Måste säga att man blir lite imponerad av denna nya motor.
Dom har lagt 2,5 miljarder euro, inga småpengar alltså, för att utveckla motorn.
Därmed kanske man kan säga att resonemangen om att dieselmotorn är på väg bort är överdrivna.
För Mercedes står diesel för 80% av försäljningen i EU och det lär väl inte minska med denna motorgeneration.
http://www.svd.se/essensen-av-allt-vi-lart-oss-pa-80-ar
Nya dieselmotorn väger 168,4 kg mot tidigare 203,8 kg.
Cylindervolym 1950 cm3 mot tidigare 2143.
Så alla tycks gå mot 2 liter och fyra cylindrar nu.
Vilket väl också stärker att Volvo gjort rätt som valt bort 6-cyl.
Kommentarer
Imponerande viktminskning men viktigaste frågan är väl fortfarande om man har fått ner alla skadliga utsläpp i verklig körning?
Simon, är just verklig körning den ska klara nu.
Fast jag funderar lite på materialval och hållbarhet.
Alu i all ära men undrar om inte exempelvis Sintercast hade varit bättre?
Fast i artikeln pratar man bara om CO2 och inte om de farligare utsläppen, det är ju här man måste hitta lösningar
Mercedes tvingas till slut komma med något när man har högst CO2 utsläpp av alla biltillverkare tillsammans med Volvo. Mercedes kommer nu även med flera hybrider, ni vet hybrider som inte var någon framkomlig väg mot bränslesnåla bilar enligt europeiska biltillverkare där bara diesel var bäst.
http://www.eea.europa.eu/highlights/most-car-manufacturers-on-track/Hightlightfigure.jpg/@@images/454bce18-ac9f-458e-84d2-4b0fb3ac3f19.jpeg
Från den här sidan. http://www.eea.europa.eu/highlights/most-car-manufacturers-on-track
NOx löser man med AdBlue och PM med filter, så de är inga problem.
Inte heller Co2 är ett problem om man vill. Det går att framställa diesel helt förnyelsebart. En av fördelarna med diesel - det går att köra på lite vad som helst.
Stämmer det att "Average CO2 Emissions" inte tar hänsyn till antalet sålda bilar av varje typ?
I så fall måste vara det mest meningslösa och intetsägande utsläppsmåttet som någon någonsin lyckats supa ihop.
Swemba, AdBlue är en nödlösning tills vidare.
M3, det finns ingenting som nått sin utvecklingspotential!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.