Jag har som mål att svalka av mitt insugningsrör så gott det går. Dels med en sån här:
https://www.genracer.com/grimmspeed-...genesis-coupe/
Men även med någon slags riktat friskluftsflöde mot den.
Min undran är var och hur man bäst gör så utan att påverka flödena negativt?
Det här diagrammet, framtaget av Porsche visserligen, visar på de olika zonerna på karossen:
Men hur tolkar man det? Är minusvärdena undertryckzoner?
Hur och var evakuerar man det ökade trycket under huven om man forcerar in luft i motorrummet?
Är det en lika bra eller bättre metod att enbart satsa på att evakuera varmluft från motorrummet och på så sätt öka undertryckets sugkraft för att dra in mer kall luft?
Min bil/kaross ser ut såhär:
Kommentarer
Kan man inte redigera eller ta bort sina egna inlägg här?
(jag publicerade tre likadana trådar pga. att jag fick felmeddelande varje gång jag skulle spara det)
Anyone?
Eftersom din länk inte funkar och ditt påstående kring Porsche inte heller går att läsa: omöjligt att svara på.
Men rent generellt: har du en bil som är lite extra, så kan jag garantera att den bilens konstruktörer redan förstått att man tar in luft från utsidan av karossen. Det finns en radda med insugningsfilter och andra hokus pokus grejer på nätet. Jag håller för givet att man på konstruktionsnivå haft koll på hur man får alla hästarna på plats - om du förstår mig rätt. Så - köp vad du tror på - det är det som gäller (placebo).
- Ja det här formet har strulat för mig från start. Först blev det trippelinlägg pga att jag fick tre felmeddelande om att det inte gick att nå sidan, och sedan kunde jag inte infoga bilder, trots att jag kunde se dem i mitt utkast innan jag tryckte "spara".
Nåväl - länken ska se ut såhär:
som https://www.genracer.com/grimmspeed-phenoilc-thermal-intake-manifold-spacer-for-3-8-v6-2010-2012-genesis-coupe/
Flödesbilden ser ut såhär:
- Ja teknikerna och utvecklarna vet nog hur man leder luftströmmar på ett bra sätt, det betvivlar jag inte. Dock optimerar de inte alltid fullt ut, eftersom bilarna ska vara körbara på alla väglag, på olika bra bränslekvaliteter, i olika temperaturförhållanden etc, etc. Där finns marginaler att optimera, och det är också vad trimfirmorna gör bl.a.
När det gäller en värmespärr i form av distans mellan insugsrör och motor, är det verifierat för längesedan med ett otal mätningar av både tillverkare och kunder, så det är knappast placebo ; )
Att kyla insugssidan är också en känd metod att öka kalluftsvolymen och därmed mer bränsle. Om man sedan gör det med vattensprut eller kall luft...ja det är ju fritt val då, när båda varianterna fungerar.
Det jag far efter är hur man bäst styr friskluft dit utan att få negativa effekter i form av minskat flöde på andra områden som kan vara mål för avkylning via evakueringsluften, typ växellåda och bromsar.
Så...var man bäst tar in riktad luft med tanke på över-och undertryck i karossen. Därav diagrammet jag bifogade ovan, som visar Porsches tester.
Jag tror inte du kan räkna med många procent effektökning genom att kyla insuget. Vill minnas att t.ex. en optimerad intercooler (jag utgår från att bilen har fabriksmonterad turbo och intercooler) i bästa fall kan ge upp emot 15 % mera effekt vid gynnsamma förhållanden. Finns ju olika tillverkare av luftfilter som också säljer diverse avskiljare av plåt som ska ge en viss effekt men det är nog knappt mätbart.
- Några watts effekt ska det nog ge. Tror jag läste någonstans att det handlar om någon hk/5 grader, och om man kan sänka ett stekhett insugsrör till 40 grader, så är det inte att förakta.
Avskiljda öppna luftfilter har väl aldrig ökat effekten förutom på insugsljudet? Lyckas man inte dra ner filtret i hjulhuset, typ, så lär det hämta insugsluften från varma motorrummet oavsett om det sitter en plåtvägg framför.
På min bil kan temperaturen på insugningsluften i vissa sällsynta fall en stekhet sommardag på tomgång nå närmare 40 grader men efter att man kört iväg sjunker den (sommartid) ganska konstant till ungefär 10-12 grader varmare än utetemperaturen. Detta med "uppvärmd" intercooler, kommer man t.ex. ur ett kallt garage håller den ca 3-7 grader varmare. Vintertid varierar det mycket mer men då är ju inte värmen nåt problem. Sen undrar jag undrar jag om man märker nån större skillnad på 5-15 hk högre toppeffekt men vad vet jag.
- Jag vet inte vad du har för bil, men på flertalet prestandabilar kan du absolut inte lägga handen på insugsröret. Min V6:a på cirkus 330 hk skulle jag inte utmana med en handflata där, så mycket är klart.
Sen får man ju se det som "många bäckar små". En optimering här och en där...till slut har man fått lite kännbara ökningar : )
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.