Har köpt en Golf med dieselvärmare, 1 år gammal. Hustrun ska väl använda den i första hand. Körvanor är start, 3km körsträcka, lämna på dagis, start, och sedan 11-12km till jobbet. Och sedan omvänt hem. Värmaren kommer väl snurra typ 20min på morgonen och lika länge innan hemkörning. Frågan är om batteriet hinner ladda ordentligt?
Hur gör ni andra med liknande körvanor? Räcker det med en c-tek snabbkoppling och ladda nån gång i veckan?
Laddar ni batteriet när värmaren används?
Uppdaterat: 2018-07-05 19:57
Kommentarer
Kör ungefär en eller två stödladdningar om året med C-tek på en C30 D5.
Räcker mer än väl, och är din bil bara ett år gammal så borde batteriet vara i gott skick, finns ingen anledning att ladda en gång i veckan.
Ja jag har ungefär den dubbla körsträckan och underhållsladdar batteriet minst en gång i veckan. Annars skulle jag inte känna mig trygg och kanske mötas av det där obehagliga klicket när startmotorn går intill och sedan händer inget mera. Och min CTEK-Battery Sense håller med. Men vill man chansa så? Varså god.
Har också en Battery Sense men upplever att den vill att man ska ladda batteriet i tid och otid.
Laddade också typ en gång i veckan under vinterhalvåret i början för att sedan övergå till att ladda ca två ggr under vintern, har inte upplevt att batteriet tappat i prestanda.
Men det skadar inte att ladda en gång i veckan om man nu vill göra det, en C-tek ska ju ta batteriet till snudd på nyskick efter varje laddning.
Jag hade en sån här på en maskin men jag upplevde precis som Prestigelös att den nästan alltid ville att batteriet skulle laddas.
https://www.ctek.com/au/products/vehicle/ctx-indicator-eyelet-m8
Jag satte dit den i samband med batteribyte och batteriet stod alltid med underhållsladdning, men det räckte med att dra ut den så tog det inte många timmar innan den ville ha laddning.
Den mer avancerade battery sense har jag ingen erfarenhet av. Mäter den bara spänningen eller?
Ta det lugnt fxx.
20 minuter värmare 20 minuter körning eller mer sägs det.
Klarar du det tror jag du är helt säker.
Jag har aldrig blivit stående på 15 år trots värmare trots ofta kortkörningar.
Nu på sista bilen satte jag in en Calix 5a laddare då jag fick ändrade förhållanden med 4km morgon o kväll och ofta samma emellan det och 220v på jobbet.
Smidigt iaf att bara trycka in motorvärmare sladd.
Ja det var lite det jag står i valet och kvalet inför. Jag har intagskabel och miniplugsladden men jag vet inte om det är lönt att köpa en defaladdare för 1400kr om det är onödigt. Kanske räcker att skruva dit c-teksladden och köra nån laddning nån söndag emellanåt om man inte tar en långkörning.
Sedan är det ju inprogramerat att värmaren ska slås av eller inte starta om spänningen blir för låg, just för att man inte ska bli stående utan kräm till startmotorn. Men om det fungerar i verkligheten är ju en annan sak.
Nej, har aldrig stödladdat varken på Saab 9-3:an eller på Mazdan jag har nu. Däremot så är det väl viktigare att köra värmaren minst en gång i månaden även under varma årstiden.
Problemet med CTEK Battery Sense är att den anger hur många % av full spänning batteriet har. Och börjar man komma nedåt 50% så blir man nervös och laddar. Men vid hur många % det är när man får problem, har jag ingen aning om. Det som är bra är att värmaren inte startar om spänningen är för låg. Men det där som jag nämnde, att man skall åka iväg och man hör det där klicket ifrån startmotorn och sedan inget mera , är inte kul.
Jag tror man generellt sett kan gå på färgkoderna. Grön och gul är okej. Röd inte. Gul innebär att du bör ha lite extra koll.
Det fungerar att om batterispänningen blir lägre än ett lågt värde startar ej bränslevärmaren och det finns änddå reserv för motorstart.
Det förutsätter såklart att du har ett startbatteri med bra status.
Du får väl ha lite koll första veckan du använder värmaren i höst och kolla med multimetern hur många volt du har på morgonen före och efter värmar körningen innan hon åker iväg.
Men som sagt så att toppa upp nån gång då och då är aldrig fel och för egen del då jag har typ 3-4 km körningar hela månaden ibland valde jag calix laddaren för bekvämligheten och stolpen på jobbet.
