Hur stor nytta gör egentligen magnetiska oljepluggar?
Jag har kört en på hojjen ett par år och visst sitter det en massa järnfilspån och småpartiklar på den som man får ta bort vid oljebyte.
Men frågan är om det faktiskt gör någon skillnad och är det så enkelt att det fungerar överallt?
Borde inte dessa partiklar och "spån" fastna i oljefiltret?
Placeringen av oljepluggen kanske gör att dessa artiklar som vanligtvis åker ner i filtret istället stannar kvar vid bulten, är det bättre eller sämre?
Fenomenet med magneter på oljepluggar eller oljefilter är ju inte nytt, men funderar på hur mkt det egentligen gör skillnade och om det faktiskt kan ha motsatt effekt?
Kommentarer
Har inget vettigt svar på din undran, men tänker så här. Spånet lossnar nån stans och rinner ner i tråget med returen och fastnar förhoppningsvis på magneten direkt.
För att fastna i filtret måste den ju ta sig genom oljepumpen, och varje spån som passerar där sliter på den.
Sen gissar jag att det mesta spånet i en MC motor kommer från växellådan och dess kugghjul, tror en ren motor genererar ganska lite spån, men även det beror väl på motorns uppbyggnad, tex motorer med kamkedja där kedja och drev slits ut.
Det är som Rikard skriver. Ser man historiskt på motorutvecklingen var det ju ovanligt med oljefilter före 1970 och det som fanns var oftast endast en relativt grovmaskig sil (t.ex. VW typ 1) eller ett centrifugalfilter (Fiat, Simca) och när det monterades en magnetplugg såg man verkligen vilken nytta den gjorde genom att fånga upp alla magnetiska partiklar. Sedan kom ju finfiltren och många tillverkare tog bort magnetpluggen, men det är ju idiotiskt eftersom den minskar igensättningen av filtret.
I växellådan är den ju ännu mer befogad, där finns ju väldigt sällan något filter (om inte lådan är trycksmord) och där består ju de flesta delar av magnetiskt material.
Men förutsättningen att magnetpluggen ska göra någon nytta är naturligtvis att den tas bort och rengörs med jämna intervaller då den ju samtidigt ger en indikering på slitaget.
OT. Lådan i Celica GT 4 hade oljepump. Ingen aning om den var trycksmord eller bara flyttade runt oljan.
I trim o rallykretsar sas den vara god för upp till 600 hk.
Ja som det beskrivs ovan.
Det gör en viss nytta.
Intressant läsning, tack för all input.
När jag satt och läste på om detta så inser man att det finns en hel del att säga om bultar i sig, material osv.
En del av dessa billiga magnetbultar är t.ex. gjorda i aluminium och det verkar de flesta vara överens om inte är ett så bra material att använda för just detta ändamålet.
Som vanligt så inser man att ju mer man läser om något och ju mer kunskap man får om saker så finns det inga enkla svar.
Benny, vad menar du med aluminium?
Magnetpluggen är ju inte gjord av aluminium även om ca 8% aluminium kan ingå som en del i magnetlegeringen.
Tydligen så görs vissa bultar i aluminium som denna.
https://www.ebay.co.uk/itm/BLACK-M18-x-1-5-Aluminium-Magnetic-Oil-Drain-Sump-Plug-Nut-Screw-With-Washer-/192840811606
Om man skulle köra magnet så känns det mer logiskt att köra stål, om man inte kan säga att man bör köra stål generellt även utan magnet då aluminium expanderar mer än stål.
Men är ingen expert på området vare sig det gäller metaller eller magneter eller vilka temperaturer då dom faktiskt expanderar.
Goggle har antagligen svaret ;-)
Själva pluggen kan ju vara tillverkad i aluminium och det kan ju ses som en fördel om tråget är gjutet i aluminium, men magneten är oftast av "AlNiCo" en legering med en mängd olika metaller där aluminium utgör ca 8%.
Nackdelen med att göra den gängade delen i aluminium är ju att den är avsevärt mjukare än en stålplugg och det måste man komma ihåg vid åtdragning.
Det skräp som fångats upp av magneten är enbart stålflarn även om en eller annan omagnetisk metallflinga kan slinka med om den klistrat fast vid stålet.
En finess med magnetpluggen var att den tidigare var en mycket bra indikator på hur fordonet framfördes.
Växlades det slappt och slarvigt med dålig hantering av kopplingen blev resultatet direkt en stor mängd spån och eftersom oljebyte var ganska vanligt kunde en bra serviceman tala om för kunden att det var ide' att byta körmönster.
Jag tror inte att det skulle ske idag!
Nä, man byter ju knappt olja i lådor idag, så det är nog lätträknade pluggar som kollas.
Automater brukar ha en magnet, men ofta är den lös i tåget, så det hjälper inta att kolla pluggen.
Sen har vissa lådor inte ens bottenplugg.
Nej det är väl som ni egentligen alla säger, det handlar mkt om var pluggen används.
I detta fallet är det ju i en MC där pluggen sitter i botten och man byter olja och filter varje år oavsett eller efter 1000 mil.
Men, alltid gott att ha en backupplugg oavsett så får bli en köp av något med kvalitet.
Finns en variant med en halvcirkelformad magnet som sätts utanpå oljefiltret. Kan samla upp så små metallpartiklar att dom inte fastnar i filtret på samma sätt som magnetpluggen.
Problemet med magnetplugg kan vara att den inte orkar hålla kvar allt som successivt samlats utan att större delen av moxet släpper på en gång och far omkring i motorn.
Nej, det fungerar inte så. Man ska komma ihåg att av det som filtreras bort utgörs en väldigt liten del av ferritiskt material och det är enbart detta som fastnar på oljepluggen. Och det är viktigt att komma ihåg att det som fastnar ska ses som en indikering på tillståndet i motorn, är det mycket järnfilspån är det dags för renovering!
Det mesta skräpet har filtret tagit hand om och det är främst koksade rester från bränsle och olja.
En välmående motor har ytterst lite metallpartiklar i oljan.
Men det är bra om man vet att en enklare olja och långa intervaller mellan oljebyte kan medföra att filtrets bypassventil släpper genom ofiltrerad olja och det är då "moxet" far omkring i motorn!
Därför har rådet alltid varit att byta olja ofta och med rätt kvalite'!
De flesta Citroëner och Peugeoter har magnetisk plugg till växellådan. Gissar att automaterna har några liggande i också.
Har faktiskt sådan plugg till motorn i min C5:a, tycker inte att det brukar vara mycket på den, mest lite "metall-slime"/ "pasta". På manuella växellådor brukar det vara mer och tjockare lager.
Det är riktigt micke, i motorn finns normalt inte mycket järnspån om nu inte motorn lider av ett allvarligt fel, men i växellådan finns det ju mycket magnetiskt material som gnider mot varandra kontinuerligt.
Där gör pluggen nytta, men det förutsätter naturligtvis att man gör rent den med jämna mellanrum.
Men största nyttan gör den genom att signalera ett fel om den skulle bli för geggig på kort tid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.