Hittade denna sida, som pysslar med vissa VAG motorer och dess problem, det fanns mycket läsvärt, tex om denna motor.
Konstigt nog hittade jag inget om de mindre motorerna och kedjan, det vore ju kul att läsa vad den riktiga anledningen är att kedjorna inte håller.
https://www.wasamotor.se/vag-sidorna/2-0-tfsi-ea888-vw-audi-skoda-och-seat/
Kommentarer
Låter som ganska dyrt att laga när det havererat. Kedjesträckaren känns som en sak som borde bytas så fort man skaffar en bil med den motorn.
Klena kedjor och annat i motorn för att minska friktion och därmed förbrukningen är en anledning har jag läst.
Ja man blir mörkrädd
Är inne på min andra 2.0 TFSI -06, motorkod BWA (Skoda) och kört med dom sammanlagt kanske 17000 mil utan problem. Dessutom båda trimmade till 250 hp. En viss oljeförbrukning men inget i klass med exemplet. Har också sen 1,5 år en 1.8 TSI med fn knappt 15000 mil på mätaren (minns inte Skodas motorkod, CDAA?) som funkat klanderfritt och ingen oljeförbrukning. En bekant bilförsäljare avrådde mig bestämt att köpa en 1.8 TSI hänvisande till kolvringarna men jag slog till ändå. Hade dessutom en riktig skräckmotor före den, 1.4 TSI (motorkod CAXA) som varken drog olja eller annars krånglade. Kan man ha sån tur?
Jo, det kan väl indikera ojämn kvalité, eller dålig kvalitetskontroll, tex att man kollar/kalibrerar för sällan i tillverkningen.
Jag hade tur med Mitsubishis ökända GDI motor, öppnade och kollade när bilen gått över 20" mil, fanns inget sot alls, samtidigt har jag jobbat med motormodellen och sett bilar med 5" mil där insuget varit så igensatt att man inte ens fick in ett lillfinger.
Det var ju ganska kortfattat ändå, de kunde ha skrivit en hel bok...
Det gäller väl inte bara vag. De flesta märken verkar köra med undermåliga prylar i jakt på millilitrarna.
Du kan byta ut de flesta mot alla. De som inte gör det har gått i konkurs för länge sedan.
Nu var det ingen pajkastning hit eller dit jag tänkte mig med tråden, utan hur intressant det var att läsa av några som verkligen vet vad de talar om, jobbar med prylarna och är oberoende.
Samma info och analyser av Toyotamotorer eller vilka motorer/växellådor/drivsystem som helst vore kul att hitta.
Tillverkarna själva berättar ju ingenting, de erkänner ju inte ens att felen finns.
Ja, tyvärr är det skattereglerna (EU:s skatteregler på genomsnittliga utsläpp) som har fött fram dylika avarter, och mycket annan galenskap, tillika.
.
Har kört en 1,4 Tsi med kamkedja(CAXA) problemfritt i över 15.000mil
verkar vara före Toyota började använda BMW:s dieslar.
Det är ju svårt och det är ju bara en promille som får problem oavsett fabrikat.
Jag känner två som fått byta sina Toyota dieselmotorer på grund av nåt som har att göra med övre delen av motorn.
En fick den bytt på försäkringen Precis när den skulle upphöra.
Kostade bolaget 65000
En fick tag på en motor på skroten.
Årsmodeller var 06-07.
Hur mycket är det skrivet om att peugots (psa) dieslar hade kamremsbrott i parti och minut i mitten av 00 talet.
Inte mycket men folk som skruvar vet om det.
Men som sagt det är ju ett mörkertal på allt oavsett fabrikat men har man sålt många bilar i Sverige märks det mer.
Och vissa fabrikats motorer är sprängsäkra.
Grannen fick byta motorblock på sin Avensis Diesel, det var en spricka i blocket, men det var nästan 20 år sen.
PSA kamremsbrott var nått nytt för mig, har haft 2 st, men bytte rem vid 16" som var intervall.
Jag hjälpte en bekant med service och reparationer (utom kamremsbyte) på en 505 -95 1,9 TD från ny till 55" mil, han bytte rem 3 ggr enligt intervall, men den ramlade aldrig av frivilligt.
Jag har kört A6, A4 Tfsi original och rejält trimmad A4 Tfsi utan problem i sådär 14000 mil. Farsan kör också Audi A4T o har aldrig haft något motorproblem. Flickvännen kör Q3 utan problem.
Vet inte om det gäller just de här bilarnas motorer, men mina intryck av Audi är god kvalitét. BMW:n känns också gedigen.
Släpar upp en gammal tråd, då chefen just ringde och berättade att hans bil behövde ny motor, varför vet jag dock inte.
Tiguan 2.0tdi -18 9.500 mil.
Motorn hade plötsligt tvärstannat.
Det var kamremmen som gått av på chefens Tiguan.
När skulle den ha bytts?
Ja, den skulle knappast ha bytts redan. VAGs bensinare med kamrem har ju t ex ett avsevärt längre bytesintervall än vad denna diesel gått.
Man får lite olika svar när man läser om den motorn av den årsmodellen beroende på vilken VAG produkt den sitter i.
Från "Ingen intervall" till 21.000 mil.
Inte så imponerande då...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.