Jag har också diciplin att jag kommer iväg efter ca 20 minuter och har även satt stopptiden på 30 minuter som maxtid innan värmaren slår av.
Likadant så startar jag nästan alltid värmaren på fjärrstyrningen ca 20 minuter före avfärd.
Ja jag tror inte du behöver vara orolig med eran körning. :)
Okej, men då ska jag hålla mig till planen att bara ansluta en c-teksladd så det är enkelt att plugga in laddaren nån gång ibland.
En följdfråga på ämnet värmare. Provkörde den häromdagen och som jag fattat det så värmer den kylarvattnet och detta cirkulerar i sin tur genom värmepaketet och sedan blåser kupefläkten ut värmen i bilen. Temperaturen på ecc'n visades när värmaren gick så jag undrar om systemet jobbar mot inställd temperatur, som när motorn går och man kör? Isf. är det inte effektivare att sätta ecc på max temp för att snö och is ska tina fortare?
Problemet är att värmaren kollar status innan start och sedan kommer starten med glödfas, fläkt och pump dra rätt mycket ström och med ett batteri som är dåligt så kan vilospänningen vara ok men det tål inte belastning vilket gör att värmaren startar och då drar ner batteriet i källaren vilket sedan för motorstarten omöjlig då den behöver ännu mer ström vid startsekvensen.
Men om du använder CTEK -anslutning med dioder så behöver du inte ladda innan den är röd.
Jag har en Golf med dieselvärmare och stödladdar aldrig. Kör till och från jobbet, 7km en resa, med värmaren på både morgon och kväll och aldrig haft några problem. Fövrigt är det som mso 1000 säger, värmaren slår av om batterispänningen är för låg.
Av det man läser i dessa spalter så tycks det ju vara den "nordiska" bilen Volvo som har mest problem med batteriet i kombination med bränslevärmare - det är ju inte direkt först gången problem med den kombinationen diskuterats.
Det står i instruktionsboken att värmaren stängs av om batterispänningen sjunker för mycket. Så det borde ju innebära att spänningen övervakas kontinuerligt när värmaren belastar batteriet. Dvs. det finns ett bör-värde för spänningen där motorn kan startas när värmaren går. Annars skulle ju spänningsövervakningen vara meningslös.
Utan att veta säkert så tror jag att det är som du säger och när motortempen gått upp på typ 40-50 grader startar cupe fläckten på en viss låg hastighet för minimalt med strömförbrukning.
Jag tror att ventilations spjällen intar ett läge för avisning utan att du behöver bry dig.
Inget vetenskapligt men min erfarenhet.
Och min erfarenhet är nog att dieslarna behövde typ 5minuter längre gångtid än 1,0tsi vilket iofs är naturligt med mindre motorblock.
Och helt rätt att spänningen övervakas hela körcykeln.
Lycka till med att alltid kliva in i varm bil. :)
Min teori är att Volvo är Sveriges vanligaste bil. Volvo med dieselvärmare borde vara den absolut vanligaste kombinationen där en bil har bränslevärmare. Det borde finnas en uppsjö av 10-15 år gamla V70, V50, S80, S60 osv. med dieselvärmare. Hur tekniken såg ut då för att övervaka spänning osv. vet jag inte. Hade en Ford transit 2012 med Webasto och där gick värmaren ända in i kaklet, han sög ut det absolut sista i batteriet innan han stannade. Så där fanns ingen spänningsövervakning what so ever.
Tack!
Jag körde den 5 minuter häromdagen. Och det tog kanske 2 minuter från start tills fläkten startade och det kom varm luft. När jag stängde av den efter 5 minuter så satte jag på tändningen, då visade tempmätaren 75gr. Sedan sjönk naturligtvis tempen ganska omgående då blocket inte hade fått upp nån temperatur.
Jag vet inte hur materialet skiljer sig på våra motorer Mso. Kan det vara så att dieslarna är gjutjärn och bensinarna aluminium? Isf. har man ju lite mera tröghet i dieselmotorblocket. Har noterat att Golfen är varm flera timmar efter avstängning medans Seatens temp går ned betydligt fortare. Även omvänt så når Seaten driftstemp betydligt snabbare än Golfen.
Jag vet att det kan skilja på bilmärken och modeller. En del premierar kupévärme och en del motorvärme. På vissa modeller lär det gå att programmera om prioriteringen.
