skåne kan jag intyga att tändningsläget är tryck i nederkant och har varit så i alla år, även på den tiden det var vipp-brytare, såvida det inte är trappbrytare. Tycker även elektrikerna brukar vara nyktra här, när de jobbar iaf.
I något sällsynt fall har jag sett motsatsen, men om det varit spritens fel då vet jag inte.
Sluta med de här dumheterna nu, annars blir det till att börja radera.
Ska det vara så förtvivlat svårt att kliva ur sandlådan och hålla en hyfsad nivå på kommentarerna?
Många inlägg som varit betydligt "snällare" har modererats i andra trådar - så varför inte i denna....
Ok Pi, kanske är jag för tolerant?
Och de andra moderatorerna kanske inte haft tid att kolla här.
Men nu har jag ändå gett en varning.
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
"Tänk på att strömställare ska monteras så att tillkoppling sker när knappen är riktad uppåt."
SS 437 01 46
Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering
Tänt läge är upp
Saab har automatikläget för torkarna då spaken förs uppåt och känsligheten regleras med en treläges-ställare på spaken.
Det som är korkat är att automatikläget måste aktiveras var gång tändningen varit avslagen. Samma sak med farthållaren!
Hur tänkte man där?
I Volvo XC90 har man skiftat lägena för vindrutetorkarna. En "dutt" nedåt ger ett svep, och uppåt ligger lägena Intervall - Normal - Snabb.
Logiskt, precis som du efterfrågar L.Mäkinen. :-)
Synd att de är så fula, annars hade jag blivit tvungen att beställa en.
Tack!
Har raderat några inlägg som enbart var påhopp och inte tillförde något till trådens ämne!
Bra, saabnisse !
Har inventerat huset, mina strömbrytare är på uppåt, så den plumpen blir det inte i ett värderingsprotokoll....
Förutom trappbrytarna då, dom är opålitliga!
Igårkväll fick jag dock fimpa utebelysning på ena sidan, det hade snöat in i en trasig kopplingsdosa så proppen gick.. .
Så dom strömbrytarna är inte på nånstans längre, koppla el i snöoväder, där går gränsen.....
Ett påstående finns där och det andra finns i Svensk Standard SS 437 01 46. Standarden finns såvitt jag vet inte tillgänglig på nätet utan kostnad.
I mitt hus, byggt 1987, så aktiverar man lyset genom att trycka in den övre delen av strömbrytaren. Ja - förutom då trappströmbrytarna av naturliga orsaker...:)
Alla har rätt, att trycka in övre för tändning är rekommenderat idag, tidigare före -70 -80 var tryck i nederkant. Många tycker därför det är vanligast med tryck i nederkant och elektriker monterar fortfarande med tryck i nederkant efter kunds önskemål. Kan därför också vara lite lokalt vad som är vanligast. Varför man ändra till tryck i överkant sägs bl.a. vara för katter, hundar inte så lätt hoppar upp och tänder. Detta är vad olika elektriker sagt till mig och verkar stämma. Som jag skrev tidigare är mitt nuvarande hus byggt -74 samt alla tidigare hus tändning i nederkant, likadant i så gott som alla hus jag varit i jobbet med få undantag. Förmodar då att det blir allt mer vanligt med tryck i ovankant i lite nyare hus.
Christer du kan ju uppsöka en elfirma och prata med en installationselektriker.
Texten på Kjell & Co står under beskrivningen av olika strömställare.
Spelar det någon roll? I mitt hus finns strömbrytare som tänder uppåt och brytare som tänder nedåt.
Vad har det för betydelse, huvudsaken är väl att det tänds!
Kommentar raderad. I fortsättningen kommer alla kommentarer med påhopp och hånfulla smädelser att raderas.
Väx upp. Håll en vettig ton!
Märkligt att inte fler fabrikat har regnsensor, det funkar ju så bra! Var standard redan på 90-talet på PSA.
Man sätter igång den en gång när man startar bilen, och sedan kan man glömma spaken.
Om jag blir påhoppad av en PERSON/FORUMMEDLEM då kan jag väl få försvara mej?
Ingen nämnd och ingen glömd. [Redigerad//Deeds]
Jo men varför måste den aktiveras var gång tändningen slås till? Så fort tändningen slås av blir den nollställd, Knäppt!
Ska det vara automatiskt så ska man inte behöva göra något då fukten kommer.
F.ö. önskar jag att det kom automatiska blinkers också, många nya bilar verkar inte ha några blinkers alls!
Såna dumheter har en del bilar på farthållaren också. Då menar jag aktivering av farthållarsystemet. Att den inte minns senast inställda hastighet under förra åkturen kan jag kanske acceptera. Det räcker med två knappar "+" för att sätta farten och öka den när så behövs och "-" för att minska farten.
Ja, bland andra Saab 9-5, vilket är lite märkligt för på 9000 förblev farthållaren aktiverad även om tändningen slogs av.
Men det är klart, på 9000 hade ju inte jänkarna varit inne och fingrat!
Lite OT, men tycker denna instruktion var tydlig och bra för en fjärrkontroll jag fick med till en pryl.
En tydlig och bra brux är a och o till en så avancerad pryl.....
Apropå hur man trycker på knappar, så har jag lite problem med mina Volvos. Jag har aldrig tänkt på hur knapparna suttit på fjärren till andra bilar jag ägt, men på Volvosarna har jag inte lärt mig utantill vilken knapp som är vilken.
På Renaulten och Swiften sitter knapparna upp/ner om man nu kan kalla det så, uppknappen är låsa, ner är öppna, men på Volvo sitter dom höger/vänster om man håller normalt i dosan.
Lägger till en bild.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.