Alltså kan den som prioriterar kupén växla in värme dit i första hand medan den som prioriterar motortempen värmer på där i första hand (och avvaktar då att fläkta ut eventuell värme från paketet).
Att tempen sjönk omgående kan ju tyda på att den faktiskt prioriterar kupén först och inte cirkulerar vattnet i motorn. Annars borde den ju inte sjunka så fort, för har du värmt vattnet helt och fullt i systemet så sjunker det ju inte bara för att du startar. Är inte hela vattnet varmt, som kan bli på en kontaktvärmare där värmen bara stiger uppåt utan att cirkulera runt, så får man just den effekten att tempen sjunker snabbt efter start, då allt vatten pumpas runt och därmed kommer det kalla bottenvattnet och kyler av.
Säkert ligger det en del i det du skriver men de problem som diskuterats ang Volvo har ju till stor del berört förhållandevis nya bilar - typ V90 el liknande. Eller så har man egentligen inga problem utan man "problematiserar" utifrån elektroniska prylar man monterat för att ha koll på batteriet för säkerhets skull - och sen kanske dessa prylar snarare oroar än hjälper.
BMW och Audi har bara kupeuppvärmning med sina originalmonterade värmare
Att det har pratats om V90 och batteriproblem var ett stort mjukvarufel som drabbade väldigt många i början, men som är åtgärdat sedan länge.
Jag trodde alla Webasto värmde även motorns kylarsystem.
https://m.youtube.com/watch?v=Z8z2ZmDtgnY
På E39 verkar motorn värmas också iaf.
http://www.bmw-driver.net/forum/attachment.php?s=023d0d26423001431e0356ee2788368e&attachmentid=22845&stc=1&d=1330943530
Under uppvärmningsfasen som fxx snabbt gjorde med cirkulerande vatten genom block och värmare ligger ju vattnet x antal grader över motorblockets temp och stängs värmaren av då då blir det naturligtvis en snabb avkylning på skälva mätaren ner till motorblockets temp som sedan sjunker.
Status bilar, dyra bilar med bränslevärmare har/hadde ofta omvänd funktion där man skiter i motor temp och naturen utan prioriterar varm Cupe och i bästa fall eller sist värmer motorn.
Men i dag är nog dom flesta som också sägs här att motorn är prioriterad värme och efter 5-10 minuter värms cupen också.
Back in the days på 80 talet var det bara (Bacho) fläcktvärme på värmarna och i bästa fall en dålig vatten/värmeväxlare som ofta rostade hål i.
Och jag har haft ebersch värmare sedan typ 15 år och dom har alltid haft inbyggd spänningsövervakning som kanske inte alltid var helt bra.
Jag vet att vag någon gång kring 2010 hadde ett batteri fabrikat som orsakade problem och med nytt batteri av annat fabrikat så funkade det. Det var egentligen inget fel på batteriet förutom att vilospänningen var någon tiotals volt lägre och det byttes batterier på garanti och goodwill.
FXX, nope, inte på de nyare under 2010-talet i alla fall, bara när motorn startat.
Ja det går ju ganska snabbt att värma. Vad ligger ett kylsystem på, 6 liter? Tar vi då bort kylaren som inte öppnar innan termostaten öppnar så kanske vi är nere på 4. Att värma 4 liter vatten 100 grader krävs 470wh. Säg att hälften kyls bort i omgivningen, lite avrundat uppåt, 1kwh för att värma kylvatten till driftstemp. Med en 5kw webasto tar det 12min sedan krävs det bara nån % av värmarens effekt att hålla denna temperatur så då vi har nästan 5kw som kan tas ur värmepaketet till att värma kupen.
Nu var ju det teoretiskt, i verkligheten så startar ju kupefläkten långt tidigare så en del värmer motorn och några kw avges till kupen. Sedan öppnar termostaten och vattnet i kylaren värms osv. Men 20min som Webasto själva säger är fullt tillräckligt en varm vinterdag stämmer nog ganska bra.
Okej Robban..
"Kupevärmare med Fjärrkontroll
16 200 sek
Med kupévärmaren med timerfunktion kan kupéutrymmet värmas upp efter behov när det är kallt ute, utan att motorn behöver startas. På så sätt slipper man dessutom is och imma på rutorna. Styrning och aktivering av kupévärmaren görs till exempel med BMW Display Key, appen BMW Connected eller med kontrollreglaget för iDrive. Kupévärmaren är ett vattenburet värmeaggregat som drivs av bilens bränslesystem. Även motorn värms upp via kylsystemet. Det minskar bränsleförbrukningen under varmkörningen."
Citat från eberspächer:
Önskas snabbare uppvärmning av kupén istället för motorn väljs med fördel vår nya Hydronic 2 Comfort. Den är försedd med en så kallad bypass-ventil. Parkeringsvärmaren prioriterar då uppvärmning av kupén men när full värme uppnåts fördelas den även till motorn.
Håller helt med mso1000 i hans beskrivning.
Svar på din fråga : "Temperaturen på ecc'n visades när värmaren gick så jag undrar om systemet jobbar mot inställd temperatur, som när motorn går och man kör? Isf. är det inte effektivare att sätta ecc på max temp för att snö och is ska tina fortare?". Min erfarenhet på Insignian med Eberspächer är att ju högre temp på klimatanläggningen ju högre temp när du kliver in i bilen och minskad risk att behöva skrapa framrutan lik förbannat vid stark kyla.
Jag lär väl märka detta när det blir vargavinter, om det är mer fördelaktigt att höja temperaturen. Annars så brukar ju bränslevärmare gå på väldigt låg kupefläktfart för att spara batteriet, och då hinner den ju blåsa max uppvärmd luft ganska länge på fönstren innan kupegivaren säger ifrån att nu är 22gr uppnått, om ecc står på detta.
På dom bilarna jag haft innan med bränslevärmare så har det nog inte varit mer avancerat än en elektrisk vattenpump och signal till kupefläkten att starta ettans hastighet. Så där fick man alltid vrida värmevredet till max och sätta på luftströmmen mot fönstren manuellt. Men utvecklingen har väl gått framåt en del:)
På Volvon vi har, V90, så är det skit samma vad du ställer in i bilen. Parkeringsklimatet kör egna inställningar ändå. Sedan anpassar den fläktar, effekt e.t.c. beroende på temperatur ute och inne e.t.c.
Fxx. Eftersom du har acc så sköter värme och spjäll sig skälv.
När vattentempen kommit upp till typ ca 75-80 grader går värmaren ner på halv effekt och stoppar brännaren på typ 90 för att återstarta när vartentempen sjunkit till typ 70 grader.
Att beakta är att om du gör en kallstart utan aktiverad värmaren så startar den automatiskt under plus 5 ( tror jag det var) om du valt det i menyn.
På Insignian , om det är under +7 grader så startar alltid värmaren om du inte förinställt eberspächern.
Ja just det. Var nån ruta man kunde kryssa i, tro det stod typ hjälpvärmare eller nått.
Problemet är bara, som Prestigelös och FXX redan nämnt, att den lyser rött alldeles för ofta... Laddar jag batteriet fullt och bilen får stå 2 dygn så lyser den redan rött igen. Ångrar att jag satte dit den... Det är som Pi säger: "dessa prylar snarare oroar än hjälper." Det är inga problem att starta bilen trots att dioden blinkat rött flera veckor. Åker man ett par mil så blinkar den grönt igen, i ca 5min innan den övergår till rött igen...
Låter som att kalibreringen av denna mätare är felaktig och inte ger sådär värst bra hjälp. Men visst, det är väl svårt att mäta batterinivå mha spänningen, då den senare kan variera mycket utan att nivån gör det.
Det mest korrekta vore väl att ha spänningsmätare och en amperemeter som genom en formel kontinuerligt övervakar både ström och spänning och som på så sätt känner av ett givet Ah-värde och mäter spänningen just i detta ögonblick. Typ som när startmotorn körs. Men det kräver väl ingrepp i bilens elektronik om man inte har en tångamperemeter, kanske lite för acancerat.
Precis som ni skrivit innan så kan man ju ha ett obelastat batteri med fullgod spänning. Men under belastning så klappar det ihop fullständigt.
Jag vet inte hur c-tek sense fungerar, men min gamla med lysdioder är totalt förkastlig.
Sense blir bättre efter en stunds användning så gissningsvis loggar den temperatur och spänning och räknar sedan ut belastning och hur batteriet mår. När jag kör så visar den exempelvis inte 100 procent trots att spänningen ligger över 14 Volt. Likaså när jag laddade så syntes inget först. Kollade inte mot slutet av laddningen men ett halvt dygn efter avslut så visade den 100 procent.
Jag har lite längre till jobbet än din fru och jag har aldrig behövt att ladda eller att det varnat för lågt batteri.
Jag tror inte du behöver vara orolig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.